Annons

Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

flipp_90

Aktiv medlem
Jag var på mediamarkt och kollade på ett ljusstart normalzoom och hittade ett Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro för 4000.

Jag fastnade för det men de visade sig att det bara var ett visningsex de hade, de hade tydligen fått hem det för någon dag sen bara men det är ju fortfarande ett visningsex.

Det jag funderar på är priset, det känns för högt. Det är en utgående modell som och som jag förstår det som så såldes det för ca 4000 redan för några år sedan. detta ex är som sagt även ett visningsex....

Är min slutsats att detta objektiv har ett för högt pris korrekt?

4000 för ett normalzoom kan vara ok om optiken är bra, har själv just köpt ett 28-75 för 7000. Vill du ha ett Macroobjektiv skulle jag definitivt välja ett annat med högre brännvid. Jag har själv ett Tamron 60/2.0 Macro, men skulle nog rekommendera Tamron 90/2,8 istället. 90mm gör att du får avbildningen 1:1 vid lite längre avstånd vilket kan vara ganska bekvämt. Och vid macrofotografering har bländaren 2.0 så extremt kort skärpedjup att det blir besvärligt.

Senast ändrad:
Jag var på mediamarkt och kollade på ett ljusstart normalzoom och hittade ett Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro för 4000.

Är min slutsats att detta objektiv har ett för högt pris korrekt?

Korrekt. Om du ska ha just visnings exet ska du ha det minst en 1k billigare annars är priset rätt ok.

Korrekt. Om du ska ha just visnings exet ska du ha det minst en 1k billigare annars är priset rätt ok.

Av vad jag har sett så brukar 1000 kronor mindre vid normalpris på 4000 vara ganska sällsynt. Affärer har ju en tendens att vara ganska snikna, och då de precis fått in det dessutom har jag svårt att se dem släppa det för 3000kr.

Har för övrigt kollat recensioner här på FS Objektivet Det verkar som autofokus inte är något vidare. Jag skulle välja ett annat objektiv.

Att köpa det objektivet från mediamarkt är inte längre aktuellt men jag har ett begagnat på gång för 2500-2700...

Någon klagade på autofokusen men är den verkligen så dålig? Vad skulle du annars rekommendera i typ samma prisklass?

Kollar du länken "Objektivet" så hittar du en hel del som inte gillar objektivets AF. Vilket objektiv jag skulle tipsa om är svårt då jag inte vet vilket system du använder. Är det ett normalzoom du är ute efter och inte ett macro?

har ingen koll på canon, Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) rekommenderas av Cyberphoto. De säljer den för strax över 3000, eller en annan version med stabilisering för strax över 4000. Jag har aldrig testat det själv så har ingen egen synpunkt. Själv valde jag ett sony till min sonykamera istället för ett tamron.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar