Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 120-400/4,5-5,6

Produkter
(logga in för att koppla)

Jamespkulle

Aktiv medlem
Hej jag har ett sigma 120-400 5.6 Det sitter på en Nikon D2x.....Som fågelfotograf så använder jag för det mesta 400 läget ....Men nu till frågan jag är inte nöjd med skärpan i 400 läget......Jag har ett UV filter som sitter på.....Har det någon inverkan på skärpan.....Jag har hört rykte om detta? eller tacksam för svar från andra som har ett sådant optik........

Hej jag har ett sigma 120-400 5.6 Det sitter på en Nikon D2x.....Som fågelfotograf så använder jag för det mesta 400 läget ....Men nu till frågan jag är inte nöjd med skärpan i 400 läget......Jag har ett UV filter som sitter på.....Har det någon inverkan på skärpan.....Jag har hört rykte om detta? eller tacksam för svar från andra som har ett sådant optik........

Tidningen Foto tar upp detta objektiv bland många andra (nr 2/2010) . Summan av det är att just 400 läget tappar märkbart i kontrast och de riktigt fina detaljerna. Upp till 300 mm skarpa och kontrasrika bilder. Får betyg mycket prisvärt. UV filter ingen påverkan.

.... UV filter ingen påverkan.

Detta kan verkligen diskuteras och det har diskuterats i tidigare trådar.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=59073
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=61206

Finns även en artikel i ett minst 10 år gammalt nr av FOTO el. dyl tidning om problemet. Tror att det nämns i någon av trådarna.

Filter + långa brännvidder betyder ökad risk för tappad skärpa. Filter + korta brännvidder brukar inte vara något problem.

Enklast är om du provar själv. Ta ett kort med och ett kort utan filter och jämför.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar