Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 18-125

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Sigma säljer numera optik som skall vara anpassad till digitala kameror. Har själv en Canon 10D. Någon som har erfarenhet av eller åsikter om, Sigmas nylanserade 18 - 125? Omfånget känns intressant.

Staffan

Staffan Gildebrand skrev:
Hej! Sigma säljer numera optik som skall vara anpassad till digitala kameror. Har själv en Canon 10D. Någon som har erfarenhet av eller åsikter om, Sigmas nylanserade 18 - 125? Omfånget känns intressant.

Staffan

När 18-125 presenterades var det många som sa direkt att skulle köpa den. Men nu har det lugnat ner sig oroväckande mycket. Jag tror inte att den är dålig men man kan ju undra när allt snack bara försvinner.

Snack förblir som oftast bara snack;/

Folk gillar att snack om ditt och datt, jag också!

Jag tror linsen presterar ok och inget mer, jag är mycket tveksam till prestation kontra prisläget,,,,

Men som vanligt så beror det ju på vilka krav man ställer och vad man jämför med osv.

För mig så duger de flesta objektiv i dessa brännvidder helt fint men i teleläget enbart det bästa, alla är vi olika;)!

Mvh Niclas,

Blev själv lite sugen på denna. Det värsta är att ekonomin är så tajt så att jag är tvungen att sälja en av mina gluggar i byte. Det skulle då få bli Tamrons 28-75/2.8. Sigman är däremot inte lika stark i ljus så jag föredrar nog det senaste.

Har iofs ingen annan vidvinkellins eller lång zoom. Med nästan 7ggr zoom så lockar denna ändå.

18-125 = 27-187.5 om jag räknar rätt.

Något som kommer hamna i min fotoväska snart ;)

Jag har tyvärr (ännu) inte råd med dyrare objektiv så man får ta och rensa ut det bästa bland det lite billigare objektiven. Dessa Sigma-objektiv har jag bara hört gott om än så länge, men tyvärr kan det ju också bero på att folk inte har haft tid att testa dom så länge än.

Har funderat på den, till en kommande 300D.
Men med tanke på 20D så lutar det nog åt att köpa den med kit-objektivet istället när det inte skiljer så många kronor...
Svåra val blir det i alla fall!

Sigma - nej tack!

När jag köpte min kamera i USA för några år sedan (Elan II E som den heter där - jag tror det är 50E den heter här?) köpte jag tre gluggar samtidigt:
Sigma 28-105, Sigma 105 Macro, samt en Canon 75-300 IS.
Hade just köpt dom när jag träffade på en kille i en affär (som var försäljare, men också reparatör) som spydde galla över Sigma. Sa att dom inte håller: 'Bara tejp inuti dom!')
Jag hade ju läst tester och tyckte att de verkade bra för sitt pris, osv. Men jag blev ju lite slokörad ändå. Han var så jäkla säker på sin sak. Och han frågade mig - med hög röst så alla i butiken vände sig om - 'Har du någonsin öppnat en och sett vad det är i den då?!' (Jag, allt rödare: 'Öh,... nej...') Och så malade han på, medan jag stod där med mina Sigmas...

Var nöjd med linserna några år. Fotar inte så värst mycket. Kanske 25-30 rullar i året. Fotar absolut minst med Macron. Hade kanske tagit sammanlagt 4-5 rullar med den under de 4 åren innan autofokusen gav upp på den. Ett par veckor senare hände samma med 28-105:an. Den hade jag nog använt mest - har den som 'normalobjektiv' när jag strosar runt på sta'n och så.
Fick veta att det skulle kosta £100 att repa den ena (frågade inte ens på den andra - det verkade vara exakt samma sak som hände med dom...).
Nu kör jag dom båda gluggarna manuellt. Har inte råd att skaffa mig nya.
Min Canon med IS fungerar (peppar, peppar) som en klocka.
Ångrar att jag inte lade pengarna på bara EN, dyrare, glugg i stället.
Sigma köper JAG aldrig mer - inte ens om jag skulle få dom för en spottstyver - sorry!
Mvh
/Gitte

Tråkigt för dig, men tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Blir helt klart det svåraste valet vad man ska skafaf för objektiv...
Har iofs så pass att jag klarar mig utom när det gäller vidvinkel, så även om 18-125 vore frestande för att det verkar så praktiskt så kanske det blir Canons 18-55 istället.
Nåja, torde ju ha någon månad på mig att fundera innan 20D finns på lager någonstans i alla fall...

Sigma - ja tack!

Dom sigmagluggar jag har eller har testat har varit grymt bra. Iofs bara EX gluggar då men...
Sigma 105 makro är väldigt gediget byggd. Detsamma gäller deras 70-200/2.8 som jar är väldigt nöjd med. Den har ett väldigt bra pris för det man får. Kolla deras 120-300/2.8 t.ex.

Dom flesta av Sigmas EX gluggar håller rätt hög klass, inget att snacka om. Men billiga gluggar, oavsett om det är Sigma, Tamron eller Canon förväntar jag mig inte mycket av. Min Canon EF 50/1.8 mk2, den gick sönder av att ligga i en vaderad optikpåse, och påsen i sin tur inlindad i en handduk i mitt handbagage. Den bravuren är det inte många gluggar jag sett som kan efterapa.

Ang Säljare Såna säljare som beter sig sådär skulle jag aldrig handla ett gem av ens. Bara att vända på klacken och gå därifrån.

Re: Sigma - nej tack!

gitte edelman skrev:
Sigma köper JAG aldrig mer - inte ens om jag skulle få dom för en spottstyver - sorry!
Mvh
/Gitte

Har du provat många EX gluggar från Sigma?

Jens som är mer än nöjd med Sigma, och dessutom väljer att inte lyssna på märkesfanatiska fackmän..

Hm, javisst,

men af:en gav upp på min 105 mm makro efter bara 4-5 rullar, totalt...
Den må vara gediget byggd, men det har inte förgyllt min vardag.
Måste tillägga att jag är OERHÖRT försiktig med min utrustning. (Min 32 år gamla manuella Minolta-glugg är som i nyskick - folk har spärrat upp ögonen när de sett den. Och den har varit på tre kontinenter, och i både sandöken och is. Inte en skråma!)
Så det är inte att jag har gjort något elakt mot min stackars makro.
Och det är klart, den funkar ju manuellt. (tex. bilden 'Slända' på min sida är tagen efter att af:en dog. Ev. fel i den bilden är nog mina - inte linsens...)
/Gitte

PS. Jag köpte inget av den försäljaren. Han försökte inte heller sälja något till mig. Tror att han dök ut ur verkstaden i bakrummet med en Sigma till någon annan kund, eller ngt dylikt. Vet inte riktigt hur vi kom i samspråk.
Fin affär, annars. Köpte min monopod där - DEN försäljaren pekade ut allt som var dåligt med just den monopoden, men jag var tjurig och köpte den ändå. Då sa han, i sin förtvivlan (det var en fredag): Kolla in den under helgen och så kommer du in och byter den nästa vecka och får pengarna tillbaks. (Undrar hur länge han jobbade som försäljare! Men hans taktik fungerade för en envis åsna som mig, förstås...)
Den monopoden har jag än. Visst är nedre delen ett helsike, som han så riktigt påpekade, men övre delen avgudar jag - och kort som jag är (165cm - de långa öronen ej inräknade) behöver jag bara under fotograferandet använda den glidande enhandsjusterade toppen. Toppen!
Mvh
/Gitte

Re: Re: Sigma - nej tack!

Lizard skrev:
Har du provat många EX gluggar från Sigma?

Jens som är mer än nöjd med Sigma, och dessutom väljer att inte lyssna på märkesfanatiska fackmän..

Nej, Jens, jag har bara haft dom två jag fortfarande sliter med.
Väl medveten om att jag kan ha haft otur, men hur många gånger ska man bränna sig innan man provar något annat? Det FINNS ju grejer att välja på har jag förstått.
Märkesfanatisk vet jag inte om killen i affären var. Han var bara arg på att det var en massa tejp i Sigmagluggarna. (Jag, min åsna, vet ju inget om innehållet - för mig kunde dom vara gjorde med post-it-lappar och nagellack. Har inte den blekaste...)
När då sedan af:arna ger upp, båda två, med irriterande sirrande - tystnad) så blir man ju lite slokörad och ser för sig en härva med tejp i gluggen...

Bara glad att du har bra erfarenheter! (Lite pålitlig statistik skulle nog kunna övertala mig att köpa en Sigma igen! Hur många gånger kan blixten slå ned på samma ställe? är ju en motfråga jag kunde ställa mig själv, sas.)
Mvh
/Gitte

Re: Sigma - ja tack!

Damocles skrev:

Dom flesta av Sigmas EX gluggar håller rätt hög klass, inget att snacka om. Men billiga gluggar, oavsett om det är Sigma, Tamron eller Canon förväntar jag mig inte mycket av. Min Canon EF 50/1.8 mk2, den gick sönder av att ligga i en vaderad optikpåse, och påsen i sin tur inlindad i en handduk i mitt handbagage. Den bravuren är det inte många gluggar jag sett som kan efterapa.

Du kan ju inte jämförahållbarhet mellan en budgetglugg (50/1.8) och EX optik heller, det blir ju som att jämföra en Daewoo Matisse med en Mercedes ur 300 serien...
Man får vad man betalar för.

Hur många gånger kan blixten slå ned på samma ställe? är ju en motfråga jag kunde ställa mig själv, sas.
Den bravuren kan bli farlig. Var det inte en skogvaktare som hade fått det 9 gånger eller nåt innan han tog livet av sig. Läskig historia.

Du kan ju inte jämförahållbarhet mellan en budgetglugg (50/1.8) och EX optik heller, det blir ju som att jämföra en Daewoo Matisse med en Mercedes ur 300 serien...
Man får vad man betalar för.
Läs ovan det gör jag inte. Jag jämförde den med det generella uttrycket billiga gluggar. Vilket jag tycker beskriver den alldeles utomordentligt.

Damocles skrev:
Den bravuren kan bli farlig. Var det inte en skogvaktare som hade fått det 9 gånger eller nåt innan han tog livet av sig. Läskig historia.

Jo, jag tänkte just på det! Blixtar slår ju inte ned helt på måfå. Dom har sina favoritplatser. I min af, verkar det som! ;-)

EX eller inte EX, min suckade ihop i alla fall. Den är mao. en ex-af. Som gojan. It is no more. It has ceased to be. It has gone to meet its maker. It is pushing up the daisies...

Men nu har jag laddat min gamla MINOLTA SRT-101 från 1972 med silveroxidbatteri och fått den servad och smörjd. Så tjohej, nu behöver jag inte tänka på själva burken de närmaste 30 åren! Nu har jag bara en liten detalj - att ta dom förbaskade bilderna - att bekymra mig för! :D
/Gitte

Re: Re: Re: Sigma - nej tack!

gitte edelman skrev:
Nej, Jens, jag har bara haft dom två jag fortfarande sliter med.

Märkesfanatisk vet jag inte om killen i affären var. Han var bara arg på att det var en massa tejp i Sigmagluggarna. (Jag, min åsna, vet ju inget om innehållet - för mig kunde dom vara gjorde med post-it-lappar och nagellack. Har inte den blekaste...)

När då sedan af:arna ger upp, båda två, med irriterande sirrande - tystnad) så blir man ju lite slokörad och ser för sig en härva med tejp i gluggen...

/Gitte

Har också hört det där snacket om tejp och Sigma. Jag tror det grundar sig på Sigma som lågbudget för flera år sedan. De försäljare som säljer Sigma snackar sig varm om märket, de andra kör tejpsnacket. Det är självklart svårt att veta vem man ska tro på. Det är ju inte precis alla som har råd att testa sig fram. Jag chansade på Sigma och är helnöjd. Ingen kan övertyga mig om att prisskillnaden mellan L-glugg och Sigma EX, för mig som amatör, är motiverad för något högre prestanda.

Sedan ska ju af:en självklart inte lägga av. Men jag har också hört att Sigmagluggar kan vara känsliga om man försöker fokusera manuellt fast man fortfarande har objektivet inställt på AF.

Re: Re: Re: Re: Sigma - nej tack!

Lizard skrev:
H
Sedan ska ju af:en självklart inte lägga av. Men jag har också hört att Sigmagluggar kan vara känsliga om man försöker fokusera manuellt fast man fortfarande har objektivet inställt på AF.

Ja, Jens, det kan jag tro! Det har jag aktat mig för att försöka! Så länge af:arna funkade körde jag mest det. (Man ser snabbt i vilka situationer af:arna inte klarar av att hitta något att fokusera på och man får gå över till manuellt.) Var helnöjd med det ögonstyrda, eftersom jag är en sådan snigel med att fokusera manuellt. Trodde man lärde sig det med tiden, men ... Suck.
(Jaså, det är inte bara den galna reparatören i Boston som har trasslat in sig i tejpen!? Vad har dom andra i sina gluggar? Plastic Padding? Eller bara bättre skruvar, så man inte får upp dom och kan kolla? ;D)
/Gitte

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar