Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sigma 18-50 2.8 EX DC testbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jäklar va skarpt...

...kitobjektivet är vid f8! Det är ett riktigt kap för pengarna.. ville bara konstatera det ännu en gång för de som inte har fattat det :)

Sigmat gör dig såklart ännu nöjdare, ha så roligt med det.
 
Sigman verkar ju kanon!

Men att det var sån skillnad mellan sigman och 50mm 1.8II vid 2.8 var en överraskning för mig. Jag hade helt klart trott att 1.8II var skarpare vid 2.8.
 
kotte skrev:
Sigman verkar ju kanon!

Men att det var sån skillnad mellan sigman och 50mm 1.8II vid 2.8 var en överraskning för mig. Jag hade helt klart trott att 1.8II var skarpare vid 2.8.

tycker också att det var märkligt. visst har jag märkt att den tecknar väl mjukt vid 1.8-2.0 men att det var så illa vid 2.8 trodde jag inte!
 
Det är Sigmat som är så bra. Canons 1,8/50mm är inte dåligt, det blir ganska bra bilder på bländare 2,8. Bl.a tidningen FOTO brukar ösa beröm över SigmaEX 2,8/18-50mm.

Kitobjetivet 18-55mm är inte alls så dåligt som många belackare påstår. I denna test ser man skillnader men då ska man tänka på att det handlar om detaljstudier i stor förstoring. Och objektivets svaghet märks mest i kanterna på bilden.
 
TheJaff skrev:
...kitobjektivet är vid f8! Det är ett riktigt kap för pengarna.. ville bara konstatera det ännu en gång för de som inte har fattat det :)

Sigmat gör dig såklart ännu nöjdare, ha så roligt med det.

Ja, kitobjektivet är riktigt bra vid f8. Har jag vetat länge :)



kotte skrev:
Sigman verkar ju kanon!

Men att det var sån skillnad mellan sigman och 50mm 1.8II vid 2.8 var en överraskning för mig. Jag hade helt klart trott att 1.8II var skarpare vid 2.8.

ja,jag tycker också det är skumt. Kanske min kopia har ett väldigt oskarpt övre högra hörn vid f<3 ? Om man kollar utsnittet från mitten av bilden vid 2.8 är 50mm1.8 dock bättre än sigmat.
 
Är det verkligen inget fel på sista bilden? Är verkligen 50mm/1.8 så suddig på bländre 2.8?

Har länge varit sugen på 1.8 men efter det här testet börjar det mer luta åt att det blir Sigmas 18-50.

Vad rekommenderar du? Som har båda?
 
E-son skrev:
Är det verkligen inget fel på sista bilden? Är verkligen 50mm/1.8 så suddig på bländre 2.8?

Har länge varit sugen på 1.8 men efter det här testet börjar det mer luta åt att det blir Sigmas 18-50.

Vad rekommenderar du? Som har båda?

Jag misstänker att den där hörndelen av bilden hamnat ur skärpeplanet och att det inte är objektivets fel utan mitt. 50mm-objektivet är skarpare är Sigmat i de flesta lägen. Sen är det ju längre också, eftersom Sigmat vid 50mm egentligen är runt 47mm. 50mm 1.8 är också så billigt att det verlkigen är värt varenda öre. Jag rekommenderar båda.
 
Tack för ditt svar Erik.

Blev inte lättare dock! Men jag börjar nog med 50/1.8 och så får det bli Sigmat senare. Men inget är säkert.
 
E-son skrev:
Tack för ditt svar Erik.

Blev inte lättare dock! Men jag börjar nog med 50/1.8 och så får det bli Sigmat senare. Men inget är säkert.

Låter klokt. 50 1.8 - "plastic fantastic" - är ett objektiv som är svårt att inte gilla trots sin leksakskänsla.
Testade lite olika objektiv på olika kamerahus på Scandinavian photo i Stockholm för några veckor sedan, tillsammans med en av försäljarna. Vi höll på säkert en timme med olika kombinationer. Vi testade bl.a 350d och 5d med Canons 17-40 4L, Sigma 18-50 2,8, Sigma 30 1.4 , Canon 17-85 IS, Canons kitobjektiv och så 50mm 1.8. De absolut skarpaste bilderna kom från kombon 350d+50mm 1.8. (5d'n hade väl inte samma uppskärpning i kameran antar jag)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.