Annons

Sigma 24-70 eller Tamron 28-75

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutenisse

Aktiv medlem
Är sugen på ett bättre objektiv än mitt nuvarande Sigma 24-70mm 3.5-5.6 och valet står väl mellan någon av Sigmas 24-70 2.8 och Tamron 28-75 2.8.

Vilket är skarpast av dessa tre?

Carl Zeiss 24-70 vore ju förstås väldigt mysigt, men är det verkligen så mycket bättre än Sigma/Tamron?

...
Carl Zeiss 24-70 vore ju förstås väldigt mysigt, men är det verkligen så mycket bättre än Sigma/Tamron?
Ja - det är Walk Over, Hands Down och alla liknande epitet som gäller, men prislappen avskräcker. Jag har Minolta 28-70 G som är en erkänd klassglugg, men också den tar stryk av 24-70ZA. Jag kan inte ekonomiskt försvara ett byte, men jag är ruggigt sugen.

usch Lennart. Du brukar inte skräda så ofta i onödan.. Så därför känns det lite "jobbigt" då du denna gång gör det. Jag har hellre gått i tankarna att ett vanligt objektiv är ungefär " likasamma " ju... För det är ju billigast....

Hur är det med vikten? En nackdel med Carl Zeiss 24-70 är vikten. Mycket metall och mycket glas. Om vikten är ok så är Carl Zeiss 16-35 och Carl Zeiss 24-70 en bra kombination. :)

Att det kostar får man, själv och alla andra, helt enkelt acceptera. Få tycker att någon som köper en hobby-motorcykel för 150000 är galen. Samma borde gälla hobby-fotografen, eller?

Att det kostar får man, själv och alla andra, helt enkelt acceptera. Få tycker att någon som köper en hobby-motorcykel för 150000 är galen. Samma borde gälla hobby-fotografen, eller?

Det är så jag motiverar mina inköp för mig själv :)

Har suttit på Dyxum och jämfört lite bilder tagna med Tamron 28-75 och Carl Zeiss 24-70 och kan inte påstå att jag blir direkt klokare.

Att CZ är ett superobjektiv råder det ju ingen tvekan om, men Tamronobjektivet verkar inte så illa pinkat det heller. Dessutom är Tamronobjektivet snyggare :)

Senast ändrad:
usch Lennart. Du brukar inte skräda så ofta i onödan.. Så därför känns det lite "jobbigt" då du denna gång gör det. Jag har hellre gått i tankarna att ett vanligt objektiv är ungefär " likasamma " ju... För det är ju billigast....
Fortsätt att intala Dig bara.

Hur var det nu "Tio biljoner flugor kan inte ha fel - b-js är gott!"

Är det detta Tamron-objektiv du menar? Som inbiten minimalist måste jag säga att Sonys rena design är många klasser bättre än detta Tamron-objektiv. Varför är t.ex. räfflorna olika för zoom och fokus? Varför är en del text vit och en del i bling-bling-guld?

Det är dock 955g mot 510g i vikt. Mindre volym glas eller skillnaden mellan metall och plast?

Ja, det är detta Tamron-objektiv som jag anser vara snyggare än Carl Zeiss :) Har visserligen inte sett något av objektiven i verkligheten, men på bild ser Tamronet bättre ut - enligt min, kanske inte så minimalistiska åsikt :)

Var den, nästan, dubbla vikten kommer ifrån på CZ vet jag inte, men jag hoppas det är glas och bättre konstruktion som är skillnaden.

är det inte SSM i CZ 24-70, å därmed den extra vikten tror jag å inte glasen

Sigmas 24-70 ligger ju redan på 700gram utan HSM och har 82mm filter diam

fick provaskjuta med CZ24-70 hos ScandinavianPhoto å helt klart bastant pjäs, lika stor som min 70-300G men bilderna imponerades inte på min A700

ska få hem Sigma 24-70 nästa vecka och det ska bli intressant att jämföra några provbilder mot CZ

gjorde en snabb test mellan:

*Sigma 24-70mm f/2.8
*Carl Zeiss 16-80mm f/3.5-4.5
*Minolta 50mm f/1.7

(bilderna är tagna med bländare f/4.5 och 50mm samt auto-level i Apple Aperture)

Sigma
http://www.flickr.com/photos/alterschwede08/3386485041/sizes/l/

Carl Zeiss
http://www.flickr.com/photos/alterschwede08/3387299324/sizes/l/

Minolta
http://www.flickr.com/photos/alterschwede08/3386481991/sizes/l/

Sigma 24-70 f/2.8 är ur dessa jämförelse lika skarp som Minolta 50mm men CZ16-80 får inte till det med kantskärpan (se axelremmen med gula Konica texten) men CZ får bättre kontrast direkt ur kameran jämfört med både Sigma och Minolta.

gjorde en snabb test mellan:

*Sigma 24-70mm f/2.8
*Carl Zeiss 16-80mm f/3.5-4.5
*Minolta 50mm f/1.7

(bilderna är tagna med bländare f/4.5 och 50mm samt auto-level i Apple Aperture)

Kul att du tog dig tid att posta detta test.
Sigmat ser ju ut att prestera riktigt bra, åtminstone på 50 mm och något nerbländat.

Har du testat det på största bländare och olika brännvidder också?

min Sigma är den utan HSM, alltså modell "EX DG Macro"
(HSM versionen finns inte till leverans i svea förrän i Maj)

intrycket med största bländare i "spot" fokus är mycket bra mellan 50-70mm, bra bokeh men tyvärr har jag inte hunnit med än så

Hej,

Jag har själv köpt ett Tamron 28-75/2,8 efter att läst en massa tester. Och visst kan det vara skarpt men det är inte säkert, jag fick fyra innan det blev hyfsat bra optiskt men mekaniskt är jag mycket tveksam, zoom ringen glappar och det låter om fokusringen, makro kan man inte säga att det är ganska oskarpt sådant.
För min del blev objektivet en besvikelse och inte alls som förväntat, man får vad man betalar för.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar