Annons

Ser ni några godbitar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Befinner mig nu i japan några veckor, kollade lite kamera affärer när jag ändå var här men har dålig koll på pentax gamla objektiv.


Tog ett kort på lite beg objektiv, så ser ni några godbitar om är prisvärda säg gärna till (om man gångar med 0.06 så får man priset i sek).

www.twin.se/bror/IMGP5037.JPG

Jag har en K10D och för nuvarande standardgluggen, har leta efter 16-50* men den är ju slut överallt, även här i japan.

En bild på det saknade objektivet,
www.twin.se/bror/IMGP5034.JPG

men 50-150* finns hemma här testat på min kamera på en expedit på Yodobashi camera. www.twin.se/bror/IMGP5033.JPG
 
Om jag fattade rätt så fick pentax 100mm 2.8 mycket bra i senaste Foto's test. I sverige nytt ca 5000kr
På bilden med forex valutaomvandlare 2700kr
( vet ej dock om det är samma som på bilden)

En del av de fasta gluggarna tex 50mm 1,4 skiljer det ca 1000kr dvs halva nypriset i Sverige. yen 20 000 = 1200kr

Eftersom de är begagnade så är det svårt o säga om det är TOK-billigt. Men det är helt klart värt att köpa om det är ett objektiv som man är ute efter.
 
Wow, en 28-70 Star till salu. Det är inte ofta man ser det. Har ingen erfarenhet av det objektivet men du kan troligen sälja det för samma pengar eler mer här hemma om jag räknat rätt.

24/2.0 Star är ett objektiv jag har. Två stycken där i hyllan. Ett mycket bra objektiv som jag gillade skarpt innan man fick crop faktor, har inte använt det så mycket på digitalerna. men ett skarpt OCH ljusstarkt objektiv.
 
Hur är det med tull och moms när man köper begagnade prylar utomlands? Riskerar man behöva betala dessa så verkar priserna bli ungefär motsvarande begagnatpriserna i sverige.

Det kan ju dock ändå vara intressant att köpa, för det är ju inte så ofta man kan hitta de begagnade i sverige.
 
Pentax FA100/2,8 makro är den äldre, nya heter DA F 100/2,8 makro, jag är mer sugen på den äldre...och bra pris.
F70-210/4-5,6 är likaså en goding men med roterande frontring. Bra pris.
FA70-200/4-5,6 är vass på kortare brännvidder men lite svag upp mot 200 på analogt, och den har motorzoom. Bra pris.
FA24-90/3,5-4,5 är en goding oxå har jag för mig.
FA20/2,8 har ett halvt steg ljusare än DA21/3,2 samt kanske är en aning vassare, men inte så billig.

Kamerorna MZ-S och Z1p samt speciellt Z1 ser ut att gå billigt.
Jag skulle nog titta på MZ-S, men det beror på att jag har Z1p.

Jo det vattnas i munnen...
 
quarc skrev:
Wow, en 28-70 Star till salu. Det är inte ofta man ser det. Har ingen erfarenhet av det objektivet men du kan troligen sälja det för samma pengar eler mer här hemma om jag räknat rätt.....
Har för mig att FA28-70/2,8* fick toppklass i Foto, men ~7800 är inte speciellt billigt.
 
De som jag tycker ser prisvärda ut av de objektiven som jag skulle kunna tänka mig:

FA* 24 5000kr (om du behöver ljusstyrkan)
FA 50 1200kr
FA 100 macro 2700kr
FA 24-90 2600kr (om det kommer med motljusskydd)
FA 28-70 800kr

AF540FGZ 2300kr
 
Tack för alla svar ifrån kunniga Pentax användare!

Jag ska kika lite nämare på FA 100 macro.
Jag är ju egentigen ute för att hitta ett DA 16-50* och ha detta som enda glugg, men den har väl ingen bra närgräns eller? Så då kan ett macro objektiv vara bra att ha.

Men när ska pentax börja att leverera DA 16-50*? Det går ju inte ens att få tag i Japan. (annat är det med Canon 40D finns i mängd och kubik i varenda affär)

I ett desperat ögonblick (varade i 1h) så tänkte jag att byta system ifrån min K10D + min ännu inte existerande DA 16-50* till 40D + 17-55/2,8 IS, men efter att ha undersökt tre beg canon 17-55/2,8 IS och sett hur mycket damm det finns i det objektivet + att det inte är fukt och dammskyddat kom jag på bättre tankar. (40D's "förbättrade" dammskydd kan man bara skratta åt, lite påklistrat skumgummi som inte ens går hela vägen runt luckorna) så det är väl bara att vänta på sin helt vädertäta och ljuskänsliga utrustning.

Ja, då har man skrivit av sig sin frustration...

(kanske även köper en Fa50 1.4 för att få lite ljuskänslighet i väntans tider)
 
mattetvilling skrev:
Men när ska pentax börja att leverera DA 16-50*? Det går ju inte ens att få tag i Japan.

Leveranser av DA Star 16-50 f/2.8 är igång sedan början av augusti, men efterfrågan är större än tillgången och många har förbeställt, nya ordrar trillar in ständigt, det gör att de som levereras redan är sålda - vilket innebär att det finns ingen lagerhållning av objektivet, eftersom så fort det kommer in i lager så levereras det till en kund. Än så länge är efterfrågan så stor så det har inte hunnit bli några osålda över som kan stå och samla damm i butik. Om du vill ha ett så får du beställa det, annars hinner andra före dig i kön. :)

Hälsar
R
 
mattetvilling skrev:
Jag ska kika lite nämare på FA 100 macro.
Jag är ju egentigen ute för att hitta ett DA 16-50* och ha detta som enda glugg, men den har väl ingen bra närgräns eller? Så då kan ett macro objektiv vara bra att ha.

DA 16-50 har ganska bra närgräns men kan så klart inte jämföras med ett macro 1:1
 
Papi, Tack för infon.

Roland, jag förstår att då Penax inte är lika stora som canon inte kan bygga upp något stort lager. Jag får väl vänta på mitt objektiv, fick ju även vänta på huset (K10D) så det är väl så det ska vara med Pentax.

Ikväll gick jag förbi en elektronik firma som ligger 200m ifrån hotellet, hittade jag denna pentaxhörna (ursäkta kvaliten):

http://www.twin.se/bror/mobil/DSC00024.JPG
http://www.twin.se/bror/mobil/DSC00025.JPG
http://www.twin.se/bror/mobil/DSC00026.JPG

Elfirman är lite liknanade Expert eller Siba, det fanns både cyklar och tv.

Ett sådant utbud på nya linser skulle man vilja ha i sverige på sin lokala siba och expert butik...
 
mattetvilling skrev:
Papi, Tack för infon.

Roland, jag förstår att då Penax inte är lika stora som canon inte kan bygga upp något stort lager. Jag får väl vänta på mitt objektiv, fick ju även vänta på huset (K10D) så det är väl så det ska vara med Pentax.

Ikväll gick jag förbi en elektronik firma som ligger 200m ifrån hotellet, hittade jag denna pentaxhörna (ursäkta kvaliten):

http://www.twin.se/bror/mobil/DSC00024.JPG
http://www.twin.se/bror/mobil/DSC00025.JPG
http://www.twin.se/bror/mobil/DSC00026.JPG

Elfirman är lite liknanade Expert eller Siba, det fanns både cyklar och tv.

Ett sådant utbud på nya linser skulle man vilja ha i sverige på sin lokala siba och expert butik...
Otroligt.....nästan tur att det inte ser ut så där i Sverige, man skulle ju kunna shoppa sig ruinerad :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.