Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sigma 100-300 EX IF HSM och canon 10d

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasErik

Medlem
Funderar på att köpa ett sigma 100-300 till min
10d, är det någon som har någon erfarenhet eller
har hört något om det finns några problem med den
kombinationen. Gärna lite info om objektivet om det är någon som vet något om det.
 
Hej Mattias.

Jag har alldeles precis köpt bl.a. ett Sigma 100-300mm F/4 EX IF HSM APO vilket jag antar är det objektiv du funderar på att köpa?Sigma har ju nåt annat objektiv med samma brännvidd om jag inte minns fel.

Hur som helst så fick jag mina prylar i fredags och önskar jag att jag hade haft mer tid att testa det,men det lilla jag har hunnit prova verkar mycket lovande.Så antingen får du hoppas på svar från andra eller så får du vänta tills jag hunnit testa det mer och kan ge dej lite mer info....=)
 
Så här skriver FOTO i sitt test:
En av de bästa telezoomar som går att köpa.

MTF kurvorna är sjukt bra, knappt nån skillnad alls på full öppning eller nedbländat till 8.

Det finns en tråd om detta objektiv.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=23821&highlight=sigma+100300

Sen finns det ju en del 10d som felfokuserar, det kanske är lättare att få det fixat av canon om både kamera och objektiv är av samma märke.
Jag har en kompis som har just det problemet med ett zigmaobjektiv och en 10d.

Mvh Tobias
 
Senast ändrad:
Har själv använt just den kombinationen i snart en månad och kan bara säga att jag är kanonnöjd. Mycket skarpt och AFen är snabb och bra. Aningen tungt för handhållet men så är jag ingen bodybuilder heller :)
Kan verkligen rekommendera objektivet.

(En nytagen bild med 10D och objektivet på 300mm, handhållet sittandes ner: http://patrik.oscarsson.com/gallery/djur/slides/svan04.html )
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.