Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS

Produkter
(logga in för att koppla)

Timmeh

Aktiv medlem
Hallå!
Går i tankarna av att köpa Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS till min Canon EOS 50D.
Har just nu 18-200/3,5-5,6 IS och visst är det ett bra objektiv men vill ha mer tele.
120-400 känns helt underbart perfekt för mig som ska fota RC bilar (det blir nog mest 18-200 till det), RC flygplan och motorsport.
Läst mycket bra om objektivet och enda är väl att folk tycker det är tugnt.
Men hur är det egentligen?
Är den för tung för att kånka runt på?
Jag själv är varken stor eller stark men jag är definitivt inte kräsen på vikt.
Jag bryr mig mer om bilder än om hur mycket jag får bära med mig.
Rätt ny inom foto så vet inte om 1750 gram är mycket, mellan eller lite.

Någon här som äger det objektivet?
Tycker ni det är alldeles för tungt?
Annars får man köpa något monopod eller liknande.

Sedan bild kvalitén verkar bli bra, men vad tycker ni?
Kromisk aberation (stavas det så?), lider objektivet mycket av det?

Och hur snabb är fokus motorn? Det är ju HSM (likande USM vad jag förstått) och hur snabb är den i verkligheten? Väldigt snabb eller helt okej?
Har inte så mycket pengar att lägga ut och liknande zoomar från Canon kostar ju en villa nästan.

Jag är tacksam för svar.
MVH, Tim.

Finns andra objektiv.

Jag hade satsat på 150-500 med OS. Har ett själv som jag är mycket nöjd med. men jag längtar tyvärr tillbaka till det gamla objektivet 50-500 och nu har ju det kommit med OS. Men det är DYRT. Är du intresserad av ett 150-500?

Hej!

Jag har hört mycket sämre om 150-500 än om 120-400.
Men jag är inte av den mest kräsne typen.
Dock så kostar 150-500 mer än 120-400.
Vad skulle du ta för det begagnat?

Tim, sök om objektivet här på forumet. DEt finns mycket att läsa om det.
Jag är en av ägarna till detta objektiv, det finns tillochmed bilder på r/c bil i ibland mina bilder.
Bild 1 Taget på frihand fullt utzommat
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2109426.htm?set=mp
Bild 2 Taget på frihand fullt utzommat
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2109420.htm?set=mp

länk till tråd
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=121585&highlight=120-400

För övrikt så är jag rätt nöjd med mitt 120-400, tungt ja men inte klumpigt eller för stort, vilket "stort objektiv du än väljer så kommer dat att väga över 1,5 kilo om du inte ska ha något plast smäck. Genomgående mycket hög kvalite på sigmas finare objektiv.

Tackar för svaret och fina bilder! ;)

Bra att få höra att det är tugnt men inte klumpigt.
Får väl bli en sådan då :)

Har sökt igenom och alla säger att den är tung men jag ville ändå veta om den är för tung för att ens ha med sig utan stativ.

Det är nog att rekomendera en enpetare åtminstonde. det är svårt att focusera med bra skärpa på små r/c objekt. Men går det gör det absolut.
För övrigt för er som inte vet så gör dessa små bilar ca 60-100km/h Vid foto tillfället så har den en fart av ca 70 km/h.

Har sökt igenom och alla säger att den är tung men jag ville ändå veta om den är för tung för att ens ha med sig utan stativ.
Visserligen har jag ett Canon 100-400 som är ett par hekto lättare, men det går utmärkt att använda handhållet. Men för längre sessioner är ett enbensstativ definitivt att rekommendera, om inte annat så för att undvika att man blir trött i armarna.

Tackar för svar!

Jocke: såg att du bor i Västmanland, ta dig ut till vårat RC fält (flyg och bil) och fota lite ;) Så kanske man kan få känna på objektivet i verkligheten också innan man bestämmer sig! :)

Jag hade ett Sigma 120-400 OS och kände mig väldigt nöjd med det, sålde det dock i våras för att istället köra en 2x extender på mitt 70-200 II. Nu råkade det sig så i fredags att jag köpte ett Canon 100-400L, något jag inte ångrar. När jag tittar på mina filer från Sigman och jämför med Canon är det VÄLDIGT stor skillnad till Canons fördel, något jag inte trodde var fallet, men så är det, basta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar