Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Serienummer på kvitto

Produkter
(logga in för att koppla)

interior

Aktiv medlem
Var för får man inte serienummer på kvitton? Tänkte att om man köper en dyr kamera kanske man vill kunna bevisa att det är just det exemplaret man köpt. Ville köpa en kamera av Rajala och frågade innan om det gick att få serienumret på kvittot. Men det gick inte att ordna.
 
Var för får man inte serienummer på kvitton? Tänkte att om man köper en dyr kamera kanske man vill kunna bevisa att det är just det exemplaret man köpt. Ville köpa en kamera av Rajala och frågade innan om det gick att få serienumret på kvittot. Men det gick inte att ordna.

Köp från Cyberphoto istället. Där får du serienumret på kvittot.
 
Det skiljer 8000 kr på en Sony A9 just nu. Men kan Rajala inte anstränga sej så pass handlar jag inte där.
 
Kan du inte be om en faktura där det enligt min erfarenhet alltid finns med ett serienummer på ett kameraköp. Annars är det säkert inga problem med försäkringsbolag eller vid försäljning om du fotograferar kamerans serienummer samt kvittot. Du kan göra detta på samma bild.

/Stephan
 
Fakturor gå genom Klarna. När jag köpte ett objektiv därifrån senast så fanns inget nummer på den fakturan. Därför frågade jag nu om det var möjligt att få det. Det är väl inte så nödvändigt kanske - men det känns märkligt för mig att det inte står. Kan väl inte vara så mycket jobb att fixa till det.
 
Om du handlar på Scandinavian Photo så skicka ett mail till dem och begär ett pdf kvitto. Då står serienumret oftast med. Om du begär att det ska vara med så får du det nog. Jag har aldrig begärt serienumret men det står på de flesta pdf kvitton jag har fått.
 
Om du handlar på Scandinavian Photo så skicka ett mail till dem och begär ett pdf kvitto. Då står serienumret oftast med. Om du begär att det ska vara med så får du det nog. Jag har aldrig begärt serienumret men det står på de flesta pdf kvitton jag har fått.
På ett pdf-kvitto är det enkelt att skriva in serienummer själv! Programvara för redigering av pdf-filer är allmänt tillgänglig.
 
Hur hanterar butikerna garanti om man inte får serienummer på kvittot?

Förr i tiden brukade man få en garantisedel med serienumret handskrivet när man köpte en dyr vara. Kassakvittona på den tiden kunde knappt särredovisa momsen.
 
Om du handlar på Scandinavian Photo så skicka ett mail till dem och begär ett pdf kvitto. Då står serienumret oftast med. Om du begär att det ska vara med så får du det nog. Jag har aldrig begärt serienumret men det står på de flesta pdf kvitton jag har fått.
Om du handlar på Scandinavian Photo så skicka ett mail till dem och begär ett pdf kvitto. Då står serienumret oftast med. Om du begär att det ska vara med så får du det nog. Jag har aldrig begärt serienumret men det står på de flesta pdf kvitton jag har fått.

Jag brukar alltid handla av SP eller Cyberphoto. Denna gången skiljer det för mycket i pris.
 
Skriv det själv på baksidan för hand. Hur svårt kan det vara.

Normalt idag så registrerar man sig på ngn sida med sina serienummer.
 
Att ingenting är vattentätt nuförtiden, är väl ett okay ingångsvärde för att slippa göra sig själv besviken (om man är en rättskaffens person och betalar minst marknadspris, eller högre för t ex grymt skick). Med det sagt har jag blivit en sådan som värdesätter att min nästa går så långt man kan för att säkerställa/bevisa saker och tings ordning. Alltså hade jag som begagnatkund värdesatt det trådskaparen efterfrågar; inte minst om det är tiotals tusen kronor som ska byta näve. Hade han skrivit serienumret "själv på baksidan för hand" betalar jag inte högstbjudande, för att ta ett exempel. Mer sannolikt handlar jag då inte alls. För att kunna hävda det välbekanta "god tro" (som alla begagnatklippare rimligen känner till) är existensen av ett originalkvitto med serienummer en bra början, tänker jag.

Ps. Min erfarenhet är också, som en del föregående talare nämnt, att flera återförsäljare "by default" presterar serienummer på kvittounderlaget, t ex Scandinavian och Hegethorns.
 
Senast ändrad:
Att ingenting är vattentätt nuförtiden, är väl ett okay ingångsvärde för att slippa göra sig själv besviken (om man är en rättskaffens person och betalar minst marknadspris, eller högre för t ex grymt skick). Med det sagt har jag blivit en sådan som värdesätter att min nästa går så långt man kan för att säkerställa/bevisa saker och tings ordning. Alltså hade jag som begagnatkund värdesatt det trådskaparen efterfrågar; inte minst om det är tiotals tusen kronor som ska byta näve. Hade han skrivit serienumret "själv på baksidan för hand" betalar jag inte högstbjudande, för att ta ett exempel. Mer sannolikt handlar jag då inte alls. För att kunna hävda det välbekanta "god tro" (som alla begagnatklippare rimligen känner till) är existensen av ett originalkvitto med serienummer en bra början, tänker jag.

Ps. Min erfarenhet är också, som en del föregående talare nämnt, att flera återförsäljare "by default" presterar serienummer på kvittounderlaget, t ex Scandinavian och Hegethorns.
Ja ett kvitto, med eller utan serienummer, kan ju lätt invagga begagnatköparen i någon sorts god tro. Men inte hjälper det.

Det finns en del ställen att söka på stulna grejor genom serienummer.

Jag brukar be om serienummer innan köp och så provar jag att registrera prylen som min på Canons sida. Tänker mig att jag skulle få ett felmeddelande ifall prylen redan är registrerad på någon annan. Varpå det borde gå att kolla att denne någon annan är densamme som säljaren. Men det har inte hänt ännu, då jag spekulerar. Det känns dock som någon sorts säkerhetskontroll att göra så.
 
Tänk på att det är Good Will om företaget tar p sig garantin etc på 2a ägaren då den igebtligen bara gäller för 1sta köparen.
 
Det är tämligen ovanligt att serienumret på konsumentprodukter skrivs på kvittot, men det går förstås att lösa om inte säljaren har ett extremt dåligt kassasystem.
 
Ja ett kvitto, med eller utan serienummer, kan ju lätt invagga begagnatköparen i någon sorts god tro. Men inte hjälper det.

Det finns en del ställen att söka på stulna grejor genom serienummer.

Jag brukar be om serienummer innan köp och så provar jag att registrera prylen som min på Canons sida. Tänker mig att jag skulle få ett felmeddelande ifall prylen redan är registrerad på någon annan. Varpå det borde gå att kolla att denne någon annan är densamme som säljaren. Men det har inte hänt ännu, då jag spekulerar. Det känns dock som någon sorts säkerhetskontroll att göra så.

Ja min 1DX MK3 är ju t ex registrerad på mig, så ringer nån Canon då och ber dem verifiera mitt namn såhär i GDPR-tider är det ju inte bara vackert (för den som frågar) utan även ögonbrynshöjande om det skulle bekräftas. Alldeles oavsett är väl en kedja av "goda vibbar", t ex medföljande originalkvitto med serienummer, en bra början som sagt - när/om man handlar dyrare kamerasaker begagnat. Trådskaparens fråga är relevant sålänge vi har tomtar som säljer trolleri på begagnatmarknaden.

(Därmed inte sagt att alla papper är äkta papper, men det kan vara en del i en indiciumkedja som bidrar till en samlad, positiv bild av begagnatsäljaren.)
 
Har bytt in en del kamerautrustning via swapit hos Rajala under året. Har då bett om separat mailat kvitto med serienummer.det har inte varit några problem överhuvudtaget, stort engagemang och trevligt bemötande .
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.