Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 28-105 3,8-5,6

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Sigma 28-105 3,8-5,6 sönder? Laga själv?

Hej alla!

Tjejen har ett Sigma 28-105 3,8-5,6 UC III där autofokusen lagt av. Det började med att hennes objektiv började låta, men nu när man håller ner avtryckarknappen "snurrar" motorn för fullt utan att fokusera.

Jag har själv aldrig råkat ut för något sådant så det skulle vara intressant att höra vad som kan ha gått sönder och om någon vet om det är tänkbart att man själv kan fixa felet? Objektivet fungerar nog att använda i manuellt läge, men tjejen gillar AF... samtidigt vill jag inte börja skruva innan man vet lite mer om hur svårt det är att ge objektivet en liten service.

Att lämna in objektivet för lagning är knappast värt kan jag misstänka eftersom man hittar objektivet för några hundralappar/1000 kr.

Senast ändrad:
Är det ingen som kan något om hur man servar objektiv? Annars brukar jag tycka att ni är snabba :)

När du börjar lossa på linspaket eller fokusring börjar det kräva händighet. Bajonetten törs du lyfta bort oavsett vem du är.

Börja alltså med att skruva loss bajonetten. Motorn sitter förmodligen strax under (aldrig öppnat ett EOS-rör). Då ser du säkert om något kugghjul tappat tänder eller om det bara är ett glapp, som kanske kan shimsas bort med en bricka om det är axiellt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar