Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Server Fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografia

Aktiv medlem
Hej.

När jag kollar runt på fotosidans bilder brukar det regelbundet hänga sig. Connection Timout from server. Det kommer alltid upp när man vill öppna en bild ifrån en tumnagel. Varför blir det såhär. Det brukar sitta i ett bra tag.

MVH Mattias
 
Att vi skulle ha den typen av problem som du beskriver är en nyhet för mig, jag vet att vi hade liknande problem för ett eller två år sedan.

Jag har lite frågor ...

1) Vilka tider på dygnet har du sett dessa problem ?
2) Är problemet "konstant" när du besöker Fotosidan, eller kommer det "ibland" ?
3) Använder du någon proxy-server ?
4) Har du någon mjukvarubaserad brandvägg eller "surffilter" installerat ?
5) Ser du problemet på andra sajter ?

Om det är fler som upplever samma problem får ni gärna rapportera dem också.

-Thomas
 
Idag under perioden 17:00-18:00 efter det så funkade det igen. Kan poängtera att forumet udner denna period fungerade felfritt. Hade endast problem med olika användares bildarkiv.

1) Vet inte riktigt.
2) Det återkommer i perioder under ca 30-60min varje gång.
3)Ingen proxy.
4)F-Secure Internet Security
5) Nej. bara på Fotosidan.

Tack på Förhand!

//Mattias
 
Det är rätt svårt och svara på "varför" när bara en person ser problemet (ett antagande eftersom ingen annan skrivit i denna tråd).

Jag är tämligen övertygande om att ett frekvent problem med "connection timeout from server" inte är ett 100% korrekt felmedelande.

Då detta skulle tyda på:

1) För många http anrop mot servern (dvs. www.fotoisdan.se), sånt ser jag i loggarna och vet därför att det inte är "sant".
2) För mycket trafik på Mainloop's Internetnet lina och/eller brandvägg. Vet jag oxå att så inte är fallet.

Dessutom skulle detta medföra MÅNGA rapporter, då vi har 30-40' personer som besöker FS m.fl.


Då kvarstår "något annat"-alternativet.

Min gissning blir följdaktligen att det är ett mer lokalt problem, dvs. närmare din dator.

Min personliga åsikt är att "allt-i-ett-paket-nu-löser-vi-alla-problem" i ett paketen är av ondo och bara ställer till med nya följd problem.
F-Secure Internet Security (Symantec,NAI är andra exempel) är just ett sånt paket, så mitt tips är att säkerställ att det inte är F-Secure som spökar. Dom gör säkert sitt jobb, det betvivlar jag inte.

-Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.