Annons

Sigma 24-60/2.8 på Nikon FX

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Har just fått hem ett Sigma 24-60/2.8 till min D700. Optiken är närmast identisk med Sigma 18-50 i storlek och byggkvalité. Matchar huset perfekt. Är lite förundrad över prestanda som verkar rätt OK på f4 men värdelöst på f2.8. Här kommer några testbiler, tacksam för eventuella kommentarer.


Hela bilden på 24 mm. Vinjetteringen är helt borta på f5.6.
 

Bilagor

  • hela16.jpg
    hela16.jpg
    42.3 KB · Visningar: 448
och 16mm f 2.8. en mindre katastrof. Det är dåligt med tester på gluggen så jag vet inte om detta är vad man borde förväntat sig..
 

Bilagor

  • 1628del.jpg
    1628del.jpg
    33.2 KB · Visningar: 399
och ett lite crop från samma man. Ser nästan användbart ut men fokus har hamnat lite frammför.
 

Bilagor

  • del6028.jpg
    del6028.jpg
    32 KB · Visningar: 380
MTF:en vid 24mm visar att mitten är riktigt bra, men att kvalitén sjunker väl mycket ut mot kanterna. Det betéendet passar bättre på DX än på FX.
På 60mm är bildkvalitén bättre och märkbart jämnare vad gäller mitt och hörn.

Jag hade ett sådant 24-60 som allt-i-allo-objektiv till min D50 för att det var skapligt litet. Men den var ju på DX.
 
Min är tillräckligt skarp vid f/2,8 och riktigt skarp vid övriga bländare. Fick dock skicka in den fick chip-byte, då den felfokuserade när man zoomade ut mot vidvinkelläget, medan den fokuserade rätt i teleläget! Nu funkar den riktigt bra!

Farsan lånade den och sköt några skott med sin Canon 1Ds Mark III på vårt bröllop, så jag kan skicka en ruskigt högupplöst exempelbild om du är intresserad!

Dina första bilder så ju bedrövliga ut. Testa mer och se om du kan provocera fram samma resultat igen. Ser det likadant ut ska du nog fundera på att byta det. Testa fokus också, tex med hjälp av fem AA-batterier som du ställer bredvid varandra och varje batteri ett steg bakom det föregående.

/Pontus
 
MTF:en vid 24mm visar att mitten är riktigt bra, men att kvalitén sjunker väl mycket ut mot kanterna. Det betéendet passar bättre på DX än på FX.
På 60mm är bildkvalitén bättre och märkbart jämnare vad gäller mitt och hörn.
.

OK, jag har bara tittat på mitten ännu så länge men det stämmer nog att 60mm är jämnare. Säger kurvorna nått om inverkan av olika bländaröppningar?
 
Min är tillräckligt skarp vid f/2,8 och riktigt skarp vid övriga bländare. Fick dock skicka in den fick chip-byte, då den felfokuserade när man zoomade ut mot vidvinkelläget, medan den fokuserade rätt i teleläget! Nu funkar den riktigt bra!

Farsan lånade den och sköt några skott med sin Canon 1Ds Mark III på vårt bröllop, så jag kan skicka en ruskigt högupplöst exempelbild om du är intresserad!

Dina första bilder så ju bedrövliga ut. Testa mer och se om du kan provocera fram samma resultat igen. Ser det likadant ut ska du nog fundera på att byta det. Testa fokus också, tex med hjälp av fem AA-batterier som du ställer bredvid varandra och varje batteri ett steg bakom det föregående.

/Pontus



Jag tror mig ha upptäckt en viss backfokus och justerat för det i kameran. Det får bli några nya testbilder i morgon. Jag tycker hittils att den är ruskigt skarp i mitten på f5.6 och uppåt men att den tappar misstänkt mycket mellan 4 och 2.8. Är din bild i det området vore det klart intressant som en jämförelse.
 
OK, jag har bara tittat på mitten ännu så länge men det stämmer nog att 60mm är jämnare. Säger kurvorna nått om inverkan av olika bländaröppningar?

Sigma presenterar enbart MTF för full öppning. Det vill säga i sämsta läget.

Röda kurvor är vid måttliga 10 linjepar/mm och gröna kurvor vid mer normala 30 linjepar/mm. Även högre upplösning skulle vara bra att visa för användning på digitalkameror.
 
Dag 2 med justerad fokus

Optiken bakfokuserade en del men efter att ha justera detta i kameran och thagit nya testbilder känns livet rättvist igen.


En 24mm scen. Gissa var?
 

Bilagor

  • 1628hela.jpg
    1628hela.jpg
    43 KB · Visningar: 119
samma på f5.6. Nu ser man ju i jämförelse att gluggen är skarp även helt öppen!
 

Bilagor

  • 1656del.jpg
    1656del.jpg
    40.7 KB · Visningar: 117
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.