Annons

Sigma 20mm/1.8 EX DG ganska sågad

Produkter
(logga in för att koppla)

Javis

Medlem
Sigma 20mm/1.8 EX DG ganska sågad

Är väldigt förvirrad just nu...

Jag är i behov av ett ljusstarkt objektiv och Sigma 20mm/1.8 skulle passa mig.

På Cyberphoto har objektivet fått omdömet "Toppklass".
Däremot har både the-digital-picture.com och photozone.de mer eller mindre sågat objektivet (framför allt bildkvaliten... och det är väl den som räknas mest eller hur...)

Vadan detta? Hur kan omdömena skilja så mycket?
Vad säger ni andra?
 
Det ligger väl i Cyberphotos intresse att ge det toppklass, de vill ju sälja maximalt antal objektiv. Ponera att de har gjort en storbeställning på ett par hundra objektiv, då måste de ge det toppklassbetyg förstås ;o)
 
Har inte läst recensionerna själv men kan ju vara så att både Photozone och the-digital-picture fått tag på dåliga exemplar.
 
Skulle Sigma´s EX 30/1,4 kunna vara ett alternativ? Kostar ca. 3700kr och är knivskarpt!

Jag är riktigt nöjd med mitt ex. och har köpt det just för ljussvaga förhållanden. Det passar också riktigt bra som normaloptik till min 40D med 1,6 cropning!

Mvh!
// Niklas
 
Re: Sigma 20mm/1.8 EX DG ganska sågad

Javis skrev:
Är väldigt förvirrad just nu...

Jag är i behov av ett ljusstarkt objektiv och Sigma 20mm/1.8 skulle passa mig.

På Cyberphoto har objektivet fått omdömet "Toppklass".
Däremot har både the-digital-picture.com och photozone.de mer eller mindre sågat objektivet (framför allt bildkvaliten... och det är väl den som räknas mest eller hur...)

Vadan detta? Hur kan omdömena skilja så mycket?
Vad säger ni andra?

Jag har ett 20mm Sigma som jag tycker funkar fint. Det är dock stor exemplarvariation, ibland får man tydligen kontrollera sitt exemplar noggrant. Jag fick ett bra från start, medans andra har fått byta både en och två gånger innan de fått ett acceptabelt ex.
 
Jag har också en som funkar riktigt bra. Alternativet var Canon 20 2,8 när jag köpte men Sigman fick bättre recesioner i alla jag hittade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.