Annons

Sigma 17-35 vs Tamron 19-35

Produkter
(logga in för att koppla)

pimp4life

Medlem
Jag har nyligen köpt en begagnad F4s som jag är mkt nöjd med, men nu tänkte jag köpa en vidvinkel med AF till denna oxå, och jag står i valet mellan en

"Sigma 17-35mm f/2.8-4 EX Aspherical HSM" en

"Tamron AF 19-35mm F/3.5-4.5" eller en

"Vivitar Series 1 19 - 35mm AF f/3.5 - 4.5"

Sigma-objektivet är relativt mycket dyrare (Ca 310 USD) än Tamron och Vivitar (Ca 130 USD) och jag undrar om någon har några tips i denna fråga, eftersom alla dessa priser är relativt billiga om man jämför med svenska...

Min ambition är att ha en bra allround-väska till att börja med, men i sommar kommer det antagligen bli mest äventyr/action-sport...

tack och bock
 
Jag har den senaste Sigman och är faktiskt nöjd med den, dock så är den som alla andra extremzoomar att vid 17mm/2,8 så är skärpan inte den bästa men det kan man leva med.

Kolla på min sida, skall finnas bilder fär som är taget med det. (även hemsidan, där det finns ett mindre test).

De bilder/tester av Tamron jag har sett imponerar inte alls, dessutom känns dom väldigt billig mekaniskt jämfört med Sigmas.

Mja, sen är det original som brukar slå det mesta.
 
pimp4life skrev:
"Sigma 17-35mm f/2.8-4 EX Aspherical HSM" en

"Tamron AF 19-35mm F/3.5-4.5" eller en

"Vivitar Series 1 19 - 35mm AF f/3.5 - 4.5"

Av dessa tre skulle jag helt klart välja Sigman, stabil och erkänd bra lins. Men om du vill satsa lite mindre pengar skulle jag se på en Tokina 19-35mm F/3.5-4.5 i stället för Tamron och Vivitar. Jag har läst många tester där Tokinan har varit vassare än Tamronen.
 
ser bra ut..

av vad jag sett hittils så verkar allt bra med sigman, det enda är väl att ditt test gjordes med digitalkamera och om inte CCDn är 24*35 blir det väl inte samma utsnitt?

tack i alla alla fall för all hjälp...

blir nog ett sigma ändå, jo orginal är bra men kostar bra mycket mer oxå...


vet nån föresten vad tullavgift och dyl blir på 300USD elektronik från usa?

kan man slippa det genom att säga åt företaget att sätta på den gröna GÅVO-lappen, som nån sa?

tack igen
 
i senaste numret av practical photography finns en test av ett gäng olika vidvinkelzoomar. kolla det (tamron 19-35 fick bättre betyg än motsvarande objektiv från tokina, men jag kommer inte ihåg exakta domen).

/f
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.