Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 150-500 AF-fundering

Produkter
(logga in för att koppla)
Med 5,6 får du AF. Alltid med 5,6 eller större! 1D-husen med bl.8 eller större!

Det vet jag. Erland förklarade dock att man får AF (vi använder en 40D i exemplet) med ett 70-300/4-5,6 + 1,4xTC, p.g.a. att det är f4 som rapporteras till kameran. Jag har alltid trott att det är teleändans största bländare, dvs 5,6, som rapporterats, och att man således inte får AF med den kombinationen.

Då undrade jag hur själva rapporteringen gick till. Erland påstod att absolut största bländare (f4) rapporterades medan du påstod att det är f5,6 som rapporteras, men att det rapporteras ett större värde än det egentliga. Vilket är det som stämmer =)
 
Läs igen

Det vet jag. Erland förklarade dock att man får AF (vi använder en 40D i exemplet) med ett 70-300/4-5,6 + 1,4xTC, p.g.a. att det är f4 som rapporteras till kameran. Jag har alltid trott att det är teleändans största bländare, dvs 5,6, som rapporterats, och att man således inte får AF med den kombinationen.

Då undrade jag hur själva rapporteringen gick till. Erland påstod att absolut största bländare (f4) rapporterades medan du påstod att det är f5,6 som rapporteras, men att det rapporteras ett större värde än det egentliga. Vilket är det som stämmer =)

Läs mina svar igen. Det är alltid det effektiva bländarvärdet som rapporteras om man har objektiv med full kontaktkonfiguration såvida inte objektivet är chippat för att framföra t.ex 5,6 istället för 6,3. Har du ett 300/4-5,6 så framförs givetvis 5,6 vid 300 mm. Att det kan fungera med konverter beror på att konvertern inte kan återge all info pga att det fattas vissa kontakter eller att man tejpat dessa kontakter om de finns. Det tredje alternativet kan vara att konvertern har alla kontakter men är chipat att bara visa objektivets originalinställning. Vad Erland menar fattar jag inte riktigt. Det finns inget 300/4-5,6 som rapporterar bl 4 vid 300 mm mig veterligt - kolla gärna i bildexif eller i bildens info i kameran så ser du.
 
Läs mina svar igen. Det är alltid det effektiva bländarvärdet som rapporteras om man har objektiv med full kontaktkonfiguration såvida inte objektivet är chippat för att framföra t.ex 5,6 istället för 6,3. Har du ett 300/4-5,6 så framförs givetvis 5,6 vid 300 mm. Att det kan fungera med konverter beror på att konvertern inte kan återge all info pga att det fattas vissa kontakter eller att man tejpat dessa kontakter om de finns. Det tredje alternativet kan vara att konvertern har alla kontakter men är chipat att bara visa objektivets originalinställning. Vad Erland menar fattar jag inte riktigt. Det finns inget 300/4-5,6 som rapporterar bl 4 vid 300 mm mig veterligt - kolla gärna i bildexif eller i bildens info i kameran så ser du.

Det var det jag misstänkte.
 
Jaha...så då kanske nån kan ge sig på ett annat svar på originalfrågan? Dvs hur man kan få AF med nämnda objektiv som har F6.3 på 500mm?
 
Nu har jag inte en 50D, men jag tror inte tillverkarna anger vid vilka delsteg som AF slutar fungera.
Med tejpad pinne på min D90 så funkar AF på 150-500 med sigmas 1,4 vid 150 mm, vilket borde bli f/7,1 (f/5-1 steg). Det funkar inte lika bra som utan tc, men det fungerar. Går man bara upp lite i brännvidd så slutar AF låsa och börjar istället vibrera fram och tillbaka.
Utan tejpad pinne så visar kameran f/7,1 med tc, med tejpad pinne så visar den f/5,0 vid 150 mm.
Tyvärr har jag ingen möjlighet att få fram f/6,7 med någon objektivkombination så jag vet inte om kameran går med på att köra AF då utan att tejpa någon pinne.

Min gissning är att AF-sensorn är specificerad till f/5,6 men att den i verkligheten når längre, dock inte fram till f/8. Kameratillverkarna är lite försiktiga och sen kan objektivtillverkarna tänja lite på gränserna för att kameran accepterar en aning mer än kameratillverkarna garanterar.

Det har sålts objektiv med AF på marknaden som har f/6,7 (f/5,6-1/2 steg) i långa änden, men i dagsläget verkar ingen vilja passera f/6,3 (f/5,6-1/3 steg).
 
Läs noga

Jaha...så då kanske nån kan ge sig på ett annat svar på originalfrågan? Dvs hur man kan få AF med nämnda objektiv som har F6.3 på 500mm?

Läser man noga så föstår man att om man inte får AF med objektiv vid 6,3 så beror det på att objektivet rapporterar det faktiska bländarvärdet till huset och då är det bara att tejpa de kontakter som anger bländarvärdet/ljusstyrkan, Vilka kontakter man ska tejpa och om det överhuvudtaget är möjligt beror på kamerafattning och husmodell. Lite får man ta reda på själv eller fråga specifikt om i en tråd här på forum! Alla svar kan inte innefatta andra svar på allehanda frågor!!!.

PS
Och varför vill du ha ett annat svar när du redan fått ett bra svar? Om det inte stämde bör du skriva det tydligt och motivera varför!
 
OK, så här det. Vi tar Sigma 150-500/5-6,3 som exempel.
När det monteras (eller kameran startar med det monterat) rapporterar det att det är ett Sigma 150-500/5-6,3.
Största bländare för objektivet är 5 vilket gör att kameran tillåter AF. AF stängs sedan inte av även om man zoomar ut så att man hamnar på effektiv bländare f6,3. Det vore ju opraktiskt - å andra sidan fungerar inte AF till 100% om det skulle vara lite sämre ljus eller liten kontrast i motivet.

Sätter du en konverter på objektivet kan två saker hända.
1) det är en konverter som inte räknar om EXIF information från objektivet (gammal, saknar kontakter, chippad., tejpad etc) När du monterar grejerna rapporteras f 5-6,3. Största möjliga bländare 5 och AF fungerar. Men med sämre precision.
2) Den har chip för att rapportera korrekta effektiva bländare och alla kontakter. Monterat rapporterar det f7-8,8. Största möjliga bländare f7 och AF slås av.

Med en zoom xx-yyy/f4-5,6 hade en 1,4x konverter fungerat utan problem men en 2x konverter inte får rapportera effektiv bländare (såvida du inte har ett hus som accepterar f8 som största bländare).

----
Sen finns exempel där Canon släpper igen objektiv med 1,4x och 2x där den effektiva bländaren blir större än 5,6 eller 8 MEN med brasklappen att AF kanske inte är så exakt som använder kanske förväntat sig dvs man reserverar sig för felfokusering.
http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=3508
 
Om jag förstått rätt så finns det två olika förklaringar:
1) Objektivet rapporterar inte den faktiskt bländaröppningen vid 500mm. (Alternativt att huset inte använder den utan tycker att man "får" AF eftersom största möjliga öppning (vid 150mm) är OK för AF).

2) Kamerahuset klarar en mindre "största-öppning" än 5.6.

Så har jag uppfattat förklaringarna och det är oxå varför jag ställde frågan en gång till när jag tyckte svaren var olika.

Jag tycker förklaringen att inte avbryta AF för att man zoomar ut verkar rimlig.

För att förtydliga ytterligare så handlar INTE min fråga om TC, det finns heller inget problem med mitt objektiv, ingen tejp är inblandad osv utan endast hur ett objektiv som (jag trodde) har F6.3 som största möjliga bländaröppning (@500mm) kan ha AF.

Jag är nöjd med svaren nu. :)
 
Ja, objektivets största möjliga bländare är ju f/5. Att ha en konstruktion som innebär att kameran stänger av AF när du zoomar förbi en viss gräns vore väldigt opraktiskt och skulle knappast accepteras av användarna.

Har en 5dII ett sigma 70-300 4-5,6 och en soligor TC 2X
Enligt det resonemanget skulle AF väl vara avstängt.
Men det är det inte.

Däremot jobbar det länge i intervallet 70-150 innan det hittar fokus.
På 150-300 försöker den men hittar inget fokus.
 
Det beror ju på hur ditt Soligir TC fungerar dvs om det rapporterar en f4-5,6 eller f8-11 zoom till kameran. Troligen gör din Soligir som mitt Kenko ock rapporterar f4-5,6.
 
Om jag förstått rätt så finns det två olika förklaringar:
1) Objektivet rapporterar inte den faktiskt bländaröppningen vid 500mm. (Alternativt att huset inte använder den utan tycker att man "får" AF eftersom största möjliga öppning (vid 150mm) är OK för AF).
2) Kamerahuset klarar en mindre "största-öppning" än 5.6.
Nja, sanningen är nog att objektivet rapporterar mer än en sak. Dels rapporterar den givetvis den faktiska bländaröppningen som används -- denna uppgift behövs i ljusmätningen och för att skriva exif-data till bildfilen. Dels rapporterar objektivet sin största möjliga bländaröppning. Och den är ju i just det här fallet f/5. Vilket är inte mindre än f/5,6 -- alltså kommer Canon-kamerahuset att tillåta AF.

När det gäller tc-fenomenet är det helt enkelt så att vissa tc-modeller inte ger fullständig information till kamerahuset, utan bara vidarebefordrar de bländarvärden som objektivet rapporterar. Samma fenomen uppstår om man tejpar kontakterna på vissa andra tc-modeller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.