Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 18-50/2.8 - glidande/krypande zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

da_an

Aktiv medlem
Jag har i veckan införskaffat ett Sigma 18-50/2.8 till min Canon. Upptäckte när jag monterat den på min kamera att zoomen kryper/glider in när man har den i 50mm-läget. Det räcker att man siktar snett uppåt så glider den in från 50mm till ca 30mm.

Är det någon annan som upplevt samma fenomen? Är det normalt och något som man får leva med?

- daniel

Jag har haft ett Tokina objektiv som gav fina bilder men slirade hopplöst i bägge riktningarna så fort man vickade på det.Är ditt objektiv nytt så ska det definitivt inte göra det...

Har för mig att den gluggen har ett lås för just zoomkrypning. Så jag misstänker att det finns risk att den gör så om man inte låser.

Tack för snabba svar!

Det stämmer att man kan låsa zoomen, men det kan man bara göra i 18mm-läget. Och där behövs det egentligen inte, för från det läget kryper den inte alls... (än iaf).

Det är ett nytt objektiv och jag har bara plockat upp det ur kartongen och testat. Men går det att skicka in och få detta åtgärdat? Är det nån annan med samma objektiv som har samma problem/upplevelse?

Den har ett lås för 18mm .. dock inte på 50mm.
Har samma glugg nämnligen.

Dock finns det en plastring (skruv) som lätt går sönder inne i objektivet som Sigma byter på garanti, dock blir utskutsdelen väldigt lös då det händer...

Det är nog normalt, min gör det också och har gjort det hela tiden sen jag köpte den.
Man kan ju som sagt låsa den i 18 mm läget så det är inget problem när man bär den med sig.
När man fotar håller man ju som regel på zoomringen. Möjligen skulle det kunna vara ett problem när man fotar med kameran vinklad uppåt på stativ...

Mitt exemplar glider inte överhuvudtaget, oavsett om jag skakar/knackar lätt på det, helt stabil.
(Pentax fattning)

/Bror

Om jag lutar kameran så att objektivet pekar rakt upp, och skakar till kameran lätt så åker det in, dock bara till ca: 30mm.

Glidande zoom

Jag har också ett Sigma som fungerar som ett dragspel. I och för sig 135-400. Vid kontakt med Sigma i Tyskland fick jag reda på att det var helt OK.

Jag har tidigare dålig erfarenhet med Sigma (70-300), så i fortsättningen är det inte mitt första val.

Lothar Marunga

Det får nog betecknas som normalt, förr eller senare så börjar alla billiga zoomar krypa, min Nikon 17-55 rör sig inte en mm trots våldsam skakning av kameran, men det har jag också fått betala för :)

/kent

Tack alla för fantastiskt snabba och bra svar!

Nu blev det så att jag skickade tillbaka objektivet med hänvisning till ångerrätten för att slippa ta diskussionen om huruvida det var normalt eller ej med butiken.

Har dock insett att man nog får räkna med att objektiv av denna typ glider mer eller mindre, men jag tyckte inte det skulle göra det så lätt och inte när det var nytt direkt ur kartongen.

Kommer nog ändå köpa ett likadant objektiv igen, men då i en fysisk butik så jag kan prova innan jag går hem...

Återigen tack för all hjälp!

- daniel

Spelar roll?

Det är mkt irriterande när man riktar kameran snett upp eller ner och brännvidden ändrar sig.

Mest irriterande är det när man skall kolla en bild på displayen och objektivet glider isär och slår i ett föremål med frontlinsen.

Lothar Marunga

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar