Annons

Sigma 17-70 mm f/2,8-4,5 DC Macro - Även bra för proträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rynkan

Medlem
Hej,
Samtidigt som jag precis blivit DSLR-ägare så har jag fått lite blodad tand för ett macroobjektiv.

Vill gärna komma nära lite blommor/insekter men även ta porträtt för det ser verkligen fint ut.

för tillfället har jag en d9 med 16-85 kitgluggen.

Är sigman ett okej macroobjektiv? Kommer den göra sig bra för porträtt, jag är mest ute efter en fin "bokeh" (tror jag det heter) vilket jag tycker är mycket fint på porträttfoton.

(anledningen till valet av macro objektiv är att jag kan få ett beg. för 2000)

Det är ett prisvärt allroundobjektiv i den klassen tycker jag. Dess "fuskmakro" (skala 1:2,3 har jag för mig) har jag inte testat så mycket än men det brukar få god kritik och närgränsen är god.

När det gäller porträtt så tycker jag att det även här presterar bra för priset, dock så är bländare 4.5 i ändläget kanske lite i det minsta laget för att få riktigt mjuk bakgrundsoskäpra. Precis som alla andra hade gärna sett att det var bländare 2.8 genom hela omfånget (men då hade det naturligtvis varit lite dyrare)

Här är ett typ porträtt (inget planerat utan taget under en utflykt) tagen av mig med mitt Sigma 17-70 med brännvid 70mm och bländare 4.5 http://www.mb90.net/blogg/wp-content/uploads/2010/06/MG_0402.jpg

Ett tips är att söka bilder här på fotosidan tagna med det objektivet för att på så sätt få lite underlag till att bilda sig en uppfattning om det.

Det var mitt första objektiv och jag var jättenöjd ända tills det blev något problem med dess elektronik som gjorde att det gav fel information till kameran och det blev omöjligt att ställa in de lägre bländartalen. Det kan ha varit kontakterna som behövde rengöras eller något annat simpelt och de flesta funkar säkert fint länge.
Prisvärt, funkar fint för porträtt och en massa andra genrer. Nu med den nyare versionen har det dessutom HSM-motor och bildstabilisering. Köper nästan inga objektiv utan AF-motor numera så det är ett klart plus jämfört med den version jag hade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar