Annons

Sigma 17-50/2,8 OS

Produkter
(logga in för att koppla)

MariaLind777

Aktiv medlem
Funderar på att köpa detta objektiv eftersom många här på fotosidan tycker att det är ett bra objektiv och jag vill ha ett med ungefär denna brännvidd till mina bröllopsfotograferingar.
Jag har nu ett fast objektiv Nikkor 50mm 1.8D som jag tycker mycket om vad det gäller skärpa m.m., hur nöjd kommer jag bli med ett Sigma 17-50/2.8 OS om man jämför med mitt nuvarande? Om man bortser från att det ena är ett zommobjektiv och det andra inte, om ni förstår vad jag menar.

Antagligen ganska nöjd...såtillvida det inte front/bakfokuserar på sedvanligt Sigmavis (men det kan ju Tura fixa till).

Verkar knallskarpt i centrum...om än med ett visst bortfall ut mot kanterna på största bländaröppning.
http://www.photozone.de/canon-eos/531-sigma1750f28os

Cyberphoto är också överlag positiva...sensate versionen (den med OS) verkar bättre än tidigare varianter av denna glugg.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si1750osN

Jag har haft två exemplar av denna glugg i tidigare versioner (dvs utan OS)...och då 18-50/2,8 istället för 17-50. En på en Minolta Dynax 7D...det exemplaret var skapligt. En annan till en Pentax K-7...den hade rent ut sagt dålig skärpa på bländare f/2,8...nästan oanvändbar på full glugg (returnerades mot ett orginal Pentax-objektiv istället). Det är ofta så med Sigma...kan vara ojämna i kvalitet...så se till att köpa från ett ställe där du lätt kan åberopa byte eller garanti.

Men...riktigt så bra som ditt 50/1,8 om du kör det på bländare f/2,8...dit når antagligen inte Sigma-zoomen ;)

Senast ändrad:
Rent optiskt så har inte någon zoom som jag känner till någon chans mot det objektivet du har.
Det skulle möjligtvis vara Nikon Nikkor AF-S DX 17-55/2,8 G ED men det går löst på mer än 10000:-
Sigma objektivet är sämre men det har precis som Nikon fördelen med att vara en zoom. Om du blir nöjd med det, ingen aning. (Det är nästan samma pris att köpa en d90 och en 35 1,8, så att du har två hus)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar