Annons

Serva objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
Jag har sätt att många skriver att be säljer servade objektiv. Brukar ni själva lämna in era objektiv för service? Är det rengöring då som gäller? Eller är det mera pressfotografer då som är intressant där man sliter på objektiven varje dag. Jag har en bunt med L objektiv som nu är ett par år och jag har liksom aldrig funderat på att serva dem. De har ju fungerat som de skall. Vad är ert råd?

Vänta minst 10 år

Jag har sätt att många skriver att be säljer servade objektiv. Brukar ni själva lämna in era objektiv för service? Är det rengöring då som gäller? Eller är det mera pressfotografer då som är intressant där man sliter på objektiven varje dag. Jag har en bunt med L objektiv som nu är ett par år och jag har liksom aldrig funderat på att serva dem. De har ju fungerat som de skall. Vad är ert råd?

Du kan lugnt vänta tills det börjar gnissla i dem när AF verkar eller då du ser att de är väl fyllda med damm. Det brukar ta minst 10 år av flitigt användande om du bara fotar ett par dagar i veckan i ogästvänliga miljöer. Samma sak gäller för kameror. Att lämna i kamerahus och objektiv för s.k. check and clean eller s.k. service anser jag vara helt bortkatade pengar om man inte sliter hårt på prylarna (5-15 timmar/dag).

ANNONS