Annons

Shoppa i Shanghai?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobey

Medlem
Hej!

Är det någon som har koll på om det är billigt att handla fotoprylar i Kina och speciellt i Shanghai? Jag är intresserad utav att få ungefärlig prisuppgift på:

1. Canon blixt 550 eller 580 EX
2. Canon EF 17-40 f4L

Någon som handlat i Shanghai och har några tips på bra butiker eller webadresser?

Mvh,
Tobias Andersson
 
När jag var där i maj så tittade jag efter kamerasaker, men priserna var inte så värst bra. Kändes lite som att det var svenska priser utan moms. En 350D kostade ca 6500kr med kit-objektiv (om jag kommer ihåg rätt.)

Det finns ett stort varuhus (digital center) mitt i Shanghai där man jag köpa allt inom elektronik och kamera. På vissa saker, minneskort och dyl var det lite bättre priser.

/Thomas
 
Tänk även på att du bör köpa till världsgaranti om du handlar där. Och det blir ju en kostnad du får räkna med...

Har du otur kan det annars bli dyrt vid lagningar.
 
Det finns 2 stallen som jag anser vara bra. Det ena vid Shanghai Train Station. Pa 3 vaningen i ett department store komplex. Kan vara lite klurigt att hitta. Pa utsidan av buggnaden stor det pa kinesiska tt 3:van saljer kamera utrustning.

Det andra ar vid korsningen Changjiang Rd, Jinzhou Rd.

Bada stallena har bade digitalt och analogt, nytt och begagnat.

Bor du i Shanghai eller?

Andreas
 
Tack för svaren!

Andreas: Nej, jag bor inte i Shanghai men jag har möjlighet att få handla där via min sambos bror om jag vet var han skall gå. Du vet möjligtvis inte vad en 550 eller 580 EX blixt kostar eller ett EF 17-40 f4L?

/Tobias
 
Jag är oxå lite nyfiken, då jag har en släkting som skall dit snart.

Finns det någon som har någon webbsida, så man kan titta lite på priser?

Just nu är jag mest intresserad i mp3-spelare/upladdningsenhet för digitala bilder.

//JonasL
 
Hmm...websidorna mest pa kinesiska. Jag skall se om jag far tid att ge er nagra uppggifter.

Andreas
 
Om det står priser på websidorna skulle man nog kunna klura ut vad som är vad i alla fall... Har du några länkar skulle jag vara intresserad av att se dem!

Vet någon om det även finns några bra butiker i Peking?
 
Metro city!

Såg en uppgift om att en butik som ska heta Metro city säljer digitala kameror. Har dock inte lyckats hitta någon hemsida....
 
Dewel skrev:
Tänk även på att du bör köpa till världsgaranti om du handlar där. Och det blir ju en kostnad du får räkna med...

Har du otur kan det annars bli dyrt vid lagningar.

Canon har väl världsgaranti på sina gluggar så det är väl inget man behöver "köpa till"?
 
Luo skrev:
Det finns 2 stallen som jag anser vara bra. Det ena vid Shanghai Train Station. Pa 3 vaningen i ett department store komplex. Kan vara lite klurigt att hitta. Pa utsidan av buggnaden stor det pa kinesiska tt 3:van saljer kamera utrustning.

Skulle du kunna ge en noggrannare beskrivning till hur man hittar till fotoaffären vid tågstationen?
 
ormestad skrev:
Om det står priser på websidorna skulle man nog kunna klura ut vad som är vad i alla fall... Har du några länkar skulle jag vara intresserad av att se dem!

Vet någon om det även finns några bra butiker i Peking?

På södra halvan av Dongsi beidajie (eller heter den Dongsi beilu?) finns en ganska välsorterad fotobutik, på högra sidan av vägen om man kommer norrifrån. Priserna är inte fantastiska precis, kanske som billiga internetbutiker i sverige eller nåt. Dom hade dock t.o.m. Hasselblad i den butiken (heter Hasu eller nåt sånt på mandarin),

Längst upp på samma gata finns en liten loppisbutik (fem-tio minuters promenad söder om Yonghegong-templet) där dom har en hel del begagnade fotoprylar, såg en Bronica mellanformat som såg ut att vara i rätt bra skick där, tror dock att den var ganska dyr, expediten använde siffror som jag inte förstod när jag frågade vad den kostade (jag kan bara räkna till 999 på kinesiska :) ).

Jag har hört att Hongkong är bästa stället att köpa billig elektronik i Kina.
 
Jag spenderade ungefär 6v i Kina i våras och vad gäller elektronik var det absolut billigast i HK. Såg ingenting som lockade mig i Peking vad gäller kameraprylar.

I HK däremot, där fanns det mycket! En Nikon F6 runt 12000SEK, 70-200VR 11000SEK, 105 macro 3500SEK (9000kr på ScP!!!), D70S+18-70 6000SEK. Ipods ca 20-25% billigare än Sverige. Den här websidan ger en bra bild av prisläget på kamerautrustning i HK.
 
Jag besvarar min egen ursprungliga fråga: Jag har nu varit i Shanghai och köpte ett 70-200 4L IS för 8300 RMB = ca 7850 kr. Köptes även ett EF-S 10-22 för 4900 RMB = ca 4600 kr. Dessa priser var alltså 25-40% lägre än i Sverige. Objektiven köptes med kinagaranti på en elektronikmarknad på Pudongsidan. Kollade även på en Canon extender EF 1,4 II som kostade ca 2350 kr men köpte inte denna.
 
en Ipod, 2gb i Kina kostar runt 120-150kr.
ett par skor kostar 55-80kr.
Skidhandskar kostar runt 20kr
Handväska 30kr

osv

Så på så sätt kan du försöka räkna ut hur mycket dom betalar för kamerasaker, och om du köper flera så kan du gå ner i pris ännu mer
 
Lite svårt att navigera på de kinesiska sidorna men klart intressant. Visste inte att det fanns kinesisk pricerunner. Verkar som om jag inte betalade överpriser :)
 
lyssna på oleg.. WuKeSong är överlägset bäst.. Mycket utrurstning samlat på samma plats.. mindre risk att bli lurad. kräver mindre prutningstid . det är mindre folk.. och mycket trevligare...
Skippa ZhongGuanCun som är den största elektronikmarknaden, det är "lura-ulännings-meccat"
Vill du ha hjälp när du kommer hit kan du ringa mej... Bori Beijing sen ett år tilbaka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.