Annons

Sigma 18-50/2,8 trist?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Lite besviken på mitt nya Sigma 18-50/2,8:

Dels tycker jag det fokuserar för långsamt till min D7D, mina billigare normalzoomar, och nog t.o.m. mitt gamla 70-300 fokuserar snabbare - är det normalt?

Dels tycker jag det missar fokus allt för ofta. Det verkar inte vara helt konsekvent fram- eller bakfoks, och jag upplever det som skarpt när det väl hittar rätt. Men det missar fokus rätt ofta på D7D'ans mittsensor (korslagd) och ännu oftare på de yttre sensorerna. Jag upplever inte det problemet med mina andra objektiv, men kan något sånt vekligen beo på objektivet?

Trist när man blir besviken på nya (och dyra) prylar, och nåt 'öppet köp' är det ju inte tal om hos postorder-butikerna.

/Per
 
Per skrev:
Lite besviken på mitt nya Sigma 18-50/2,8:

... och nåt 'öppet köp' är det ju inte tal om hos postorder-butikerna.

/Per

Tvärtom, du har alltid rätt till öppet köp från (svenska) postorderbutiker. Men det är inte säkart att det gäller när du har använt varan.
 
Nu tänker du nog lite fel...

FÖRDELEN med att köpa på postorder är att man alltid kan häva köpet inom 14 dagar, ångerrätt enligt distansköplagen.

Det är inga problem alls....
 
Handlarna är åtminstone noggranna att skriva ut att de 14 dagarna enligt distansköplagen endast gäller oanvända produkter i oöppnade förpackningar. Sen är det förstås upp till respektive företag hur tillmötesgående de vill vara - men någon rättighet har man väl inte att skicka tillbaka prylar som man köpt och inte är nöjd med? (om de inte är uppenbart defekta förstås, men då ska de repareras osv enligt konsumentköplagen)

(i just detta fallet hör det också till saken att jag inte vill skicka tillbaka, eftersom det är ont om bra alternativ i den klassen - mest nyfiken på om det finns hopp om att få bukt med problemet)

/Per
 
Senast ändrad:
Ett objektiv som ofta missar fokus kan väl med fog räknas som "defekt"? Hävda återköp eller byte!

mvh / Matti
 
Per skrev:
Handlarna är åtminstone noggranna att skriva ut att de 14 dagarna enligt distansköplagen endast gäller oanvända produkter i oöppnade förpackningar. Sen är det förstås upp till respektive företag hur tillmötesgående de vill vara - men någon rättighet har man väl inte att skicka tillbaka prylar som man köpt och inte är nöjd med?

DU har ALLTID rätt att undersöka varan så den överenstämmer med vad du tror du ville ha, du har inte haft möjligheten att undersöka varan i butik och därför får du den möjligheten hemma.
Om företaget har packat in varan i en förpackning som måste brytas så är det deras problem och inte ditt, annars skulle det kunna sättas i system att packetera det i just sådana förpackningar.

Cítat ur distansavtalslagen:

17 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka varan eller på grund av någon omständighet som
inte kan hänföras till konsumenten.
 
Per skrev:
Handlarna är åtminstone noggranna att skriva ut att de 14 dagarna enligt distansköplagen endast gäller oanvända produkter i oöppnade förpackningar.
/Per

Utdrag ur "distans- och hemförsäljningslagen":

-----------------------------------------------------
12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick.

Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.
-----------------------------------------------------
 
Per skrev:
hmm..det var ju intressant, då skulle det alltså vara fel att kräva att förpackningen skall vara obruten?

http://www.scandinavianphoto.se/info/policy.aspx#agnra

http://www.cyberphoto.se/faq/leveransvillkor.htm

(vet inte om något av företagen ovan skulle neka en retur om de tillfrågades, men vad de skriver är ju inte betydelselöst)

/Per

Undantag från lagen:

4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte distansavtal om:

1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,

2. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal,

3. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits,

4. en tidning eller en tidskrift, eller

5. vadhållning eller andra lotteritjänster.

5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas
någon ångerrätt.
 
Inget av ovanstående kan väl gälla ett objektiv? Eller är förpackningen/embalaget en "vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas"?

/Per
 
Per skrev:
Inget av ovanstående kan väl gälla ett objektiv?
Jag anser att inget av ovanstående nämda undantagen gäller vid objektivköp, det kan dock finnas undantag när man specialbeställer extrema objektiv, men det är det ju inte frågan om här.
Men ring och fråga när du citerar lagen för dem så får du se vad de säger.
 
Per skrev:
Inget av ovanstående kan väl gälla ett objektiv? Eller är förpackningen/embalaget en "vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas"?

/Per

Tror inte det. Säkert ok att bryta förpackningen, montera gluggen på kameran och upptäcka att man beställt fel glugg och häva köpet.
 
För att återgå till objektivet, kan det vara så att objektivet egentligne inte missar skärpan oftare än dina gamla objektiv, bara att det kortare skärpedjupet är mer avslöjande (om du använder full öppning vill säga)?
 
tobias.e skrev:
För att återgå till objektivet, kan det vara så att objektivet egentligne inte missar skärpan oftare än dina gamla objektiv, bara att det kortare skärpedjupet är mer avslöjande (om du använder full öppning vill säga)?

Så kan det ju vara - tack vara det korta skärpedjupet är det ju också enkelt att se i sökaren att skärpan hamnar lite olika om jag auto-fokuserar upprepade gånger. Så i så fall är slutsatsetsen att kamerans autofokus är för dålig för objektivets stora bländare. Eller? Men jag upplever inte samma problem med mitt Tamrom SP90, även det 2,8 som största bländare. Och det har ju ännu kortare skärpedjup pg brännvidden.
 
Konsumenten har rätt att "försiktigt undersöka" produkten. Sen kan den returneras inom 14 dagar. Alla säljare är inte medvetna om detta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.