Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 18-50 lr 30EX på D40??

Produkter
(logga in för att koppla)

jeens

Aktiv medlem
Hej.
Jag funderar på nytt objektiv till min D40, kanske sigmas 18-50/2,8 DC Macro HSM eller EX 30/1,4 DC HSM. Ger nåt av dessa bättre bildkvalitet än mitt kitobjektiv 18-55 som satt på kameran vid köp??
Är det värt pengarna? Blir ju inte så stor hög sedlar men ändå....

Ska användas till porträtt samt följa med på bröllop osv osv...

mvh jensa
 
Jag har en D40 och har precis köpt 18-50/2.8 macro hsm. Jag har inte hunnit sätta det på prov såvärst mycket ännu, men spontant känns det som väldigt mycket objektiv för pengarna;

Vid 50mm/2.8 är det fullt användbart för porträttfoto. 18-30/2.8 funkar jättebra inomhus i befintligt ljus tycker jag. Macro-funktionaliteten är väl kanske inte "riktigt" macro, men klart användbart (blommor till exempel, eller andra förmål som är sisådär som en femkrona i storlek).
Jag tycker även att objektivet ger en väldigt krämig och fin bokeh.

I jämförelse med D40s kitobjektiv är sigman ju ganska stor, men jag tycker att det är en betydande fördel när man fotar på fri hand. Man får bättre grepp om zoomringen och hela objektivet istället för att liksom ha tummen och pekfingret på zoomringen som på kitobjektivet.

Jag funderade på att köpa 30/1.4, men jag tycker att det är för kort för porträttfoto och för långt för inomhus-i-dålig-belysning. Dessutom har det inte direkt fått de bästa recensionerna med avseende på skärpa och bokeh.
 
Känner att jag måste dra fram en gammal tråd igen; har nu använt mitt sigma 18-50/2,8 några dagar och är väldigt överaskad åt possitiva hållet. Objektivet är klart över förväntan och känslan i det är det samma sak så jag är väldigt nöjd med köpet!

mvh jensa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.