Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sigma 150-500 AF-fundering
- Trådstartare MixPix
- Start datum
MixPix
Aktiv medlem
Du tänker kanske på AF med teleconverter?
Mnja...jag trodde det var så att man var tvungen att kunna få en bländaröppning på minst F5.6 för att AF skulle fungera. Oavsett om man har TC eller om det är objektivet som begränsar.
gedjan
Aktiv medlem
Finns inga dumma frågor, bara dumma svar! (Vilket detta kanske är).*BUMP*
Ingen som vill svara på min duma fråga?
Har inte möjlighet att testa detta på min gamla 40D för tillfället, då den/finns är i Varberg.
Men om AF fungerar "bevisligen", vad är problemet?
Kanske bara en miss i Canon/Sigmas spec.?!
MixPix
Aktiv medlem
Finns inga dumma frågor, bara dumma svar! (Vilket detta kanske är).
Har inte möjlighet att testa detta på min gamla 40D för tillfället, då den/finns är i Varberg.
Men om AF fungerar "bevisligen", vad är problemet?
Kanske bara en miss i Canon/Sigmas spec.?!
Inget problem alls och den funkar som den ska med min 50D.
Bara jag som är nyfiken. Om man tex använder TC (utan att tejpa) så måste jag ha största bländaröppning som F5.6 eller större för att få AF. Är bara nyfiken på hur detta med F6.3 då kan ha AF...?
skogsbaronen
Aktiv medlem
Det är bara med TC som detta gäller. Sätter du på en TC får största bländaröppning inte bli mindre än f5,6, med undantag för t.ex. 1D och 1Ds som klarar sig ner till f8.
Det är egentligen inga tekniska hinder. AF fungerar precis som vanligt även om du sätter 3st TC mellan objektivet och huset. Kamerahuset är dock spärrat enligt ovanstående. Förmodligen p.g.a. att AF blir så fruktansvärt långsam med TC och små bländaröppningar. Detta kan ju leda till att oinsatta fotografer sprider rykten om att canons AF är värdelös, och därför har man spärrat detta. Det är min teori iaf =)
Det går att komma runt detta genom att tejpa över en utav kontakterna på TC:n.
Skulle spärren även gälla utan TC skulle ingen vilja tillverka en optik som t.ex. din 150-500 =)
Det är egentligen inga tekniska hinder. AF fungerar precis som vanligt även om du sätter 3st TC mellan objektivet och huset. Kamerahuset är dock spärrat enligt ovanstående. Förmodligen p.g.a. att AF blir så fruktansvärt långsam med TC och små bländaröppningar. Detta kan ju leda till att oinsatta fotografer sprider rykten om att canons AF är värdelös, och därför har man spärrat detta. Det är min teori iaf =)
Det går att komma runt detta genom att tejpa över en utav kontakterna på TC:n.
Skulle spärren även gälla utan TC skulle ingen vilja tillverka en optik som t.ex. din 150-500 =)
gedjan
Aktiv medlem
Har inte testat själv ännu med TC, men du tappar ju ett bländarsteg med 1,4 och två med 2,0. (Med tejp gissar jag att det inte är Canon´s original eller Kenko).Inget problem alls och den funkar som den ska med min 50D.
Bara jag som är nyfiken. Om man tex använder TC (utan att tejpa) så måste jag ha största bländaröppning som F5.6 eller större för att få AF. Är bara nyfiken på hur detta med F6.3 då kan ha AF...?
Vilket jag inte har någon erfarenhet från. AF kan säkert krångla när du kommer ner till dessa brännvidder/blänadare med TC.
Finns mycket att läsa på Cyberphoto om TC.
Kolla in vilken TC du har och läs igenom.
http://www.cyberphoto.se/?http://ww...subMF=999&sortera=tillverkare&objtype=228#top
Senast ändrad:
ErlandH
Aktiv medlem
Spärren gäller på all optik. Men det aktuella objektivet har ju f/5-6,3 och eftersom 5 är mindre än 5,6 fungerar AF.Skulle spärren även gälla utan TC skulle ingen vilja tillverka en optik som t.ex. din 150-500 =)
skogsbaronen
Aktiv medlem
Spärren gäller på all optik. Men det aktuella objektivet har ju f/5-6,3 och eftersom 5 är mindre än 5,6 fungerar AF.
Säger du det. Har aldrig reflekterat över det, men det låter ju logiskt när du säger det.
Då måste det alltså vara så att 150-500 faktiskt har f5 även på 500mm, men att det bländar ner till f6,3 efter AF och innan ljusmätning och exponering. Rimligtvis borde detta bero på att bildkvaliteten är under all kritik vid f5@500mm. Tänker jag rätt då? Isf, gäller detta för flera objektivmodeller?
ErlandH
Aktiv medlem
Nej, vad optiken har för faktiskt ljusstyrka när du försöker fokusera spelar ingen roll. Canon har bestämt att om ett objektiv eller objektiv/extenderkombination rapporterar en största bländare som är mindre än f/5,6 stänger kameran av AF (utom för 1D osv). Och det aktuella objektivet rapporterar ju en största bländare på f/5.Då måste det alltså vara så att 150-500 faktiskt har f5 även på 500mm, men att det bländar ner till f6,3 efter AF och innan ljusmätning och exponering.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Nej, vad optiken har för faktiskt ljusstyrka när du försöker fokusera spelar ingen roll. Canon har bestämt att om ett objektiv eller objektiv/extenderkombination rapporterar en största bländare som är mindre än f/5,6 stänger kameran av AF (utom för 1D osv). Och det aktuella objektivet rapporterar ju en största bländare på f/5.
Så optiken i fråga rapporterar alltså f5 även vid 500mm.
gedjan
Aktiv medlem
Fick i alla fall igång diskussionen.*BUMP*
Ingen som vill svara på min duma fråga?
ErlandH
Aktiv medlem
Ja, objektivets största möjliga bländare är ju f/5. Att ha en konstruktion som innebär att kameran stänger av AF när du zoomar förbi en viss gräns vore väldigt opraktiskt och skulle knappast accepteras av användarna.Så optiken i fråga rapporterar alltså f5 även vid 500mm.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Ja, objektivets största möjliga bländare är ju f/5. Att ha en konstruktion som innebär att kameran stänger av AF när du zoomar förbi en viss gräns vore väldigt opraktiskt och skulle knappast accepteras av användarna.
Då borde ju AF fungera utmärkt tillsammans med ett vanligt 70-300/4-5,6+1,4xTC, trots att de flesta hävdar motsatsen.
Verkar bara vara du och jag som är vakna här, och jag tänkte stämpla ut nu =) Tack för trevlig och upplysande diskussion.
/Tomas
MixPix
Aktiv medlem
Då borde ju AF fungera utmärkt tillsammans med ett vanligt 70-300/4-5,6+1,4xTC, trots att de flesta hävdar motsatsen.
Verkar bara vara du och jag som är vakna här, och jag tänkte stämpla ut nu =) Tack för trevlig och upplysande diskussion.
/Tomas
Det görvissa oxå. Min Soligor TC funkar med mitt sigma 70-300 medans en sigma TC INTE funkar (går ej att montera).
Tror Erland har helt rätt vilket oxå är förklaringen på min fråga!
Tonyeagle
Aktiv medlem
Klargörande
Vid 500 mm är största bländare 6,3! Att Af fungerar beror på att objektivet rapporterar en större bländare än den faktiska vid de längre brännviderna. AF blir visserligen lite sämre men fungerar hyfsat ändå. Använder du en tejpad TC (eller en TC som inte rapporterar ljusstyrkan på ett 5,6 objektiv får du samma effekt. Kameran tror att det är 5,6 och AF stängs inte av. Du får en AF som fungerar, visserligen dåligt speciellt vid kontrastfattiga motiv, men den fungerar ändå hjälpligt ibland.
Spärren gäller på all optik. Men det aktuella objektivet har ju f/5-6,3 och eftersom 5 är mindre än 5,6 fungerar AF.
Vid 500 mm är största bländare 6,3! Att Af fungerar beror på att objektivet rapporterar en större bländare än den faktiska vid de längre brännviderna. AF blir visserligen lite sämre men fungerar hyfsat ändå. Använder du en tejpad TC (eller en TC som inte rapporterar ljusstyrkan på ett 5,6 objektiv får du samma effekt. Kameran tror att det är 5,6 och AF stängs inte av. Du får en AF som fungerar, visserligen dåligt speciellt vid kontrastfattiga motiv, men den fungerar ändå hjälpligt ibland.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Det görvissa oxå. Min Soligor TC funkar med mitt sigma 70-300 medans en sigma TC INTE funkar (går ej att montera).
Tror Erland har helt rätt vilket oxå är förklaringen på min fråga!
Han har säkerligen helt rätt. Jag har alltid trott att det var "minsta största bländaröppning" som styrde detta, dvs f6,3 för dig. Jag har således också trott att ett 70-300/4-5,6 inte skulle få AF med TC, då jag trott att det är f5,6 som rapporterats.
Så var det tydligen inte. Man lär så länge man lever =) Får återigen tacka för förklaringen!
skogsbaronen
Aktiv medlem
Då blir jag kluven igen. Hur är det nu? Rapporteras alltid X på en optik med f/X-Y, eller "ljuger" optiken för kameran och rapporterar ett falskt Y?
Tonyeagle
Aktiv medlem
5,6
Med 5,6 får du AF. Alltid med 5,6 eller större! 1D-husen med bl.8 eller större! Använder du konverter får du använda en som inte rapporterar eller själv tejpa rätt kontakter för att få AF.
Han har säkerligen helt rätt. Jag har alltid trott att det var "minsta största bländaröppning" som styrde detta, dvs f6,3 för dig. Jag har således också trott att ett 70-300/4-5,6 inte skulle få AF med TC, då jag trott att det är f5,6 som rapporterats.
Så var det tydligen inte. Man lär så länge man lever =) Får återigen tacka för förklaringen!
Med 5,6 får du AF. Alltid med 5,6 eller större! 1D-husen med bl.8 eller större! Använder du konverter får du använda en som inte rapporterar eller själv tejpa rätt kontakter för att få AF.
Tonyeagle
Aktiv medlem
Ja
På vissa objektiv är det så att de medvetet ljuger för kameran. Du kan också låta t.ex. ett objektiv eller konverter ljuga genom att tejpa rätt kontakter! På Canon EF och EFs är detta väldigt lätt att göra - Vet inte hur kontaktkonfigurationen är på andra fattningar.
Då blir jag kluven igen. Hur är det nu? Rapporteras alltid X på en optik med f/X-Y, eller "ljuger" optiken för kameran och rapporterar ett falskt Y?
På vissa objektiv är det så att de medvetet ljuger för kameran. Du kan också låta t.ex. ett objektiv eller konverter ljuga genom att tejpa rätt kontakter! På Canon EF och EFs är detta väldigt lätt att göra - Vet inte hur kontaktkonfigurationen är på andra fattningar.