Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Serienummer på 350D försvinner...

Produkter
(logga in för att koppla)

grille

Medlem
Råkade dra med tummen över serienumret på undersidan av min nya EOS 350D......Det försvann!!
Ringde till Canon och de beklagade detta, uppmanade mig att spara kartongen. Någon som varit med om något liknande?
 
Det låter helt sanslöst. Är det något man (Canons underleverantör) borde kunna är det väl vilken färg man ska använda mot ett visst underlag...
Jag har liknande problem med trycket på programvalsratten till min 10D. Ska nog lacka över symbolerna innan den försvinner.
 
Det var ju inge vidare. På 20Dn kan jag kolla serienumret i kameran via t.ex. EOS Viewer Utility där man även kan lägga in sitt namn. Den informationen verkar sedan även sparas i EXIF-informationen i bilderna som tas. Så skulle man behöva serienumret, så är det bara att kika i någon gammal bild (iaf för min 20D).
 
Så här svarade Canon när jag mailade dem om samma problem:

"Tillverknings/Serienummret på kameran följer med varenda bild som du tar med den, kika på bild-egenskaperna i ex. Eos Viewer så ser du uppgiften där.
Den kan också tas fram genom justeringsprogramvaran vid service och medföljer på kartongen under streck-koden."

/goranwi
 
Fina tips, tack alla. Hoppas bara inte det blir något strul med försäkringsbolag, auktoriserade reparatörer el. dylikt ifall den skulle gå sönder och det inte finns ett nummer på själva kameran....Och om man eventuellt vill sälja den - hur förklarar man fenomenet för en köpare....?
 
Man hänvisar till den här tråden. :D

Jag har tejpat över liten bit med frostad tejp (typ sån som inte gulnar) över mitt serienummer nu. Vågade inte prova om det gnuggade av sig först.
 
Tjena!

Haha kollade på mitt serienummer, det var borta kan man säga. Jag har knappt använt kameran än hehe, aja det är inte hela världen.

Man skulle kunna ha lagt på ett tunnt lager nagellack helst ofärgat :p

/Maziyar
 
Hej.

Kollade min nya kamera och serienumret var borta. Kanske det inte kommer att behövas. Annars fin kamera.
 
Jo, serienumret behövs. Jag lämnade nyligen in min EOS 20D på reparation och då jämfördes serienumret med kvittot. ...så det är rätt bra att ha det kvar!
 
Nu är mitt helt borta också. Slet bort det mesta och provade sedan med fingret. Det var som att skrapa en trisslott.

/Lennart
 
Gäller 20D också

Detsamma har hänt på min 20D som är någon månad gammal. Numret är puts väck!
 
Ok, då blir det till att försegla serienumret på något sätt när jag får tillbaka kameran... Nagellack eller något liknande blir nog bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.