Annons

Sigma 18-200 bättre än Nikkor 18-200 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
fujicanon skrev:
....Då litar du mer på et okänt objektiv; enn det du har. Skidskytten Perry har et bra gevär; men bommar endå.....
mvh Erik

Nikonobjektivet är knappast okänt.
Sigmat blev valt till årets konsumentobjektiv 2005, är det automatiskt bäst då?

Jag känner inte till denne Perry men har han ett suddigt sikte lär han inte träffa tavlan ändå, hur bra gevär han än har.

Nikons 18-200 lär ju heller knappast vara ett objektiv som gör alla andra överflödiga, men om man som jag vill ha ett objektiv som fungerar tillfredsställande vid många olika tillfällen ( när man inte har hela kitet med sig ) så verkar det vara det bästa valet för tillfället.
 
Senast ändrad:
Niklas H. skrev:
Nikonobjektivet är knappast okänt.
Nikons 18-200 lär ju heller knappast vara ett objektiv som gör alla andra överflödiga, men om man som jag vill ha ett objektiv som fungerar tillfredsställande vid många olika tillfällen ( när man inte har hela kitet med sig ) så verkar det vara det bästa valet för tillfället.
Hur fungerar det, och alla 18-200 för den delen, med den inbyggda blixten och objektivet i 200 mm läge, på D70, t.ex? Jag tänker på risken för skuggning, så som motljusskyddet orsakar med blixten på min D70. Skuggar de så kan inte kitobjektivet ersättas med inget av de superzoomarna.
/Fred
 
Det beror ju på avståndet till motivet, men är det nära är det läge att ta av motljusskyddet för att minska risken för skuggor.
Jag har inte provat så mycket med 18-200:at med den inbyggda blixten men även med blixt monterad på kameran kan det bli en skugga om jag ligger nära min.avståndet.

//Niklas
 
Gjorde en snabbtest med mitt Sigma 18-125 och på en armlängds avstånd slutade motljusskyddet att skugga vid ca 50mm.
 
MrCrowly skrev:
Den skuggar väl endast på vidvinkelläge?
Nu vet jag det. Vi gjorde en del tester då jämförde 18-200 på en D200 mot ett 18-70 kitobjektiv på en D70.
Här kan man se bilderna.
Jag tycker att 18-70 + D70 skuggar mer än 18-200 + D200.

/Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.