Annons

Sigma 18-50 f/2.8 Macro HSM vs Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM ??

Produkter
(logga in för att koppla)

cosmoo

Medlem
Tjena , är i funderingarna att sälja mitt Canon objektiv och köpa Sigmas istället. Är inte riktigt nöjd med bilderna jag tar med den inomhus. Samt att Sigmas är ljusstarkare . Helt enkelt ha som standardglugg. Har en EOS 40D , hur är era funderingar kring detta månne?

Vänligen
Andreas

Tja, det är den lins som oftast sitter på mitt 40D hus iaf... Det är en väldigt bra och neutral glugg och den fungerar väl ner till 2.8 också, Vid 18mm så är den väl inte perfekt vid 2.8 såklart, men gluggen presterar bra och inga problem att ha den på 2.8 om det är småmörkt. Vettigt motljusskydd till den också och den går att använda som "nödmacro" - fast då helst vid 50 mm läget.

Det är en bra och mycket prisvärd glugg som har stort användningsområde tycker jag iaf.

Fast bländare som inte ändras vid olika zoom är också skönt.

Ok, jag har sett här inne att vissa tycker föregångaren till Sigmas 18-50 är bättre , är den skarpare ner till 2.8 , vilken av dem har du?

Såg att denna glugg fanns i en fyndlåda hos Expert med 20% rabatt. Vet inte vad de ska ha för gluggen i vanliga fall, men det kan vara värt en sväng förbi. Fanns några stycke där. Expert vid Hötorget i Stockholm.

Ok, jag har sett här inne att vissa tycker föregångaren till Sigmas 18-50 är bättre , är den skarpare ner till 2.8 , vilken av dem har du?

Jag har macro varianten - jag tycker att den är nog så skarp, jag har jämnfört den nogga mot canon 17-40 f/4 och konstaterat att det egentligen bara är på f/5.6 som den slår sigman. Motljusskyddet är bättre till sigman, den är billigare. 17-40 focuserar tystare och lite snabbare. 17-40 presterar sämre på korta avstånd med liten bländare jämnfört med sigman. Som sagt - för och nackdelar med allt - direkt ur JPEG tenderar 17-40 att ge lite bättre färger, svårt att förklara varför dock.

Valet är fritt, Sigman är bra, men inte bäst på allt.

Nej, jag har någon sorts allergi emot tamron, troligen oförtjänt, men zeiss, sigma, peleng eller canon står det på mina gluggar. Den är troligen bra om folk säger så - jag har ingen aning dock.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto