Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Seriekapacitet D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Jag köpte ett Sandisk Extreme IV 8GB till min D300, och trodde efter att ha läst diverse tester att jag skulle kunna ta något fler RAW på full fräs än jag kan med Extreme III (Jesper rapporterade 24 NEF istf 18 i hans test här på FS).

Blev lite förundrad när jag "bara" fick ut 18 NEF (12 bit) med Extreme IV. Man blir ju lite fundersam när det är så mycket snack om 'piratkort', är det månne ett sånt jag fått från Megastore.se? Eller beror det på att det är ett relativt stort Extreme IV? Någon som kör 8GB Exteme IV och kan berätta hur det ter sig?

Per
 
Kör du enbart neffar? Specarna för kameran är 17 st, jag fick ut 18 på ett Extreme III, men K&B fick ut 24 med ett Extreme IV. Kolla inställningarna i kameran, så det inte är något som spökar.
 
Enbart NEF, 12bit. Lite osäker på komprimeringsgraden däremot, det kanske kan spela in?

Per
 
Jag testade min D300 med MB-D10 och visst stannar det av efter ca 20 neffar (lossless compression) men till skillnad mot mina tidigare D-kameror blev det aldrig stopp utan den "puttrar på" ändå fast med lägre frekvens.
Använde ett Extreme IV-kort.
 
Minneskortet har i sig ingen betydelse för buffertstorleken men påverkar hur snabbt bufferten töms. Faktorer som däremot direkt ger utslag på bufferten är NR, Active-D-Lighting och ISO-tal över ISO 3200. För mig som alltid kör med NEF+jpg large fine sänker någon av faktorerna ovan min buffert från normala 15 bilder till 12 bilder. På motsvarande sätt sänks bufferten vid andra bildkvalitetsval.
 
Jeppe skrev:
...och därmed påverkar den hur många bilder man kan ta i en serie ;)

Självklart påverkar minneskortet hur många bilder man kan ta i en serie vid en givet antal bilder/s innan kameran saktar ner. Jag skrev här enbart om buffertstorleken och vilka faktorer som påverkar denna.
 
Äsch, vet inte vad jag höll på med förut.. :D

Nu har jag testat lite nogrannanre, och får med Extreme IV 8gb faktiskt ut hela 27 raw i 6 bilder/s med 12 bit NEF förlustfri komprimering (ISO200, 1/2000s och linslocket på), jämfört med 19 st på ett Extreme III. Dessutom tuffar den på betydligt bättre med fyran när bufferten är full.

Vem var der som sa att kamerorna inte kan dra nytta av de snabbaste korten? (hmm.. var inte det jag?)

Per
 
..för att knyta ihop säcken så konstaterar jag att jag dessutom hamnar på samma 24 NEF som K&B rapporterat om jag slår på AF.

Sådärja - är det sånt som kallas att slå in öppna dörrar? :)

Per
 
Teodorian skrev:
I kombination med en snålt tilltagen buffertstorlek (som minst 12 bilder på D300 och 13 på D3).

Den är egentligen inte så snålt tilltagen.. Filerna från D3 blir ca 11 MB stora i NEF 12-bitars och då klarar den 20 bilder - det är 220MB, gissningsvis sitter det ett 256MB minne i kamera. Buffertminne är dyrt.
 
Jeppe skrev:
Den är egentligen inte så snålt tilltagen.. Filerna från D3 blir ca 11 MB stora i NEF 12-bitars och då klarar den 20 bilder - det är 220MB, gissningsvis sitter det ett 256MB minne i kamera. Buffertminne är dyrt.

Tja, kör man 9 bps så är 13 bilder i buffertstorlek inte så imponerande...
 
nOT (nearly off-topic)

Får en oerfaren fotograf fråga om vilka situationer ni oftast upplever att ni hade behövt längre bildserier än säg ca 25-30 bilder i hög hastighet (ca 6-10 fps)?

(Uppriktig fråga, bara nyfiken)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.