Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sevärdheter i Värmland och Dalarna

Produkter
(logga in för att koppla)

Robbster

Medlem
Som rubriken lyder, sevärdheter i värmland och dalarna. Planerad avresa är antagligen måndag, 21 augusti från Karlstad. Jag kan inte stoltsera med att jag är särskilt berest uppöver i landet så det skulle vara super med lite trevliga tips. Intresset brinner väl mest för natur men även allt annat mottages mer än gärna.

Har kollat upp bl.a Njupeskärsfallet via www.dalarna.se och det såg ju riktigt lockande ut. Någon som har några fler tips, både inom värmland och dalarna?
 
Som ex Dalmas så har jar rest runt i hela dalarna otaliga gånger...

Mina tips är följane:

Falukoppargruva, Världsarv med möjlighet till maffiga bilder från rätt vinklar.

Gammla gruvarbetarbostäderna i Falucentrum (idag fina små lägenheter)

Hopptornen på Lugnet. Kör runt berget och upp på baksidan (finns skyltar) så kommer du upp på toppen, har du tur kan du få gu upp i högsta tornet, du komemr inte glömma den upplevelsen isåfall. Utsikten är magnifik.

Är du sportintresserad så är Lugnetområdet i falun ett av sveriges största idrottscentrum, alltid är det någon sport som utövas där.

Är du kulturell så åker du till Carl Larsson gården, ligger i Sundborn, strax utanför Falun.

För fina naturvidder med det genuina dalarna åker du till Tällberg som ligger i leksandskommun mot Rättvik. Tällberg ligger i en sluttning ganska högt vid Siljans östrasida. Vid rätt väder kan du få otroliga bilder med solnedgångar över Siljan och dalabyggden. För att få lite mer känsla så rekomenderar jag att du kör från Falun via Grycksbo, Gopa, Leksand. Sedan vidare mot skyltingen Rättvik. Strax innan leksand centralort kommer du köra genom otroliga byggder med små små byar där Dalarna visar sig från sin bästa sida. Klart värt ett besök.

I Rättvikskommun har du styggforsen, ett vattenfall i en ravin med fallhöjd på över 30 meter.

Vidare i Rättvik har du Dalhalla. Ett jätte kalkstens brott där dom idag har byggt upp en stor scen för musik framträdanden. Turkost vatten omringar hela scenen som är en ö. (kastade sten där som liten kotte med skolklassen)

Detta var lite tips bara.. Dalarna är en unik plats i sverige om man vill fånga gammla traditioner och kulturarv. Dalmasar är också väldigt patriotiska och lätt skadade i huvudet just när det kommer till sin kärlek till hembyggden. Gammal rivalitet mellan Leksand och Rättvik gör sig ständigt påmind. Samma som arbetar staden Borlänge mot det mer liberala Falun.

Du ahr otroligt mycket att se i dalarna, men komihåg, Dalarna är så mycket mer än siljan och Falun... Du har i norr orter som Älvdalen, Särna, Sälen. I söder har du Ludvika, Hedemora, Avesta och Säter. Avesta har världens största dalahäst ståendes längs riksvägen. I Nusnäs görs dalahästen. Sedan har du det "glömda" Dalarna, allt väster om Siljan. tex Malugn där JOFA fabriken ligger och även Vansbro. (Vansbro simmet)


PS. Just nu tror jag sveriges största bilträff äger rum i Rättvik, det återkommande Classic Car week! så gilalr du Raggarbilar och allt vad det innebär så får du nog pallra dig upp snabbt... det är V. 31... det är väl 31 nu?

Lycka till
 
Kalle_B skrev:

PS. Just nu tror jag sveriges största bilträff äger rum i Rättvik, det återkommande Classic Car week! så gilalr du Raggarbilar och allt vad det innebär så får du nog pallra dig upp snabbt... det är V. 31... det är väl 31 nu?

Lycka till

Nej det har varit.
Det är v33 nu, i alla fall enligt min almanacka.


/Thomas
 
Tusen tack för tipsen! Blir till att sitta och kolla upp på en karta och dra streck för att lägga upp rutten! :)

Ang. "Vidare i Rättvik har du Dalhalla. Ett jätte kalkstens brott där dom idag har byggt upp en stor scen för musik framträdanden. Turkost vatten omringar hela scenen som är en ö. (kastade sten där som liten kotte med skolklassen)" så läste jag faktiskt om det också för inte så längesedanmen hade glömt bort det.

Koppargruvan som du nämnde måste ju också vara ett måste!

Slutligen ang. raggarbilsveckan så är det vecka 33 nu... :p


Jättekul med så många alternativ i en enda post, mer sådana välkomnas varmt! Och som jag sa tidigare, även sevärdheter inom värmland uppskattas!
 
Värmland:
http://www.varmland.org/

En finare väg än 45:an från Karlstad och iallafall upp till Sunne är om du tar av i Kil och åker på andra sidan istället, mot Ö:a Ämtervik.
Där kan du stanna till och titta på kyrkan som ligger väldigt fint intill sjön. Det är där Selma Lagerlöf ligger begravd bland annat.
Konstnärsparet Bros har sitt hus där nånstans i Nilsbytrakten och de brukade ha konstpaviljonger med olika utställningar. Kanske inte är igång längre dock, vet inte riktigt.
Mårbacka, Rottneros Park (de har väl en mc-utställning bl a), båten Freja och vattenparken är några andra att nämna.
Naturen runt om på landsbygden är också fin.
I Västra Ämtervik har du Sillgården.

Arvika har annars fin natur också. Där finns bl a Rackstad museet och de har säkert ännu mer att bjuda på.
I Jössefors har du den övergivna gatan. Hans Svensson här på fotosidan kan berätta mer för dig.

I Torsby har du finnkulturen och för att nämna nåt Finngården Mattila.
Natur såklart! Finns skog överallt. Ganska gott om ödehus/gårdar/uthus också, faktiskt hela vägen från Sunne och över Torsby om du gillar sånt.

Tossebergsklätten mellan Sunne och Torsby utefter 45:an.

Sahlströmsgården i Utterbyn utanför Torsby.

Lite övertrogrejer som ett evigt kors i marken
http://web.telia.com/~u56302584/rojden.htm
(jag har inte själv sett det) och man ska tydligen ha sett UFO:n i Lekvattnet!

Hoppar du över Torsby och tar över Munkfors och Hagfors i stället så kan du besöka Lars Lerins utställning i Munkfors. Även gott om övergivna industrilokaler och forsen och utställningslokaler i närheten.

Det finns förstås mer men inget jag kommer på direkt. Dålig hembygdskänning! ;)
 
Ooh, tack Anders! Dit vill jag själv nämligen.

Fast de verkar bara ha öppet fram till den 22:e så Robert, du hinner precis om du är intresserad! =)
 
Härligt, börjar trilla in en del svar! Kul att se att så många vill vara snälla och hjälpa till. Som tur är så verkar en hel del ligga i ganska så samma område och en del låg på den ungefärliga vägen vi hade tänkt åka. Det var ju bara i stort sett det där vattenfallet på c:a 100 meter som jag hade kollat upp, men självklart var det kul att det på 30m trillade in som ett förslag också.

Verkligen många spännande förslag ni kommit med, hoppas på ännu fler svar!

Mvh: Robert
 
Tänkte bara säga att jag hittade en sida som verkar vara riktigt bra för den trippen jag planerar.

http://www.turistkartan.com

Om någon får för sig att gå in på den sidan och råkar känna igen/hitta något som verkligen är sevärt, hojta gärna till.

Återigen, tack för alla svar hitills!
 
Jäklar vad kul, båda de 2 sista verkar ju grymt skoj! Malingarna ska vi ju lätt försöka ta med i bilrutten, såg lite läskigt ut att köra bil där bara... :) Kändes som en vattenversion av trollstigen i Norge.

Det som Thomas nämnde om vid Filipstadstrakten ska jag ju utan tvekan ägna en heldag åt, (om inte kanske t.o.m mer), så man hinner med att besöka alla.

Verkligen jättekul med alla förslag, hade inte ens kunnat hitta hälften av alla resplatser som har tipsats om hitills! Ni får dock gärna fortsätta att komma med fler förslag, man kan aldrig få för många.
 
Hej.
Nu har jag inte kollat så noga på de tips som du redan fått... Men jag tänkte ändå rabbla upp en del som kan vara värt att se i Värmland och Dalarna.

Finngården Kvanrntorp - där kan man även avnjuta den lite anorlunda rätten "nävgröt med fläsk" till lunch. (ser inte gott ut, men rekommenderas varmt).

Fulufjällets nationalpark med Njupeskärs vattenfall (passa på och köp praktverket om nationalparken i Naturumet). Vattenfallet är imponerande nerifrån, men om du vill ha en storslagen upplevelse så ta en tur upp till toppen istället. Mkt imponerande.

Siljansbygdens stora byar som t ex Färnäs och Bonäs.

Om du vill uppleva urskogsartade skogar:
Prostparken och Högsveden. (har för mig att ligger i trakterna kring Svärdsjö.
Furorna i Prostparken är de största jag någonsin sett - helt enorma. Högsveden har områden som får de flesta skogar i södra Sverige att se ut som trista planteringar.

Vet inte hur du tänkt bo, men jag övernattade på Falu fängelse - numera vandrarhem. Det var helt OK.

/Jacob vP
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.