Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Setup för en inbiten hobyfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

feic23

Ny medlem
Hej på er!

Jag har fått i uppdrag att föreslå en set up med dator, extern lagring för backup, lagring samt enkel access (tänkt mig någon form av nas då han vill kunna visa bildspel på TVn över nätverket hemma) samt eventuellt en Laptop.

Utrustning och lösningen som han har idag är en Windowsburk stationär som är inköpt någon gång innan 2010. I huset finns wifi, samt trådad uppkoppling till hans kontor där dator och framtida lagring kommer befinna sig. Det kommer ej vara trådad koppling till den Ps4 som kommer svara som mottagare och uppspelningsenhet för bildspel o film lokalt i huset. Lagring löses idag med extern USB-disk som flyttas fram o tillbaka från jobb som en typ av off site backup.

Tanken han har idag är en ny stationär Windows-maskin som main computer och ev en Laptop för bildbehandling på resande fot. Mjukvara som används är Lightroom (4 tror jag) samt även lite Photoshop. Datorn ska även användas till vardagliga sysslor (bank, resebokningar, lite jobb i office mm.

Har inte fått någon budget, men tänker att summan av allt inte ska motsvara en bättre begagnad bil.

Fråga gärna om jag varit otydlig eller för ospecifk!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.