ANNONS
Annons

Sigma 18-50/2,8 EX DC Macro

Produkter
(logga in för att koppla)
mina iaktagelser

Hej
Efter en veckas bekantskap med detta objektiv och en K10D har jag gjort en del iaktagelser. Framtill sitter ett Hoya HMC Super UV filter.

För det första så känns det som att kameran har svårt att fokusera rätt. Det kan självklart lika gärna bero på min egen ovana och något enkelt nybörjarmisstag. Men med autofokus så hamnar skärpan ofta något lite bakom det tänkta motivet. Jag lyckas oftare träffa rätt om jag använder AF-knappen för att komma i närheten och sedan finjustera med fokusringen.

När det gäller CA är jag mycket positivt överraskad. Har nästan inte lyckats pressa fram någon enda bild där det framträder störande. Jämför jag med min gamla Sony DSC-V1 är det skillnad som natt och dag, självklart...

Motljusbilderna känner jag igen, de där grönaktiva reflexerna är bekanta =)

Vad gäller närgränsen så testade jag med att lägga objektivet med monterat motljusskydd emot en plan yta, det räckte att lyfta kameran ett par tre cm för att få bra fokus. Det kändes riktigt bra.

Det som känns mindre bra är hur objektivet "böjer bilden" och då självklart närbilder på döda ting. Är "barreling" rätt engelsk term? Jag har ingen stor eller ens någon erfarenhet av hur andra objektiv uppför sig men detta var lite väl kraftigt i min smak (ganska kräsen). Dock stör det inte när jag fotar barnen, inte vad jag tänkt på iaf =)

På det stora hela är jag mycket nöjd, om jag bara fick ordning på fokuseringen..

Re: mina iaktagelser

andematt skrev:
Det som känns mindre bra är hur objektivet "böjer bilden" och då självklart närbilder på döda ting. Är "barreling" rätt engelsk term? Jag har ingen stor eller ens någon erfarenhet av hur andra objektiv uppför sig men detta var lite väl kraftigt i min smak (ganska kräsen). Dock stör det inte när jag fotar barnen, inte vad jag tänkt på iaf =)

På det stora hela är jag mycket nöjd, om jag bara fick ordning på fokuseringen..

Böjningen låter som distortion, finns på de flesta objektiv i större eller mindre omfattning. Hur som helst är det ganska lätt ta bort med något program som tex PTlens.

Fokuseringen låter värre, du kan alltid ladda hem ett fokustest och testa på stativ. Fungerar det inte bättre då skulle jag skicka tillbaka gluggen för justering.

Riktigt bra om ca nivån nu är lägre än tidigare!

Detta med "böjer bilden", det kan handla om olika saker.

Det kan vara distorsion, som enkelt uttryck innebär att i hörnen av bilden så kröks raka streck. Detta är ett vanligt fenomen med vidvinklar. (märks tydligast om man fotar en tegelvägg).

Eftersom du pratar om närbilder, så väcks min misstanke att det kanske är ett annat fenomen än distorsion. Ju kraftigare vidvinkel, desto mer förändras perspektivet och detta förstärks ju närmare som man kommer motivet. I korthet går detta ut på att föremål nära objektivet blir större, förlängs, breddas, medan objektiv längre bort blir mindre och mer kompakta, än vad de är för det mänskliga ögat. Prova att ta en bild på en bils front underifrån, lätt vinklad uppåt och, det kan bli riktigt effektfullt... onaturligt, javisst, men effektfullt...

Sedan så har vi ju detta fenomen som innebär att vertikala objekt "lutar", om du tar på en lyktstolpe så kommer den att luta. Detta är ett optiskt fenomen som brukar korrigeras med s k "shift-objektiv". Pentax har haft ett K f/3.5 Shift för länge sedan, men det är ur produktion sedan länge. Med ett shift objektiv så flyttar man en bit av objektivet och på så sätt kompenseras för lutningen. De som fotar arkitektur, snarare än lyktstolpar, brukar köra med sådana objektiv. För byggnader ser annars lite, ja märkliga ut, de lutar... :)

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
...

Eftersom du pratar om närbilder, så väcks min misstanke att det kanske är ett annat fenomen än distorsion. Ju kraftigare vidvinkel, desto mer förändras perspektivet och detta förstärks ju närmare som man kommer motivet. I korthet går detta ut på att föremål nära objektivet blir större, förlängs, breddas, medan objektiv längre bort blir mindre och mer kompakta, än vad de är för det mänskliga ögat. Prova att ta en bild på en bils front underifrån, lätt vinklad uppåt och, det kan bli riktigt effektfullt... onaturligt, javisst, men effektfullt...
....Hälsar
R

Ja men självklart, så måste det ju vara. Att jag inte tänkte på det!

Patrick, ett sådant fokustest som du nämner. Var hittar man sådant att ladda hem? Är det en bild, ett program eller en stegförsteginstruktion?

sjohan skrev:
Har du testat macro något?? Hur nära kommer man?
Jo blåstjärnan ovan är tagen på 18mm, här kommer det krokus på 50mm och närgränsen(manuell fokus). krokus vet nog alla hur stor den är ...

Bilagor

• krokus.jpg
    krokus.jpg
    15.1 KB · Visningar: 568
Har precis köpt ett Sigma 18-50mm f/2.8 EX DC MACRO från Scandinavian Photo. Färgad av alla inlägg om bakfokusering tvivlar jag på att objektivet verkligen fungerar som det ska. Fick idel suddiga bilder med skum focus i helgen på min Pentax K10D med det. Har även ett sk kit-objektiv, Pentax DA 18-55mm f/3.5-6.3, att jämföra med.

Jag har skrivit ut fokustabellen från pdfen som många referar till. Tyvärr besitter jag inget stativ så jag får försöka testa på frihand...:p lalala. Ska testa både kit-objektivet och Sigmat på det ikväll.

Nu känner jag mig aningen "hypokondrisk" efter mängden negativa kommentarer som objektivet som fått i forumet. Objektivet har väl fått en hel del ros i media. Eller har jag helt fel?

Kanske jag fått ett av era inlämnade defekta exemplar från Scandinavian Photo? ;)

Det stämmer att Sigma 18-50 f/2.8 har fått positivt omdömen i tester, men autofokusens precision testas inte - detta därför att det skiljer sig åt mellan de olika kamerafattningarna. Vanligtvis testas tredjepartsobjektiv på en Nikon eller Canon, och autofokusens precision där är tämligen ointressant från ett Pentax, Sony eller Olympus perspektiv.

Hälsar
R

Fundering

Jag går och funderar på detta objektiv och funderar på des egenskaper? Har det inner fockus (IF). motljusskydet som kommer med är det av blomform. hur är det med lock knapen som finns, kommer objektivet ut av sig själv om man inte låser zoomen? svårt att hita bra info om dessa saker?

Jag har testat och testat och kommit fram till att mina farhågor var fel. Jag är supernöjd med objektivet och använder nästan bara det.

Fredrik, hoppas jag svarar på dina frågor nedan.

IF = ja
Motljuskydd i blomform = ja
Liten väska medföljer = ja
Låsknappen fungerar utmärkt = ja
"Glider ut" om man inte låser = nja

Jag har fått det till att bli en vana att "säkra" objektivet när jag inte använder det. Nu tänker jag inte ens på att jag låser det. Det glider inte ut vid normal användning såsom att bära kameran runt halsen och genom att fota nedåt.

//Stefan

Jag säkrar väldigt sällan mitt objektiv. Och på dom ca tre år som jag har haft det så har det då aldrig "glidit ut".. Fast jag har inte macro varianten utan föregångaren men det är väl i princip samma...

Att objektivet skulle glida ut om man inte sakrar det ar ingen som helst risk. Har aldrig hant med mitt, trots mycket slit och slang runt halsen. Ska jag vara helt arlig forstod jag inte meningen med knappen forran jag laste om det i denna traden :)

Hade nog foredragit om den inte fanns dar alls, objektivet blir fulare med den ;)

Ett bra kop ar det ialla fall
Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar