Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sharpness i digital kamera (A1)

Produkter
(logga in för att koppla)

Maalse

Aktiv medlem
I min (!) nya A1 kamera kan jag ställa sharpness i tre lägen, Hard, Normal och Soft. Som jag har tolkat det i flera olika trådar så är det dumt att skärpa i kameran av diverse orsaker, men, innebär Soft att den inte skärper något eller? Kan det vara så att Soft gör bilden mjukare än vad den bör vara? Vilket läge innebär egentligen "gör INGET med skärpan i min bild" ??? (Ja jag vet att RAW kan vara ett svar....)
/Markus
 
"Soft" ska innebära att den inte skärper bilden alls på A1..så är det inte på alla kameror dock, på vissa så lägger kameran på skärpa även i "soft" läget.
 
Är det aldrig så att soft "tar bort" skärpa? Vad jag menar är att skärpan i en RAW bild kanske motsvarar läget normal och soft är en mjukvarumässig uppmjukning av bilden (öhhh, krånglar jag till saken?)
 
nä, att kameran skulle softa till bilden på någon kamera i softläget har jag aldrig hört talas om...finns ju ingen anledning lixom.
 
testa dej fram vetja... det är ju bara hur kul som helst...

/kg som bara tycker det är kul att alla andra fått sina A1:eek:r
 
Som Kim skriver så är det ingen risk för att kameran skulle dra bort skärpa på något sätt. Endera så skärper kamerorna inget i det läget eller så skärper dom bara litet.

Det är åtminstone på kameror i denna klass tillrådigt att ställa ned skärpan för att istället fixa den detaljen sedan i sitt bildbehandlingsprogram, det blir bättre så, allra mest brusmässigt.

Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.