Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ser inte RAW-bilderna i ps 10

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa PS elements 10 och har nu laddat ner en testversion som jag har provat lite, men jag undrar en sak, kan man inte se vad en RAW-fil innehåller?
Som med tex DPP som man får med till canons kameror så ser man ju RAW-bilderna när man öppnar upp det programet och kan lätt välja ut den bild man vill redigera.
Men kan inte hitta det i PS 10, vilket innebär att det blir väldigt jobbigt att veta vilken bild man vill öppna, då man inte ser själva bilden utan bara en symbol på att det är en RAW-fil.

Nån som kan hjälpa mej?

Mvh Reino
 
Kör min Pentax K-5 med RAW formatet DNG och har just laddat ner PSE 10 och kollat att det funkar att framkalla bilderna som i gamla versionen, däremot klarar inte Win fotogalleri att visa DNG så det får bli att galra RAW bilderna i Irfan View som vanligt men det funkar bra däremot.

Kör nu med Win 7 ihop med ovan nämda program.
 
Tackar, visserligen kan Foto gallery nu visa RAW bilderna men det går förfärligt långsamt jämfört med Irfan View trots att det är en hyfsad dator med 4GB ram som jag kör det på, är det normalt ?
 
Tackar, visserligen kan Foto gallery nu visa RAW bilderna men det går förfärligt långsamt jämfört med Irfan View trots att det är en hyfsad dator med 4GB ram som jag kör det på, är det normalt ?

*axelryckning* Jag hanterar alla mina bilder i Lightroom, och använder inte någon preview-codec.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.