Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sigma 28/1,8 EX DG ASP VS Nikon 28/2.8
- Trådstartare Gårdis
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
Skapligt, men den är inte i metall. Nån slags märklig matt plast, som ändå känns ganska "metallisk". Jag har själv 24:an, och den är identisk utvändigt. Kan inte uttala mig om prestanda hos 28:an alltså.Gårdis skrev:
Ok, Tack. Vet dock inte vad jag väger högst.
Min Sigma 14/2.8 är helt underbar i känslan. Metall rakt igenom(nåja ).
Är 28/1.8 också väldigt gedigen?
Edit: 14-millimetern ser för övrigt ut att ha precis samma yta som de andra, och är i så fall troligen inte heller i metall.
Jag trodde att mitt 24 var i metall tills jag slog sönder det;-) Fast det var fritt fall från 2 meter, så att det sprack berodde då inte på några kvalitétsbrister. Nu har jag ett nytt likadant, hehe.
Makten
Aktiv medlem
Ja, den är mycket trevlig. Men hade jag köpt liknande objektiv idag så vet jag inte om jag hade valt det. Det är lite för stort till min D50 som blir ruskigt framtung. Men annars är det skarpt och bra, och jag gillar brännvidden. 28 skulle kanske funka ännu bättre i vissa situationer, och jag funderar på att komplettera med nåt runt 28-35 istället för min 50:a som mest ligger och skräpar.Gårdis skrev:
haha, åfan. Trodde utan tvekan att det var metall
men 24an är skysst eller?
Alltså, behöver du inte ljusstyrkan så skulle jag definitivt gå på Nikkor i detta fall, då det är så stor skillnad i storlek. Har sett finfina bilder från 28/2,8 även om jag vet att det kanske inte duger om man är jättekräsen.
Vill du ha bättre närgräns och ljusstyrka så är Sigmat ett bättre val.
Edit: Ser att du har D200, och då sitter nog den feta Sigman lite bättre. Mer "proportionerligt" liksom;-)