Annons

Sigma 10-20 eller Tamrons 10-24

Produkter
(logga in för att koppla)

lakrissmurfen

Ny medlem
Hej,

Jag har länge gått och funderat på att köpa mig en vidvikelzoom glugg och stirrat mig ganska blind på Sigmas 10-20 glugg. Nu har jag dock sett att Tamron har kommit ut med ett nytt objektiv som, om jag förstått det rätt vara mycket bättre än Tamrons 11-18. Är ganska så grön inom detta så vore MYCKET tacksam om någon kunde hjälpa mig att välja mellan dessa 2 eller om ni har fler alternativ som ni tycker man borde tänka på. Dock inom ramen av 4000-5000 SEK

Hej,

Jag har länge gått och funderat på att köpa mig en vidvikelzoom glugg och stirrat mig ganska blind på Sigmas 10-20 glugg. Nu har jag dock sett att Tamron har kommit ut med ett nytt objektiv som, om jag förstått det rätt vara mycket bättre än Tamrons 11-18. Är ganska så grön inom detta så vore MYCKET tacksam om någon kunde hjälpa mig att välja mellan dessa 2 eller om ni har fler alternativ som ni tycker man borde tänka på. Dock inom ramen av 4000-5000 SEK

Det jag läst om tamrons nya objektiv är att det ska vara det sämsta alternativet bland vidvinkelzoomar för aps-c kameror och att tokinas 11-16 ska vara det bästa, fast det är ju å andra sidan lite dyrare. Men av de du så skulle jag köra på sigman i alla fall:)

Det jag läst om tamrons nya objektiv är att det ska vara det sämsta alternativet bland vidvinkelzoomar för aps-c kameror och att tokinas 11-16 ska vara det bästa, fast det är ju å andra sidan lite dyrare. Men av de du så skulle jag köra på sigman i alla fall:)

Så det blir nog Sigman, efter kollat runt och hört mycket bra om den gluggen så blir det dax att lägga in en order. Tack för hjälpen

Tidningen Digitalfoto hade ett test där dom jämförde Vidvinklar, jag antar att du har en Sony/Minolta så här kommer resultaten för kompatibla objektiv från jämförelsen:

Sigma 10-20 /4-5.6 EX DG
Bildkvalité: 81%
Funktioner: 84%
Användning: 81%
Pris: 85%
Totalt: 82%

Sony DT 11-18 /4.5-5.6
Bildkvalité: 87%
Funktioner: 83%
Användning: 85%
Pris: 85%
Totalt: 86%

Sony DT 11-18 kom även 3:a av totalt 10 olika vidvinklar vid jämförelsen!

Jag hittade ett lätt begagnat Sigma 10-20 hos Scandinvian som jag snabbt köpte och avbokade mitt beställda Tamron 10-24 också påverkad av recensionen jag läste. Dessutom verkar det dröja innan den kommer till Sony/Minolta.

10-20 är jätteskoj, leker med den mest hela dagarna *s*

Bilagor

• fanny2949vvmini.jpg
    fanny2949vvmini.jpg
    20 KB · Visningar: 2,458
Det blev Sigma 10-2

Tack till er alla för era synpunkter och tester.

Har nu lagt en beställning på en Sigma 10-20 glugg som kommer på måndag =)

Är nu med er hjäl säker på att det blev rätt val för mig.

Tack & bock!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar