Annons

Serietagning 40D-Någonting är knas?

Produkter
(logga in för att koppla)

joakimcroy

Medlem
Hej!

Jag glider ibland runt och knäpper lite "kort" med min 40D. Inte alltför ofta använder jag mig av den snabbaste seriebildstagningsfunktionen (6,5 fps). Har läst någonstans att man ska kunna bränna av 75 jpeg och 17 RAW innan buffertminnet är fullt. Problemet är bara att jag bara kan ta 6-7 bilder innan hastigheten sänks avsevärt och den knäpper kanske med 1-2 fps oberoende av bildkvalité. Har jag missuppfattat det hela eller ska det inte gå att ta dessa 75 respektive 17 bilder med samma hastighet, alltså 6,5 fps.

Jag har ett sandisk "extreme III" minneskort och fullt batteri så jag tror inte problemet ligger där. Har även gått igenom instruktionsboken och diverse relevanta inställningar jag hittat på kameran utan framgång. Någon här som har samma problem eller vet orsaken? Eller är det bara rent av att jag är såpass korkad att jag missuppfattat hela grejen med dessa 75 respektive 17 bilder i en serie.

/Joakim
 
Utan att ha koll på hastigheter på kort så låter problemet som att kortet är för långsamt.
 
Du måste deaktivera alla former av brusreducering/färgkorrigering/liknande för att komma upp i de siffrorna.
 
Även höjning av iso sänker max antal. Jag blev förvånad när jag senaste helg såg i sökaren att antalet möjliga jpg var nere på 63, iso 400, 70st iso 250
 
Du måste deaktivera alla former av brusreducering/färgkorrigering/liknande för att komma upp i de siffrorna.
Här har TS svaret på sin fråga. Om man har på brusreducering kan man ta just 6-7 bilder innan det börjar sega rejält med 40D.

C. FN II : Image -> "high ISO speed noise reduction" i menyn. Ställ den till Off och testa igen. :)
 
Hej. jag har också ett "problem" med min 40D.. eller jag vet inte om det bara är inställning eller ..a. iallafall. när jag har på AV så väljer kameran alltid för hög exponering. jag är alltid tvungen att läsa av talet, gå in i manuell och sätta ungefär 2 steg under det angivna. kan jag ändra så att den ska ha lite lägre exponerings tid på något set eller är det inget att göra åt? Tack
 
Hej. jag har också ett "problem" med min 40D.. eller jag vet inte om det bara är inställning eller ..a. iallafall. när jag har på AV så väljer kameran alltid för hög exponering. jag är alltid tvungen att läsa av talet, gå in i manuell och sätta ungefär 2 steg under det angivna. kan jag ändra så att den ska ha lite lägre exponerings tid på något set eller är det inget att göra åt? Tack

Om jag förstått din fråga rätt, skall du vrida on-off knappen till sista läget, med en symbol som liknar en pil. Det aktiverar det bakre inställningshjulet. Med den kan du sedan vrida exponeringskompensation +/-. I ditt exempel ställer du den till -2.
Hälsningar
Lars
 
Hej!

Tack så mycket för alla svar! Mycket givande kunskap här. Efter lite testande kom jag fram till att det är brusreduceringen för lång slutartid och höga ISO som spökat till det för mig. Har även nollställt alla parametrar för "picture styles" och nu kommer jag upp i 20 RAW med högsta hastighet. Har inte provat jpeg än men det borde ju kanske vara lite fler än 75 där också.

Återigen, tack så mycket för allt engagemang och vettiga svar!
 
ANNONS