Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Serietagning med Nikon D7100
- Trådstartare uffeason
- Start datum
pal123
Aktiv medlem
Vad ska jag välja för mines kort / skrivhastighet för att kunna bibehålla hastigheten vid serietagning i 2 -3 sekunder ? Hur inverkar buffert minnet ? (kameran har 6 bps vid Croppad =18 Mb/bild, RAW-format, Adobe RGB)
6 bilder är vid vanlig serietagning, crop = 7 bilder och 15.2 mp.
Hastighet på +60 mb/sek.
Uffer
Aktiv medlem
Vad ska jag välja för mines kort / skrivhastighet för att kunna bibehålla hastigheten vid serietagning i 2 -3 sekunder ? Hur inverkar buffert minnet ? (kameran har 6 bps vid Croppad =18 Mb/bild, RAW-format, Adobe RGB)
Min erfarenhet är att snabbare minneskort gör stor skillnad på D7100 när bufferten blir full och man fotar med RAW. Jag köpte ett 95 MB/s och bufferten töms mer än dubbelt så fort jämfört med 30 MB/s. Nu hinner den spara undan ungefär 2 bilder per sekund (utöver dom 5-7 som ryms i bufferten förstås).
Hur det är med 60 MB/s har jag inte provat.
afe
Aktiv medlem
Viktigt att ha en hög speed class typ 6 eller 10.....
Class 6 och 10 är väl gamla benämningar (och slött)? D7100 klarar såvitt jag kan se UHS-I (som t.ex. Sandisk Extreme Pro 95 MB/s). Att snåla på minneskorten rent generellt är inget jag rekommenderar, utan använd de som kameratillverkaren rekommenderar - det är aptrist om man tappar bilder, vilket en del tyvärr fått erfara.
warmiz
Aktiv medlem
Class 6 och 10 är väl gamla benämningar (och slött)? D7100 klarar såvitt jag kan se UHS-I (som t.ex. Sandisk Extreme Pro 95 MB/s). Att snåla på minneskorten rent generellt är inget jag rekommenderar, utan använd de som kameratillverkaren rekommenderar - det är aptrist om man tappar bilder, vilket en del tyvärr fått erfara.
Var kanske inget frågetecken kring detta men jag kan i alla fall bekräfta att de korten funkar bra till D7100, inte haft några problem med filmning lr serietagning som varit relaterat till det kortet. Däremot mitt andra class 10 kort har jag haft lite problem med, men det har ju mycket lägre läs och skrivhastighet.
Orky
Aktiv medlem
Om jag har förstått saken rätt så kortar snabbare minneskort bara ner tiden som man måste vänta mellan serietagningarna.
Delvis rätt. Snabbare kort tömmer bufferten snabbare, och då kan kameran hinna spara ner ett par extra bilder innan bufferten blir full. Med följd att serietagningen kan köra på lite lite längre. Sen stämmer det att den sparar undan snabbare och är redo för en ny sekvens snabbare med.
gunte
Aktiv medlem
Finns en del nyttig info om minneskort hos Kjelle..
http://www.kjell.com/sortiment/dato...extreme-pro-p93900#ProductDetailedInformation
http://www.kjell.com/sortiment/dato...extreme-pro-p93900#ProductDetailedInformation
risse
Aktiv medlem
Delvis rätt. Snabbare kort tömmer bufferten snabbare, och då kan kameran hinna spara ner ett par extra bilder innan bufferten blir full. Med följd att serietagningen kan köra på lite lite längre. Sen stämmer det att den sparar undan snabbare och är redo för en ny sekvens snabbare med.
Stämmer verkligen det? Har aldrig sett att min D7000 börjar spara undan några bilder (dvs att gröna lampan lyser bredvid luckan) innan bufferten är full.
Keld
Aktiv medlem
Nu när D7000 kom på tal vill jag peka på en intressant sida: http://www.robgalbraith.com/camera_wb_multi_page8e34.html?cid=6007-12454
Saxtorp
Aktiv medlem
Stämmer verkligen det? Har aldrig sett att min D7000 börjar spara undan några bilder (dvs att gröna lampan lyser bredvid luckan) innan bufferten är full.
hur tänker du nu?.. om du då bara tar.. 3 bilder stannar dom i bufferten då?
Alla kameror börjar spara bilder från bufferten till minneskorten så fort det finns en (eller flera) bilder i bufferten.
Sedan varierar skrivhastigheten (dvs hur fort man kan skicka data från buffert till minneskort) en hel del.
risse
Aktiv medlem
hur tänker du nu?.. om du då bara tar.. 3 bilder stannar dom i bufferten då?
Glöm det. Jag hade fel.