Annons

Sigma 17-70 vs Nikkor 18-105

Produkter
(logga in för att koppla)

Kottich

Avslutat medlemskap
Jag är på väg att köpa en ny kamera och har tittat en del på olika kit som finns.

Det jag tänkt är en D90 med ett Nikkor 18-105mm. Sedan tidigare har jag ett Sigma 17-70mm som jag har varit riktigt nöjd med och som för jämnan sitter på kameran.

Så ett av objektiven ska säljas. Men jag behöver er hjälp att avgöra vilket. Brännvidden är inte så viktig då jag sällan känner att jag behöver något mer än 70mm.

Men rent bildkvalitetsmässigt, vilket objektiv ger de bästa bilderna?

Objektivet som ska säljas kommer att läggas ut på tradera och då jag samtidigt ska sälja en D50 så undrar jag om vad som är vettigast; lägga ut dem enskilt eller i tillsammans?

Kan tänka mig att jag "tjänar" mer på att sälja det nya och oanvända objektivet, men om det är bättre än Sigmat så behåller jag det hellre.

Kan tillägga att 18-105mm kostar dryg 1700kr när jag köper det tillsammans med kameran. Är det ens värt att köpa det för att sedan sälja det direkt? Har ingen aning om hur mycket man kan tänkas få för det på Tradera t ex.

Vad tycker ni?

Tack på förhand!

Du får nog inte så mycket mer än 2000kr för det då nypriset är ca 3000kr.
Du får säkert mest pengar för grejerna om du säljer dem separat, men det kan vara lättare att få dem sålda som paket, särskilt som målgruppen för en D50 kanske är en "mindre avancerad" användare som tycker att det är skönt att köpa ett komplett paket.

Hur som helst är nog inte bildkvaliteten så jättestor skillnad på. Båda är bra. Det som skiljer, mer än små skillnader i bildkvalitet, är ju att nikongluggen har VR och att sigman har mycket bättre närgräns. Nu kanske du inte är intresserad av att ta så mycket närbilder, men om du är det och använder detta på sigman en del så kanske du kommer vilja komplettera med ett makroobjektiv åxå (om du inte redan har det).

Som sagt så har Sigmat en riktigt bra närgräns! Jag tror jag testar att köra på paketet och säljer nikon-gluggen. Får nog igen pengarna iaf. Sigmat behåller jag tills jag får råd att uppgradera till Tamrons nya 18-50 med VR.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto