Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Shoppa loss i Beijing?

Produkter
(logga in för att koppla)

T.B.A

Aktiv medlem
Hej hallå!

Sticker till Beijing om ca en månad och tänkte innan dess uppdatera kameraväskan med en D700 som jag köper här hemma i Sverige för att få garantin.

Funderar dock lite på om det är lönsamt att köpa optik i Kina och då i Beijing, eller Peking som det hette förr? Någon som har tips om bra ställen att kolla och allmänna tips kanske?

Världsgarantin borde ju gå att få även från Kina tycker man, men sparar man några pengar på att köpa optiken där? Vet att det var så förr men numera?
Verkar lite klurigt att hitta info online.

Tacksam för all hjälp!

Hej!

Jag var i Beijing förra hösten och det var ingen ide att köpa kamerasaker där (om du inte vill ha piratkopierade sämre kopior förstås...). Orginalsakerna var faktiskt dyrare än här hemma. Vill du köpa billigt får du nog ta dig vidare till Hong Kong eller så. Däremot finns mycket annat trevligt att köpa, kläder är billigt t.ex.

Joakim

Hej!

Jag var i Beijing förra hösten och det var ingen ide att köpa kamerasaker där (om du inte vill ha piratkopierade sämre kopior förstås...). Orginalsakerna var faktiskt dyrare än här hemma. Vill du köpa billigt får du nog ta dig vidare till Hong Kong eller så. Däremot finns mycket annat trevligt att köpa, kläder är billigt t.ex.

Joakim

merde!
Verkar vara lite olika bud dock... var inne på ett annat forum där man pratade om att i alla fall optiken var billigare om man var bra på att pruta, vilket jag råkar vara. ;)

Kläder får det bli, givet! Tänkte sy upp lite skjortor till sambon när jag ändå är på plats.

När på hösten var du där? Hur var vädret? Jag sticker i slutet av oktober. Verkar som att det kan vara lite kyligare då?

Hongkong är samma som peking, jag var i båda städerna för rätt precis ett år sedan. Däremot så fanns en del produkter där som ännu inte släpps på svenska marknaden (som då var nya ipod nano tillexempel) Jag köpte lite piratelektronik i HK som usbstickor och headseats till mobil och dator, men inget av det fungerar idag... Men billigt var det. :) Kläder från peking rekomenderas dock!

Jag var där i början av November, då var det som svensk sommar ungefär, shortsväder men skönt med en tröjja mot kvällen.

OK, det låter ju bra allt sammans!

Hur funkar det, prutar man i alla affärer, marknad som shoppingcenter eller? Alltså, inne i en fotobutik, låt säga att jag hittar nån form av kedja eller så, ska jag pruta på deras priser eller är det prislappen som gäller?
Känns ju lite som att man kan pruta överallt men bra att veta från folk som varit där.

Jag reser ju själv så jag får väl kolla in andra västerlänningar innan jag ger mig in i leken kanske. :)

Det råkar inte vara så att någon av er sydde upp kostym eller så och i så fall hur gilligt var det? :)

Hej!

På Sidenmarknaden (där framförallt alla möjliga sorters kläder finns) kan du nog räkna med att pruta en faktor 10, dvs börjar de på 1000 bör du sluta på 100 eller så. De sätter dock utgångspriserna efter vad de tror du kan gå på. Jag noterade att amerikaner fick högre utgångspriser än européer t.ex.... Var beredd att vara tuff när du går dit, de sliter i dig och ger sig inte förrän affären är klar.

I vanliga affärer kan du nog också pruta, men jag tror att det är svårare i de större kedjorna eller finare affärerna.

Joakim

Hej!

På Sidenmarknaden (där framförallt alla möjliga sorters kläder finns) kan du nog räkna med att pruta en faktor 10, dvs börjar de på 1000 bör du sluta på 100 eller så. De sätter dock utgångspriserna efter vad de tror du kan gå på. Jag noterade att amerikaner fick högre utgångspriser än européer t.ex.... Var beredd att vara tuff när du går dit, de sliter i dig och ger sig inte förrän affären är klar.

I vanliga affärer kan du nog också pruta, men jag tror att det är svårare i de större kedjorna eller finare affärerna.

Joakim

Ja det verkar som att det blir till att pruta som en liten blå då! :) kul!
Läste i lite böcker jag lånat hem att man är ganska säker som ensam tjej på resa i Kina men sen berättade en bekant om sin bror som blivit rånad vid kinesiska muren. Där var sjukt mycket folk och i trängseln hade något skurit upp hans ryggsäck.

Jag kommer väl troligast ha min Lowepro rygga och vill ju inte känna mig som en måltavla tack vare loggan på den... Funderar lite på vilka tillverkare som gör lite mer diskreta kameraväskor. I väskan kommer ju ligga kameraprylar för lite drygt 80-90 lakan... vad tror ni? Ska man vara rädd eller är det ungefär som vart man än åker, säkerhetsmässigt?
Bodde i USA ett antal år och reste runt mycket med kameragrejer vilket där aldrig var ett bekymmer. Jobbigt att bli rånad i Kina där man inte ens snackar språket...

Hittade en sida för turer i mindre grupp eller privat och det är väl kanske i vilket fall som helst bättre så man får komma till ställen där inte "alla" är?

Några erfarenheter?

Hej!

När jag var där hade jag läst att det var säkert att röra sig runt i Kina och det upplevdes verkligen så. Det brukar dock finnas ett litet avsnitt i varje guidebok om sådant man bör se upp med, t.ex. vältaliga kineser som säger att de gärna vill lära sig mer engelska och undrar om man vill gå och ta en kopp te. När notan sedan kommer är den extremt saltad och inte mycket att göra något åt...

Jag var i Beijing på en konferens och hade bara ganska lite tid att röra mig runt i Beijing (det var dock lätt, tunnelbanan har till och med info på engelska). Det enda jag rörde mig utanför Beijing var till kinesiska muren i en tur ordnad av konferensen. Det finns dock många liknande turer att boka på plats så det är nog inget problem för dig att få till det där om du vill. Vid kinesiska muren är det extremt mycket folk dock, så där kan det nog vara bra att hålla lite extra hårt i dina saker som alltid i sådana miljöer.

Det finns ju väskor som inte skriker ut 'fotograf' lika mycket, t.ex. de från Crumpler, men om du verkligen behöver något sådant vet jag inte. Jag tror inte att just Kina skulle vara mer osäkert än många andra ställen.

Jag ska till Beijing över jul och nyår och frågan om säkerheten har slagit mig också. Det finns ju alltid en risk att gå omkring med en stor och dyr utrustning hängande på axeln, även hemma. Jag har inbillat mig att Kina är ganska säkert eftersom brottslingar bestraffas mycket hårt.

Hur är det med fotoförbud osv? Man kan ju tänka sig att rättigheterna där är ganska inskränkta jämfört med hemma. Någon som har erfarenhet?

Hur är det med fotoförbud osv? Man kan ju tänka sig att rättigheterna där är ganska inskränkta jämfört med hemma. Någon som har erfarenhet?

Vid vaktavlösningar och dylikt verkade det helt OK att ta kort på poliser och militärer t.ex., men jag är inte så säker på vad som gäller i övriga situationer. Annat, mer vanligt, fotograferande av miljöer och folk var inget som verkade bekomma någon (och det finns ju poliser i snart sagt varje gathörn som skulle ha kunnat ingripa om de ville).

Vid vaktavlösningar och dylikt verkade det helt OK att ta kort på poliser och militärer t.ex., men jag är inte så säker på vad som gäller i övriga situationer. Annat, mer vanligt, fotograferande av miljöer och folk var inget som verkade bekomma någon (och det finns ju poliser i snart sagt varje gathörn som skulle ha kunnat ingripa om de ville).

Tack för svar. Man får väl använda det lilla förnuft man har. Skulle det utbryta en regimkritisk demonstration kan jag tänka mig att de inte vill ha bilder på det.

Just det där med tillstånd funderar jag lite över oxå. Har tänkt att det skulle bli en hel del porträtt tagna av gemene Pekingbo. Här hemma kan man ju bli tilsagsd bara man plåtar en lekplats i samband med lägenhetsförsäljning och av den anledning får man alltid säga åt föräldrar på plats att om de inte önskar sina barn med i annons, så får de ta bort dem... Brukar inte vara några problem men välinformerade päron kan börja pladdra om kontrakt osv... Lite smått överdrivet i min mening just där samtidigt som man självklart hajar att de vill ha det för porträttbilder.

Jag bokade en privat guide för två dagar via Mittens Rike. Verkar bra och man får välja sitt eget upplägg för vad man vill göra.
Inte dyrt heller. 500 för en heldag och så betalar man hennes mat under dagen.
Hoppas hon inte äter som en häst bara! haha!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar