Annons

Ser suddigt i sökaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

wcduck

Ny medlem
Jag skaffade nyligen min första systemkamera, alltså är jag inget proffs här! Jag hade använt den utomhus (minusgrader) och jag märkte när jag tittade i sökaren att bilden såg väldigt immig/suddig ut, men syntes inte när bilderna var tagna. Och det fortsatte se suddigt ut när man tittade i sökaren väl hemma.. Jag undrar om det kan vara kondens? Och hur blir man av med det när skadan redan skett?

Jag skaffade nyligen min första systemkamera, alltså är jag inget proffs här! Jag hade använt den utomhus (minusgrader) och jag märkte när jag tittade i sökaren att bilden såg väldigt immig/suddig ut, men syntes inte när bilderna var tagna. Och det fortsatte se suddigt ut när man tittade i sökaren väl hemma.. Jag undrar om det kan vara kondens? Och hur blir man av med det när skadan redan skett?

Kameran är en Nikon D60 och med objektivet 18-55mm (Nikons märke).

Är det imma försvinner det i regel av sig självt, när väl kameran blivit varm igen.
Annars är patenttricket att stoppa kameran i en tillsluten plastpåse innan man bär in den i stugvärmen, från kylan. Kondensen hamnar då på påsens utsida i stället.

Låt de ligga så torkar den! Nästa gång så tar du med dig en plastpåse och stoppar kameran i den INNAN du går in i värmen och den fuktiga luft som bildar imma. Vänta en timma eller så innan du plockar fram kameran. Har du bråttom med bilderna tar du ut CF-kortet ute innan du stoppar kameran i plastpåsen.

Kameran är en Nikon D60 och med objektivet 18-55mm (Nikons märke).

Och det fortsatte se suddigt ut när man tittade i sökaren väl hemma.. Jag undrar om det kan vara kondens?
Eftersom det inte försvinner kanske det inte är kondens. Men intill sökaren finns en liten ratt där den som är t ex närsynt kan ställa in kompensation. Kan det vara så att du har ändrat på den utan att märka det?

Eftersom det inte försvinner kanske det inte är kondens. Men intill sökaren finns en liten ratt där den som är t ex närsynt kan ställa in kompensation. Kan det vara så att du har ändrat på den utan att märka det?

Oj det visste jag inte att man kunde göra.. Nu har jag tyvärr kameran hemma så får kolla då. Hur ser man om det är inställd på det då? Och vad ska den vara inställd på för att vara "normal"? Uppskattar verkligen all hjälp! :)

Ifall det ändå är imma som är orsaken till ditt problem, så undviker man det genom att undvika att andas mot sökarokularet. Det är lätt hänt och imma bildas på okularet och fryser till isbark. Det brukar sen ta en stund innan det försvinner efter att man kommit in i värmen igen.

Olle

Hur ser man om det är inställd på det då? Och vad ska den vara inställd på för att vara "normal"? Uppskattar verkligen all hjälp! :)

Det finns egentligen inget "normal"-läge, fotografen ska ställa in efter sin egen syn. Det enklaste är att trycka ned avtryckaren till hälften, så att du får fotodata i nederkanten med siffror för bländare och tid. Vrid på ratten (eller är det skjutreglage på din kamera?) så att siffrorna blir skarpa. Lätt som en plätt.

Per.

Jag har en D60. Det som refereras till ovan är ett litet skjutreglage till höger om sökaren, lätt skymd av gummikanten runt sökaren. Normalläget är längst ner. Drar jag upp den blir allt riktigt ordentligt oskarpt i sökaren, men bilderna blir bra.

Är det kondens på sökarlinsen ser det bara lite dimmigt och kontrastfattigt ut, medan om ovanstående inställning rubbats ser allt ut att vara helt ur fokus....

Jodå, visst finns det ett "normalläge" eller om man vill kalla det "noll-läge". Det markeras på olika sätt på olika kameror, men det är inte mycket att ta miste på när man har kameran framför sig.
Du får gärna visa, helst med bilder, hur "normalläget" indikeras på Sony a200, a700 och a900. Jag har aldrig hittat det.

Jag har en D60. Det som refereras till ovan är ett litet skjutreglage till höger om sökaren, lätt skymd av gummikanten runt sökaren. Normalläget är längst ner. Drar jag upp den blir allt riktigt ordentligt oskarpt i sökaren, men bilderna blir bra.

Är det kondens på sökarlinsen ser det bara lite dimmigt och kontrastfattigt ut, medan om ovanstående inställning rubbats ser allt ut att vara helt ur fokus....

Okej det visste jag inte om.. du får gärna ta en bild och visa? :)

Du får gärna visa, helst med bilder, hur "normalläget" indikeras på Sony a200, a700 och a900. Jag har aldrig hittat det.
Jag är inte bekant med dessa kameror, men har svårt att tro att Sony är så användarovänliga att det inte finns en markering för rätt inställning för den som har normal syn (eller använder glasögon).

Begrunda då det oerhörda - Sony saknar en "noll"-markering. Förmodligen av det enkla skälet att det inte tillför något i sak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar