ANNONS
Annons

Sigma 18mm för nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad130619

Avslutat medlemskap
Hej

Har någon testat detta objektiv Sigma 18mm 3.5 Wide Angle Prime Lens for Nikon, är det ett bra objektiv? Och är det något att ha eller bara skräp.. verkar vara väldigt svårt att få tag i men har hittat ett på ebay för ca 700 spänn, värt priset?

Tacksam för svar :)

Hej

Har någon testat detta objektiv Sigma 18mm 3.5 Wide Angle Prime Lens for Nikon, är det ett bra objektiv? Och är det något att ha eller bara skräp.. verkar vara väldigt svårt att få tag i men har hittat ett på ebay för ca 700 spänn, värt priset?

Nej, jag har inte testat den, och nej jag tror inte att den är värd 700 spänn. 18mm f/3.5 är i stort sett det man har i den korta änden på de flesta av Nikons billiga zoom-objektiv. http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=434

Nej, jag har inte testat den, och nej jag tror inte att den är värd 700 spänn. 18mm f/3.5 är i stort sett det man har i den korta änden på de flesta av Nikons billiga zoom-objektiv. http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=434

Kan ju prestera bättre bildkvalité ändå även om 18/3.5 som siffror inte är så imponerande i och för sig än en kit-glugg.

Jag menar, 35/1.8 och 50/1.8 har visserligen klart större bländare än kit-zoom men för mig är det skärpan och färgerna som gör störst intryck när man jämför bilder. Från ena får man grå, dassiga och tråkiga bilder och det andra färgglada och skarpa. Då kostar nämnda gluggar ~1500-1700 pengar.

Nu vet jag ingenting om just 18/3.5 men jag tycker inte man ska döma ut den på grund av det om man verkligen inte BEHÖVER ljuset, då är det förstås fel.

Fast det förutsätter att du har en crop-kamera, inte fullformat.
Helt sant. Men eftersom William Klaesson har en D7000 i sin kameraväska så utgick jag från att det är den som han tänkte sätta gluggen på.

Jag menar, 35/1.8 och 50/1.8 har visserligen klart större bländare än kit-zoom men för mig är det skärpan och färgerna som gör störst intryck när man jämför bilder. Från ena får man grå, dassiga och tråkiga bilder och det andra färgglada och skarpa. Då kostar nämnda gluggar ~1500-1700 pengar.

Ställer man in "picture control" på "vivid colours" sår får man färgglada bilder med billiga kit-objektiv också (till skillnad från fasta gluggar då man i stället får utfrätta färger och överexponerade färgkalaner). Mycket billigare än att köpa dyra fasta objektiv och dessutom får man flexibiliteten av ett zoom-objektiv.

Har redan två såna, tänkte mer på storleken, skulle ha vart gött att haft en 18mm objektiv som inte är alltför klumpigt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar