Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 28-70/2.8 Df Asph. EX vs. Tokina 28-70/2.6-2.8 AT-X II

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerklaren

Aktiv medlem
Hola!

Jag hade siktet helt inställt på sigmat men har sedan dess läst lite recensioner på tokinat. Den sista har fått nästan enbart toppbetyg överallt. Vad tycker ni, är den bättre (skarpare, mer gedigen)? På Ac-Foto är den ca 500 kr billigare så är den bättre är det ju bra..

Tokinat är mycket gedignare men optiskt är de nog likvärdiga. Är det billigare än Sigmas 28-70 så tycker jag definitivt att du skall välja Tokinat.

Men som sagt, den extra vidvinkeln hos 24-70 är inte dum den heller. Tyvärr kommer den till priset av 82 mm filtergänga och ett rätt mycket klumpigare utförande.

Inget 24-70... Det på grund av jag ska köpa en EF 20mm vid första bästa tillfälle och inte behöver en brännvidd på 24 mm.

Hm...Tokina alltså.

Hej!

Jag har kanske missat något, men Sigma har båda dom objektiven i sitt sortiment. Jag har inte själv testat dom, men hade nog satsat på 24-70 eftersom många gånger så är dist. mycket högre i ändlägena på en zoom (inte alltid, men ofta). Så om du inte hade tänkt att använda 24 läget så är nog 24-70 skarpare än 28-70 i 28 läget. Det skiljer så klart i pris och man kan ju fråga om det är värt det och om man ens kan se det med blotta ögat, men det är ju bara 700 kr dyrare :) Pengar är ju runda för att dom ska rulla.

Sigma AF 28-70/2,8 EX DF 5 250 kr
Sigma AF 24-70/2,8 EX DF 5 995 kr

Priser och uppgifter hämtade ifrån Scandinavian photo.

... men glöm inte att i priset räkna in kostnaden för filter om du använder mycket sådana.

82 mm kostar ca 50% mer än 77 mm.

Cokin P-hållare funkar inte med större gängor än 77 mm (ok, det finns en 82 mm-ring att köpa, men hur det går ihop förstår jag inte eftersom öppningen i hållaren är skohornspassad för innerdiametern på ett objektiv med 77-gänga).

Och för att kasta in ytterligare ett alternativ som gör det svårt att välja: Behöver du inte riktig vidvinkel så är beggade Nikkor 35-70/2.8 riktigt billiga nu.

Jag beställer från AC-foto, betydligt billigare. Nåväl, att jag köper ett sådant budget objektiv är för att jag knappast tror jag kommer använda det ofta. Den lilla distorsionen är med andra ord inte så hemsk att den är värd 1000:- att förbättra lite.

Hm, ska nog ändra min order till Tokina istället. Ingen protest?

jimh skrev:

Och för att kasta in ytterligare ett alternativ som gör det svårt att välja: Behöver du inte riktig vidvinkel så är beggade Nikkor 35-70/2.8 riktigt billiga nu.

Tänk dock på att filterringen roterar på 35-70.
Ingen höjdare om man tänkt använda polfilter eller avtonade filter...

Dessutom har det skjutzoom vilken blir lös med tiden och fungerar som en "dammsugare", dvs det uppstår ett sug när man zoomar in och ut, vilket kan resultera i att damm sugs in i objektivet.
Dock har detta objektiv inte lika stora problem med det som den gamla 80-200/2,8.

jimh skrev:

Cokin P-hållare funkar inte med större gängor än 77 mm (ok, det finns en 82 mm-ring att köpa, men hur det går ihop förstår jag inte eftersom öppningen i hållaren är skohornspassad för innerdiametern på ett objektiv med 77-gänga).

Snarare så att 82mm ringen är "skohornspassad" för objektiv med 82mm gänga.
Använder själv Cokins P system på mitt Sigma 24-70/2,8 (med 82mm gänga) utan problem ;)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto