Annons

Sigma 150 Macro eller telekonverter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Då Sigma släpper 150/2,8 OS HSM borde rimligen många sälja sina utan OS vilket borde göra den befintliga versionen billig (relativt) beg. Varför inte vänta lite?

Har du skalat om någon bild alltså? Med 1,4x TC får du väl större förstoringsgrad eller?
Ser ingen direkt skillnad. Måste jag gissa säger jag att Bild 2 är med TC?

/Mattias

Jag har backat med kameran när TC'n satt på för att få samma bildstorlek, hundringen fyller ut sökaren.

Fler kanske vill gissa vilken som är vilken.

Då Sigma släpper 150/2,8 OS HSM borde rimligen många sälja sina utan OS vilket borde göra den befintliga versionen billig (relativt) beg. Varför inte vänta lite?

Det är ju sant. Men då kommer jag också vilja ha OS :)
Bara att sitta hemma och träna på skillnaden mellan vilja ha och behöva.
Det borde bli lite prisskillnad mellan ett nytt med OS och ett beggat utan OS.

Kommer Sigma lägga ned gamla 150 utan OS?
Kanske till och med kan hitta nya utan OS till bra pris om de säljer ut.

Om du är nöjd för övrigt med ditt Tamron så finns det väl ingen anledning att byta.
Det är ju ett förnämligt porträtt-tele t.ex.
Vad som saknas till gluggen är ju ett stativfäste. Vid makrotagning omkring skala 1:1 så är det en solklar fördel med stativfäste på objektivet när man använder stativet (eller monopod).

Ett 2,8/150mm eller 3,5/180mm makro är kanske mer passande som komplement till en lång telezoom. Man får ju tänka på att gluggarna ska passa ihop i ett system.

Jag tycker att Tamrons 2,8/90mm är en liten prisvärd juvel, trots avsaknad av stativfäste och relativt långsam AF.

MVH J O

Har testat tamron 90 macro med soligor 2.0 och jag tyckte det funka bra.Fick ju fokusera manuellt men det gör man ju även utan tc:)

Det är ju sant. Men då kommer jag också vilja ha OS :)
Bara att sitta hemma och träna på skillnaden mellan vilja ha och behöva.
Det borde bli lite prisskillnad mellan ett nytt med OS och ett beggat utan OS.

Kommer Sigma lägga ned gamla 150 utan OS?
Kanske till och med kan hitta nya utan OS till bra pris om de säljer ut.

Om man är villig att avstå en del skärpa med att ta till en TC på sin Tamron för att spara pengar är ju utgående Sigma 150/2,8 ett prismässigt mer relevant alternativ än det nya med OS. Har du ändå råd med den nya med OS skall du ju inte ens fundera på 90/2,8 med TC. Är det bara förstoringsgrad du är efter och kan leva med kortare arbetsavstånd är ju mellanringer på Tamron däremot ett bra alternativ. För varje mm mellanring får man större effekt på kortare brännvidd.

Om du är nöjd för övrigt med ditt Tamron så finns det väl ingen anledning att byta.
Det är ju ett förnämligt porträtt-tele t.ex.
Vad som saknas till gluggen är ju ett stativfäste. Vid makrotagning omkring skala 1:1 så är det en solklar fördel med stativfäste på objektivet när man använder stativet (eller monopod).

Ett 2,8/150mm eller 3,5/180mm makro är kanske mer passande som komplement till en lång telezoom. Man får ju tänka på att gluggarna ska passa ihop i ett system.

Jag tycker att Tamrons 2,8/90mm är en liten prisvärd juvel, trots avsaknad av stativfäste och relativt långsam AF.

MVH J O

Jag gillar som sagt mitt Tamron mycket. Det som föranledde funderingarna var som sagt arbetsavståndet, speciellt med motljusskydd. Jag har iofs inte testat så mycket utan motljusskydd. Kanske fungerar ok eftersom frontlinsen sitter en bit in.

Jag gillar som sagt mitt Tamron mycket. Det som föranledde funderingarna var som sagt arbetsavståndet, speciellt med motljusskydd. Jag har iofs inte testat så mycket utan motljusskydd. Kanske fungerar ok eftersom frontlinsen sitter en bit in.

Precis. Det inbyggda motljusskyddet är funktionellt.
Jag har testat att ljussätta med en eller två externa blixtar. Även använt reflexskärmar.
Ringblixt har jag aldrig provat.

"Macrorigg":

Bilagor

• DSCF0706_W.jpg
    DSCF0706_W.jpg
    47.5 KB · Visningar: 72
Precis. Det inbyggda motljusskyddet är funktionellt.
Jag har testat att ljussätta med en eller två externa blixtar. Även använt reflexskärmar.
Ringblixt har jag aldrig provat.

"Macrorigg":

Ringblixten är en billig variant som inte går att variera ljusstyrka mellan sidorna.
Kanske ska satsa på en macrorigg istället?
Var har du köpt din eller är den egentillverkad?

Eftersom jag redan hade de två blixtarna och blixtkabel så behövde jag bara komplettera med blixthållaren. Den fanns i en rea-låda hos Photax.

Det finns ju fina ringblixtar som har två separata blixtrör.
Kolla Sigmas och Dörrs blixtar på cyberphoto.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto