Annons

Sigm 120-300 eller 300?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pall

Aktiv medlem
Jag har för avsikt att köpa ett 300 mm 2,8 och använda en 2x konverter för att som mest få 600 mm/5,6. Eftersom originaloptiken är för dyr har jag tittat på Sigmas 300/2,8 men också på deras zoom 120-300/2,8. Prismässigt ganska lika men frågan är vilken som är att rekommendera ihop med 2x konverter? Att ha zoom är en fördel, men inte på bekostnad av ev. sämre bildkvalité.
 
Jag kan svara för 120-300/2.8 då jag ägt denna mod.

Skärpemässigt är den mycket bra, helt klart i klass med fasta gluggar! Men det är tung... sedan har jag aldrig gillat sigmas "gulaktiga" bilder, visst är det lätt att korrigera vitbalansen etc. men jag upplever detta som irriterande.
Tydligen skall det också vara lite problem med AF funktionen med vissa hus. Jag har inte haft några problem med min D100 eller D2x.
Det skall gå att uppdatera något chip i gluggen, men då måste man skicka iväg.

Hade jag valt idag så hade jag gått på en fast 300/2.8 då jag aldrig zoomade...

Hoppas att detta var till någon hjälp!
Mvh // Martin - www.figjam.se
 
Ingen!

Har haft Sigmas 300/2.8 APO HSM med 2x converter, och det blir för mjukt!!

En 1.4x converter är max vad objektivet klarar..

120-300 är precis likadant, en 2x conv. blir inte bra!

Skall du köra 2x så måste du upp på originaloptik! Har testat på ett Nikkor 300/2.8 samt en Nikkor 400/2.8 dessa pallar för 2x converter, men superskarpt blir det inte förns du bländar ner 1 - 1.5 steg, och då är det godkännt men inte mer!
 
Skall tilläggas att jag aldrig testat med konverter!!

Mitt ex. var dock mycket skarpt utan konverter.

Som jag påpekade innan ang. det gulaktiga bildresultatet så finns detta problemet på samtliga av sigmas optik. Jämför man med tex. Nikons optik så är skillnaden enorm i färgåtergivning!

Jag kommer aldrig mera köpa en Sigma glugg!

MVh // Martin
 
Tack för synpunkter, låter ju inget vidare att inte kunna använda 2x konverter med bra resultat... Alternativet är ju att leta begagnad originaloptik, men de växer ju inte på träd!
 
Pall skrev:
Tack för synpunkter, låter ju inget vidare att inte kunna använda 2x konverter med bra resultat... Alternativet är ju att leta begagnad originaloptik, men de växer ju inte på träd!

Det beror nog snarare på vilken konverter man använder. Sigmas och Kenkos 2x konvertrar är ju inte precis super men om det går att montera Canons 2x Extender är det nog en annan femma.
 
Krille skrev:
Det beror nog snarare på vilken konverter man använder. Sigmas och Kenkos 2x konvertrar är ju inte precis super men om det går att montera Canons 2x Extender är det nog en annan femma.

Canons 2x extender är nog snarare sämre på en Sigmaglugg, än Sigmas egen. Convertrar brukar vara gjorda för att fungera bra ihop med några få objektiv, och man ska inte blanda märken om man vill få bra resultat.
 
Tror inte jag

Tror absolut inte att Canons konverter skulle vara sämre, snarare tvärt om. Har själv använt Canons 1,4 konverter till mitt sigma 150 (+mellanring) och resultatet var strålande. Frågan är om konverten passar rent fysiskt då ju Canons konvertrar "sticker fram" en bit i objektivet.
 
Canons extendrar är anpassade för Canonobjektiv. Sigmas extendrar är anpassade för Sigmaobjektiv

Ni som vill får gärna tro att det är bättre att blanda - det drabbar inte mig.
 
Läste en recension på objektivet, också tillsammans med sigmas konverter. Där menar fotografen att canons kovertrar slöar ner af (vilket jag också märkt på mitt 300/4) viklet sigmas inte gör. Han finner kombinationen 300/2,8 och 2x konverter som mycket bra, inget större skärpebortfall. Om han har rätt och andra fel kan jag inte bedöma. Här är länken för den som vill läsa:

http://www.naturephotographers.net/sigma30028.html
 
fast 300a.. fotar man objektiv som kräver tele så kommer man som regel att endast ha obj inställt på längsta brännvidden.. då känns det bakvänt med zoom.. min enkla värdering;)

MVH Niclas,
 
Var också inne på linjen att skaffa ett 300 2.8 och så med converter 2. Men släpa på över 2.5 kg och bländare 5.6. Nej jag skulle titta på sigmas nya gluggar med hsm eller tamrons 200-500. Då är man nere på halva vikten. Men smaken är som baken;-)
 
Jag har lite som mål med sommaren att spara in till ett 300 2.8, men det känns som att efter att ha testat ett Canon 300 2.8 (på mediamarkt... lite chockerande ) så insåg jag att det är trevligt med IS.

Ingen som har hört något om Sigma tänker släppa en 300 2.8 OS ?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.