ANNONS
Annons

Sigma 18-50/2,8 EX med oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

olof-33

Medlem
Jag har köpt rubr optik av en yrkesfotograf som
säger att hon "optimerar" sina kameror och optik vid canonverkstad i Göteborg.
Att något har gjorts vid optiken är utan allt tvivel då jag provat att fota ett större antal bilder och samtliga bilder saknar skärpa.
Hon har själv en 30 D och jag har 450 D.
Är det någon som är hemma på området och kan ge mig lite tips vad som gjort vid optiken mm.
.
[email protected]

Vilken brännvidd gäller det? I t.ex Fotos test kan man läsa att skärpan ökar rätt rejält när det bländas ner ett par steg, och maxar runt 8-11. Då är det å andra sidan riktigt skarpt. Men testa om du kan få skarpar bilder när du fokuserar manuellt också, så att det inte felfokuserar (det är tyvärr rätt vanligt)

Per

Låt gå för att denne yrkesfotograf har haft sitt kamerahus inne på justering (om det nu är det som avses med optimering) hos Canon, men jag undrar verkligen om Canon-verkstäder har för vana att börja skruva på Sigma-optik.
Du har händelsevis inte möjlighet att testa gluggen på ett annat hus för att utesluta möjligheten att den är din 450D som fokuserar galet?

Jag har varit i kontakt med en serviceverkstad för canon i Mölndal och de säger att de inte kan göra några ingrepp i ex sigmas optik. Behövliga justeringar kan däremot göras i kamerahuset som det helt riktigt påpekats ovan då det gäller
fokuseringsproblem etc.
Så jag kan andas ut beträffande sigmaoptiken. Nu
tror jag istället att problemet finns i mitt SD-kortTranscend 4 GB eller i en minneskortläsare i
miniformat i storlek med ett USB-minne som jag köpt på teknikmagasinet.
(Jag tyckte det var besvärligt att använda sladdanslutningen till datorn. Minneskortläsaren i datorn funkade inte med ett så stort kort.)
Återkommer om intresse finns.

Okej, men att det skulle bero på minneskortet eller läsaren att dina bilder blir suddiga tycker jag låter minst sagt långsökt. Då känns det betydligt mer troligt att optiken och kamerahuset inte "trivs" med varandra, och att den ena (eller båda) är i behov av justering. Det är därför jag tycker att du först bör prova en annan optik på ditt hus eller din Sigma-glugg på ett annat hus. Förresten, lyckas du uppnå bättre skärpa om du fokuserar manuellt, eller bli det lika suddigt ändå?

Enligt hörsägen så sägs tyvärr detta fenomen förekomma på vissa Sigma-gluggar. Om det ligger ngn sanning i det skall jag låta vara osagt...kanske ngn annan som har upplevt problemet? Fråga fotografen vad som gjorts med optiken (borde stå på rep.spec./fakturan. Fråga också vem som utfört arbetet och ring direkt till "verkstaden".

Ubbe 1 skrev:
Enligt hörsägen så sägs tyvärr detta fenomen förekomma på vissa Sigma-gluggar. Om det ligger ngn sanning i det skall jag låta vara osagt...kanske ngn annan som har upplevt problemet? Fråga fotografen vad som gjorts med optiken (borde stå på rep.spec./fakturan. Fråga också vem som utfört arbetet och ring direkt till "verkstaden".

Kan bara instämma. Men du måste kolla gluggen först med manuell fokus. Borde vara lätt på stativ eftersom du har liveview på din 450D.

Canon kan inte göra ingrepp i Sigmas optiker. Troligen är det AF-chipet i optiken som har justerats och Sigma kör med sitt eget AF-cip medan exv Tamron betalar till Canon för att använda Canons chip på deras fattningar med EF.

Sedan är det riktigt att många yrkesfotografer låter kalibrera om sina optiker och kamerahus. En del vill faktiskt ha aningen fram- eller bakfokus.
Andra vill ha optiker och kameror ställda efter referensexemplar.

Men det vore skräp om den yrkesfotograf du handlat optiken av inte ställer upp och specar vad som gjorts med optiken.
En seriös säljare ska bara tala om vilka ingrepp/justeringar som gjorts i optiken.

Har själv ett Sigma 18-50/2.8 EX DC och det fungerar klockrent på mina Canonkameror. Enastående skärpa från full öppning.

Så pressa säljaren så du får svar!

Mvh/Lennart

Ubbe 1 skrev:
Enligt hörsägen så sägs tyvärr detta fenomen förekomma på vissa Sigma-gluggar. Om det ligger ngn sanning i det skall jag låta vara osagt...kanske ngn annan som har upplevt problemet?
Japp, mitt Sigma 18-50 var rejält oskarpt när jag köpte det. Skickade in gluggen för justering tillsammans med huset och nu är det stor skillnad. Kolla med Tura Scandinavia (www.tura.se) angående serviceverkstad, dom borde ha koll.

sigma 18-200

Känner igen fenomenet, har detsamma på min superzoom från sigma. Autofokusen ställer in oskärpa vilket är mist sagt frustrerande!! Ställa in manuellt är svårt och tar alldeles för lång tid. Detta kan ju inte vara direkt bra reklam för Sigma. Har inte upplevt något liknande på en enda kamera jag haft så man blir ju nedslagen...

Re: sigma 18-200

mordarsnigel skrev:
Känner igen fenomenet, har detsamma på min superzoom från sigma. Autofokusen ställer in oskärpa vilket är mist sagt frustrerande!! Ställa in manuellt är svårt och tar alldeles för lång tid. Detta kan ju inte vara direkt bra reklam för Sigma. Har inte upplevt något liknande på en enda kamera jag haft så man blir ju nedslagen...

Men varför inte skicka in det för justering? Antar att du testade objektivet efter inköpet. Det ska ju gå på garantin. Som privatperson har du dessutom rätt att reklamera en felaktig produkt 2 år efter inköpet enl Allmänna Reklamationsnämnden.

Du ska veta att sån här inte bara drabbar Sigma. Händer även med Canons dyra L-optiker. Fråga mig. Jag blev väl färdig för hispan efter att Canon gång på gång "reparerat" min 24-70/2.8L usm utan att bilderna blev skarpa.

Du kan väl fråga Leif Åstrand också, som deltar i denna tråd. Han blev väl oxå gråhårig av skärpeproblem med samma glugg. (Hej, Leif!)

Mvh/Lennart

Lennart Aspman skrev:
Men varför inte skicka in det för justering? Antar att du testade objektivet efter inköpet. Det ska ju gå på garantin. Som privatperson har du dessutom rätt att reklamera en felaktig produkt 2 år efter inköpet enl Allmänna Reklamationsnämnden.

Saken är den att gluggen skall fungera vid köpet. I annat fall skall säljaren upplysa om detta. Mitt råd är att kontakta säljaren och informera denne om problemet. Säg åt såljaren att denne får bekosta justeringen/reparationen (om den kostar ngt). I annat fall, be att få lämna tillbaka optiken om det inte går att fixa. Som "yrkesfotograf" borde säljaren rimligtvis vara rädd om sitt rykte. Detta oavsett om det gäller fotouppdrag, sålda bilder eller såld utrustning.

".Du ska veta att sån här inte bara drabbar Sigma. Händer även med Canons dyra L-optiker.

Frågan är om ändå inte orginaloptiken är underrepresenterad med detta problem. Vad som gör skillnad går att spekulera i, men "ojämn kvalite" samt "sämre kvalitets kontroll" ligger nära till hands att misstänka. För visst är det betydligt fler som hävdar problem med sigma-gluggar i olika trådar, än med orginal diton? Eller har jag fel här....

Detta är också den främsta anledningen till, att jag själv är skeptisk till köp av Sigma. Känns tyvärr som om man köper "grisen i säcken".

Senast ändrad:
Låter lite bekant den här - jag har ju samma problem med min Sigma 10-20, oskärpa. Den har varit redan två gånger i justering i Tura Scandinavia (andra gången med kameran) men den är fortfarande dålig, Tura säger att domkan inte göra någonting.

Förresten, har också 18-50 och den däremot fungerar kanonbra.

Inte samma optik!!!!!

Urban!

Anders har inte köpt sin zoom av ngn yrkesfotograf vad jag fattat. Det har däremot Olof som startade tråden gjort.

Därför lämnade jag mitt råd grundat på antagandet att Anders köpt sin 18-200 i butik. Har det gått mer än en vecka, eller om inte något speciellt avtal gäller, så är det brukligt att optiken via ÅF ska garantirepareras ellr bytas ut. Allt enl ARN.

Om yrkesfotografen som sålt en 18-50 till Olof inte kan ställa saken tillrätta anser jag att vederbörande är ett praktarsel!

Ang L-optiker. Jodå, fråga runt så får du höra om exv 24-70/2.8 L usm. Jag har personligen haft mailkontakt med 7 andra fotografer som haft jätteproblem med den. Vissa har fått testa 5 optiker innan de hittade en som var okej.

Men visst kan man tycka att 13.000:- för en originaloptik skulle garantera ett säkrare köp.

Själv köper jag aldrig en optik numera utan att testa den först på en kamera som är ställd efter Canons service referensexemplar. Därför har jag även 2 alldeles utmärkta Sigmaoptiker.

Men, i det stora hela har du rätt i att Sigma har en viss överrepresentation vad gäller AF. Det har ju visat sig några gånger här på FS.

Mvh/Lennart

Jukkah skrev:
Låter lite bekant den här - jag har ju samma problem med min Sigma 10-20, oskärpa. Den har varit redan två gånger i justering i Tura Scandinavia (andra gången med kameran) men den är fortfarande dålig, Tura säger att domkan inte göra någonting.

Förresten, har också 18-50 och den däremot fungerar kanonbra.

Har du kvar garanti på optiken anser jag att du återigen ska kontakta Tura och åberopa din allmänna reklamationsrätt (2 år från inköp även om garantin bara var på ett år. Och om du inte amvänder yrkesmässigt). Kolla på ARN:s hemsida hur du ska gå tillväga. De borde ge dig ett nytt ex om de inte kan reparera det.

Mvh/Lennart

Jag tog kontakt med Tura och dom svarade bara att ta kontakt med återförsäljaren. Original Återförsäljaren (FotoVideo) däremot säger att jag kan antingen sälja lens eller skicka den till Norge, dom har inte nägon intresse att ersätta lens. Lensen är under ett år gammal men problemet kanske är att jag köpte den begagnat från privat person? I varje fall, lokala konsumentrådgivare kommer från semester nästa veckan...

Vill man minimera AF-problem så ska man undvika piratobjektiv, speciellt Sigma med HSM. Jag har själv problem med ett Sigma 50-150/2.8 EX som frontfokuserar på korta avstånd upp till 3m.

Tura påstår att om de justerar gluggen rätt för korta avstånd så kommer den att bakfokusera på de längre.

Detta var iaf. mitt första och sista Sigma-objektiv. Jag undvek 10-20 och kommer även undvika nya 50/1.4. Sigma behöver rycka upp sig. Så jäkla svårt kan det inte vara att få till AF!

Jukkah skrev:
Jag tog kontakt med Tura och dom svarade bara att ta kontakt med återförsäljaren. Original Återförsäljaren (FotoVideo) däremot säger att jag kan antingen sälja lens eller skicka den till Norge, dom har inte nägon intresse att ersätta lens. Lensen är under ett år gammal men problemet kanske är att jag köpte den begagnat från privat person? I varje fall, lokala konsumentrådgivare kommer från semester nästa veckan...

Om den privatpersonen du köpte objektivet av har kvar originalkvittot och den personen köpte objektivet för mindre än ett år sedan så måste i rimlighetens namn den personen kunna åberopa garantin med full kraft. Och även sin allmänna reklamationsrätt. Det borde i så fall den personen kunna hjälpa dig med.

FotoVideo i Sthlm har jag positiv erfarenhet av när det gäller garantiärenden.

Vad menar de med att skicka det till Norge? Finns det serviceverkstad för Sigma där? Skicka det isåfall till Norge för garantireparation. Men rådgör med din konsumentsekreterare först. Jag är inte helt hundra på hur det fungerar med garantin när en produkt har sålts vidare, nämligen. Men jag anser att gatantin borde följa produkten och inte köparen.

Lycka till/Lennart

marooned skrev:
Vill man minimera AF-problem så ska man undvika piratobjektiv, speciellt Sigma med HSM. Jag har själv problem med ett Sigma 50-150/2.8 EX som frontfokuserar på korta avstånd upp till 3m.

Tura påstår att om de justerar gluggen rätt för korta avstånd så kommer den att bakfokusera på de längre.

Detta var iaf. mitt första och sista Sigma-objektiv. Jag undvek 10-20 och kommer även undvika nya 50/1.4. Sigma behöver rycka upp sig. Så jäkla svårt kan det inte vara att få till AF!

Min åsikt är att man minimerar AF-problem genom att testa gluggen först. Bland mina objektiv finns lika många "märkesobjektiv" som "pirater" som inte fokuserat exakt, men bortsett från EF 24-70/2.8 L usm har det aldrig varit något problem att få gluggarna justerade på garantin. Till sist fick jag ett nytt 24-70.

Sedan dess lägger jag alltid lite extra pengar på att handla över disk eller skicka efter från riktigt pålitliga näthandlare, typ Cyberphoto och begär vid beställningstillfället öppet köp om gluggen felfokuserar.

Men Sigma borde kanske inte saluföras i Sverige om det inte finns någon verkstad här som kan fixa problemen.

Lennart

Photocon skrev:
Min åsikt är att man minimerar AF-problem genom att testa gluggen först. Bland mina objektiv finns lika många "märkesobjektiv" som "pirater" som inte fokuserat exakt, men bortsett från EF 24-70/2.8 L usm har det aldrig varit något problem att få gluggarna justerade på garantin. Till sist fick jag ett nytt 24-70.

Sedan dess lägger jag alltid lite extra pengar på att handla över disk eller skicka efter från riktigt pålitliga näthandlare, typ Cyberphoto och begär vid beställningstillfället öppet köp om gluggen felfokuserar.

Men Sigma borde kanske inte saluföras i Sverige om det inte finns någon verkstad här som kan fixa problemen.

Lennart

Jag håller med. Allmänt ska vi vara mycket glada över att Sigma, Tokina osv finns. Utan dom hade vår hobby garanterat blivit mycket dyrare eftersom OEM:erna kunnat ta fantasipriser så fort dom låst fast en kund vid deras märke. Att kalla dom "Pirater" tycker jag är fel, det handlar om sund konkurrens som vi ska vara mkt glada över.

Har ett Sigma 10-20 sen några veckor. Köpt i butik. I butik kan man inte begära få testa det först (i allmänhet), men däremot får man konsumenttrygghet i två år. Och kedjor och andra bra handlare har öppet köp som regel. Har (lyckligtvis?) inga problem med mitt Sigma 10-20 det är urskarpt, och är mycket nöjd så här långt. Canons 10-22 kostar 3000:- mer och är (enligt t.ex. photozone.de) optiskt på samma höga nivå (båda anses mycket bra).

Köper man privat gäller det att testa - är man van vid sin kameras display, så bör en fullförstoring där på några testbilder ge svar direkt. Samt givetvis få med orignalkvitto för att kunna åberopa garantin om inte 2 år gått. Då spelar det ingen roll ifall verkstan ligger i Norge, det ger bara ett fint förhandlingsläge för den missnöjde kunden om kompensation. ARN är bra, och står i allmänhet på konsumentens sida.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar