Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Serienummer

Produkter
(logga in för att koppla)

makari

Aktiv medlem
Serienumret på mitt 18-55 har ramlat av, var bara en klisterlapp tydligen. Inte så genomtänkt direkt. Är det så på dyrare objektiv också?
 
Jag har 16-50 och 50/1,4, de har också serienummret på en klisterlapp.
Klisterlappen sitter nedsänkt i objektivet, och därför är den skyddad för yttre påverkan, jag kan inte se några repor, eller att den är på väg att lossna på mina objektiv
 
makari skrev:
Serienumret på mitt 18-55 har ramlat av, var bara en klisterlapp tydligen. Inte så genomtänkt direkt. Är det så på dyrare objektiv också?


Om detta är ett vitalt problem, så borde det enda rätta vara att kontakta leverantör / återförsäljare.
Eller kan det vara verklighetstroget så att du har fått den kvalité du betalade för

Men hur som helst, medlemmarna på FS kan med all säkerhet inte lösa ditt problem.

/ThomK
 
Nej, det är inget större problem :) och jag förväntar mig ingen lösning. Jag tyckte bara att en klisterlapp kändes som en lite väl billig lösning. Nu är det ju ett billigt objektiv så det spelar väl ingen större roll, men jag undrade om det var bättre på dyrare objektiv.

Kamerahuset ser ok ut än så länge men jag tycker det ser ut som klisterlapp där med. Just på huset så ser man ju gärna att det sitter kvar i händelse av stöld eller nåt sånt.
 
Serienumren finns lagrade elektroniskt i produkten, så det går att ta reda på även om det mot förmodan skulle nötas bort eller försvinna fysiskt. (vilket jag inte har råkat ut för någonsin).
 
Kan inte några fler berätta att Canon graverar sina objektiv?

Vi kan säkert bjuda in någon från något bilforum som kan berätta om sina graverade BBS-fälgar också?

Och Olympus, Sony, Nikon, graverar de sina objektiv?

Intresseföreningen vill veta!
 
Och jag som bara tänkte bjuda på en anledning att uppgradera till DA*.... (med glimten i ögat) ;-) Men, det är klart, det är nog bäst att byta till Canon ju...deras optik är bättre, för alla deras L-inser är ju graverade.... *ironi*


/Patrik
 
k jonas i persson skrev:
Kan inte några fler berätta att Canon graverar sina objektiv?

Vi kan säkert bjuda in någon från något bilforum som kan berätta om sina graverade BBS-fälgar också?

Och Olympus, Sony, Nikon, graverar de sina objektiv?

Intresseföreningen vill veta!

Pentax Limited-serien har ingraverad skärpedjupskala och övriga beteckningar (FA Limited har även ingraverade bländartal på bländarringen) och detta säger jag helt graverings-allvarligt! (grav-allvarligt, haha). Så talar vi graveringar, så anser iaf jag att Limited-serien står i särklass. Det måste vara tämligen graverande för Canon. :)

Dessutom har ju även enklaste Pentax kit-zoomen både avståndsskala (tryckt, ej klistrad) och användbar fokusring. :) Det ni!
 
Senast ändrad:
FotoZ skrev:
Serienumren finns lagrade elektroniskt i produkten, så det går att ta reda på även om det mot förmodan skulle nötas bort eller försvinna fysiskt. (vilket jag inte har råkat ut för någonsin).

Antog nästan att det var så, iaf för huset. Bra att veta hur som helst.
 
makari skrev:
Antog nästan att det var så, iaf för huset. Bra att veta hur som helst.

Det är så för objektiven med (iaf FA och DA objektiven med chippet, i de äldre objektiven finns inget sätt lagra det elektroniskt), det används bl a av K20Ds minne för fokusinställningar för flera objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.