Annons

Sigma 18-200 f/3,5-6,3 DC / Tamron AF 18-200/3.5-6.3 XR Di-II LD Aspherical

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Jag har funderar på att köpa en ny lite smidig zoom. Någon som vet något om dessa två? Fördelar - nackdelar.
Kamerahuset är ett Canon 350D.

Tacksam för svar
Schultzen

Schultzen 123 skrev:
Hej
Jag har funderar på att köpa en ny lite smidig zoom. Någon som vet något om dessa två? Fördelar - nackdelar.
Kamerahuset är ett Canon 350D.

Tacksam för svar
Schultzen

I 200 mm läget (f/6,3) och där omkring kommer det att krävas oerhört mycket ljus för att överhuvudtaget kunna ge kameran en bild. Behöver man dessutom blända ned något eller några steg för att få till skärpa är objektivet helt oanvändbart vid andra tider på året än en solig dag i juli vid 200 mm. När största bländaren blir mindre vid tilltaganade brännvidd minskar ljusinsläppet för kamerans autofokusering och kameran får svåarare att finna skärpa, samt att sökarbilden blir mörkare.

Superzommar är sällan bra optiskt, men är praktiska att ha om endast ett objektiv ska användas på t ex en resa till ljusare ländare.

Ett trevligt objektiv från Tamron är 28-75/2,8 mm som fungerar som ett bra komplement till Canon EF-s 18-55/3,5-5,6. På telesidan kan man leta upp, när ekonimin tillåter gärna ett Canon 70-200/2,8 L IS (hiskligt dyrt), eller t ex Sigma 70-200/2,8 Canon 70-200/4 (om det finns), eller någon av Sigmas 70-300/4-5,6 APO för runt 2000:- , som fungerar hyfsat upp till 200 mm.

Generellt är det kvalitetsmässigt bättre att ha en normalzoom respektive en telezoom istället för en superzoom.

Det är ett mycket bra objektiv. Har fått EISA's utmärkelse som årets objektiv. Kompakt, lätt och smidig samt levererar skarpa bilder. Inga problem med AF el. dyl. Köp och ta fina bilder.
Mvh Jan Olof.

Hej .
Tack för dina tips och råd. Vet du något om Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM , är det ett prisvärt objektiv. Jag har hittat ett beg. för 5200:-

/Peter

Schultzen 123 skrev:
Hej .
Tack för dina tips och råd. Vet du något om Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM , är det ett prisvärt objektiv. Jag har hittat ett beg. för 5200:-

Ett begagnat EF 17-40/4L är bättre optiskt och mekaniskt, men EF 17-85 IS USM är ändå några klasser bättre än superzoomarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar