ANNONS
Annons

sigma 18-125 os

Produkter
(logga in för att koppla)
Fråga Claes Cullman - han är den enda av oss som kan svara på det mer bestämt. Personligen tycker jag lösningen är en styggelse - sätta OS/IS/VR i objektiven.
 
tannler skrev:
Personligen tycker jag lösningen är en styggelse - sätta OS/IS/VR i objektiven.
Man kan ju tycka vad man vill om vibrationsdämpande system. Men ska man ha dem till ett slr-system fungerar de bättre i objektiven än i kamerahusen.
 
Jag har såvitt jag kan minnas ( ja, jag kollade bakåt i tråden ) inte bedömt vilket som är att föredra, eftersom det är oerhört svårt att testa de lösningar som finns mot varandra. Det aktar jag mig noga för. Jag tycker det är en styggelse att behöva betala för samma funktionalitet fler än en gång.
 
Jag har det objektivet till en canon 40D och 350D sm "reseobjektiv" och är mycket nöjd med det. Hade även samma objektiv utan OS och HSM och skillnaden i snabbhet är enorm till den nyare modellens fördel.

/HYB
 
Jag har idag ett "fantastiskt" standard objektiv 28-80mm som medföljde min gamla EOS 300 för x år sedan. (Jag har 40D numera..)
 
Erland Huledal skrev: Du kanske skulle prova ett kamerasystem som använder stabilisering i objektiven istf i huset?
Jag är rätt trött på detta eviga tjafs om att det ena systemet är bättre än det andra, vare sig det är vit- vs. svartpeppar, fram- vs. bakhjulsdrift, lös- vs. hårdkokta ägg. Jag har min bildstabilisering i huset och är nöjd med det, MEN jag basunerar inte med hög röst ut att det är överlägset, eller har "en helt annan funktionalitet". Jag anser att det är ekonomiskt förnuftigt att ha det i huset - vare sig mer eller mindre har jag sagt.

Ta fram en trovärdig undersökning som visar på skillnaderna, sett ur ett brukarperspektiv, mellan bildstabilisering i hus, resp i objektiv. Därefter kan vi käbbla lite och klyva lite påvehår, men då är vi i alla fall inte hemfallna åt enbart löst tyckande på, snudd på i alla fall, religiöst fundamentalistisk nivå, utan har något att utgå från.

BTW - Jo jag har haft Canon EOS 1Ds och 5d och använt mig av Canons IS-optik.
 
tannler skrev:
Jag anser att det är ekonomiskt förnuftigt att ha det i huset - vare sig mer eller mindre har jag sagt.
Javisst, jag håller med om att det är praktiskt och (förmodligen) billigare att ha det i huset. Den funktionalitet jag syftar på, som man bara får med stabiliseringen i objektiven, är att även det man ser i sökaren är stabiliserat, inte bara det som fastnar på minneskortet.

Därför tyckte jag det var lite fånigt att påstå att det är "en styggelse" att ha stabiliserade objektiv.
 
Lite tråkig diskussion med pajkastning..., speciellt när det hela handlade om ett objektiv!
Är själv lite intresserad av Sigma 18-125, mycket bra omfång, men resten?!
//Janne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.