Hm, javisst,
men af:en gav upp på min 105 mm makro efter bara 4-5 rullar, totalt...
Den må vara gediget byggd, men det har inte förgyllt min vardag.
Måste tillägga att jag är OERHÖRT försiktig med min utrustning. (Min 32 år gamla manuella Minolta-glugg är som i nyskick - folk har spärrat upp ögonen när de sett den. Och den har varit på tre kontinenter, och i både sandöken och is. Inte en skråma!)
Så det är inte att jag har gjort något elakt mot min stackars makro.
Och det är klart, den funkar ju manuellt. (tex. bilden 'Slända' på min sida är tagen efter att af:en dog. Ev. fel i den bilden är nog mina - inte linsens...)
/Gitte
PS. Jag köpte inget av den försäljaren. Han försökte inte heller sälja något till mig. Tror att han dök ut ur verkstaden i bakrummet med en Sigma till någon annan kund, eller ngt dylikt. Vet inte riktigt hur vi kom i samspråk.
Fin affär, annars. Köpte min monopod där - DEN försäljaren pekade ut allt som var dåligt med just den monopoden, men jag var tjurig och köpte den ändå. Då sa han, i sin förtvivlan (det var en fredag): Kolla in den under helgen och så kommer du in och byter den nästa vecka och får pengarna tillbaks. (Undrar hur länge han jobbade som försäljare! Men hans taktik fungerade för en envis åsna som mig, förstås...)
Den monopoden har jag än. Visst är nedre delen ett helsike, som han så riktigt påpekade, men övre delen avgudar jag - och kort som jag är (165cm - de långa öronen ej inräknade) behöver jag bara under fotograferandet använda den glidande enhandsjusterade toppen. Toppen!
Mvh
/Gitte