Annons

ser inget i displayen när jag ska fota....

Produkter
(logga in för att koppla)

SpaceCowboy

Medlem
Jag har just köpt en nikon D50, men jag kan inte se nått i displayen när jag ska fota. Försökt med alla inställningar...men kan se dom färdiga bilderna jag har tagit i displayen...?

Tacksam för alla svar!

MVH. Jörgen
 
En av skillnaderna mellan en kompaktkamera och en systemkamera är att man inte kan se motivet på displayen förrän man tagit bilden.

Det beror på att på en systemkamera så tittar du genom objektivet via en spegel och spegeln är ivägen för sensorn. När bilden tas så fälls spegeln upp en kort stund och sensorn fångar bilden och spegeln fälls ner igen.

Det finns några kameratillverkare som hittat på lösningar för att visa på displayen, men det vanliga är att det inte går att använda displayen för att söka motiv på systemkameror.
 
hua.. denna fråga har man ju sett några gånger i forumet...
söker du så finenr du svaret.

Kortfattat:

Eftersom Nikon D50 är en sk spegelreflexkamera vilekt dom flesta systemkameror är så har du en stor spegel som gör att du inte kan se bilden i skärmen innan bilden är tagen.

Ljuset går in genom objektivet, precis innan sensorn sp reflekteras ljuset upp till toppen av kameran, där speglas ljuset runt så att det tilslut komemr ut genom sökaren. Det är genom sökaren alltså du ska titta när du ska komponera dina bilder.

Så svaret är: Det går inte att få en live bild på skärmen. Kompaktkameror kan det eftersom dom inte har speglar i sig. Olympus har en systemkamera som kan det tror jag, men du komemr märka att det är betydligt bättre med en optisk sökare än den där skärmen ialla fall.
 
Kalle skriver " men du komemr märka att det är betydligt bättre med en optisk sökare än den där skärmen ialla fall."

Håller inte med!
Jag uppskattar verkligen att kunna fota med displayen:
Kan ha kameran i konstiga vinklar, underbart för macrofotografering eller i folkmassor.
Ser bilden som bild på displayen vilket ger mig en bra känsla för kompositionen direkt.

Jag är mycket glad över att jag använde en kompaktkamera intensivt under några år, det gav mig nya vinklar :)
Nu släpar jag omkring på en systemkamera igen och visst har den sina fördelar. Men jag är mycket glad för tiden med kompakten, för den lärde mig saker jag inte kunnat lära mig på annat sätt.
 
Kalle_B skrev:
Så svaret är: Det går inte att få en live bild på skärmen.. Olympus har en systemkamera som kan det..

Lite självmotsägelse där kanske..? ;)

Jag håller med Stina, visst vore (är, om vi snackar kompakt) det kalas med en stor, vinklingsbar LCD som sökare för många typer av fotografi! Eller varför inte en helt löstagbar LCD, som får en trådlös signal från kameran? Vore latjo att fota djur med!

/Per
 
Eller varför inte en helt löstagbar LCD, som får en trådlös signal från kameran? Vore latjo att fota djur med!

det finns ju faktiskt sådan här löstagbar sökare nu... zigview, eller vad den kallas. det har ju just kommit en modell där man kan gå iväg en bit och kolla på en skärm vad som ses genom sökaren...
men, denna kopplas på på sökaren så det är ju ingen lösning man använder jämt direkt...
 
SpaceCowboy skrev:
men kan se dom färdiga bilderna jag har tagit i displayen...?

Menar du att du alltså inte kan se bilder du TAGIT i kameran? I så fall är nåt fel för det ska man självfallet kunna göra.

Samtidigt som du ska ta bilden går det däremot inte (som flera redan förklarat).
 
Borde det inte gå att göra en systemkamera där man kan välja att fälla upp spegeln och använda displayen för att fotografera?

Om jag ska argumentera emot det så har jag något i bakhuvudet om att sensorerna fungerar annorlunda på kompaktkameror och systemkameror ... Systemkamerans sensor "ser" bara när den tar bilden, eller nått sånt.
 
Stina.D skrev:
Borde det inte gå att göra en systemkamera där man kan välja att fälla upp spegeln och använda displayen för att fotografera?

Man har fortfarande en mekanisk slutare framför sensorn... anledningen är att de stora sensorerna inte klarar att mata ut data kontinuerligt som i kompakter.

Men det är bara en tidsfråga innan slutaren försvinner och man får möjlighet att fälla upp spegeln på sättet du beskriver. Mekaniska delar är alltid en felkälla och dyrare att tillverka än solid-state-konstruktioner.
 
Enligt Tom Hogan så finns det en sensor till som används för exponeringsmätning. Vet inte varför man inte använder den för att skicka livedata till skärmen.

Fast personligen känner jag verkligen inget behov av att se på skärmen när jag plåtar.

Mvh
Maverick
 
Jag har testat Olympus kamera med "live-view" och jag måste säga att det känns väldigt olustigt att titta på lcd:n när man fotar med en dslr.
Tänk om detta med "live-view" fanns på alla dslr, då skulle nog sjukvården få fullt upp med alla axel och ryggproblem. För jag skulle väldigt gärna vilja se den synen när någon kollar på lcd:n med ett tungt proffshus med ett litet nätt å smidigt 70-200/2.8..en trevlig matchvikt på totalt 2-3kg... hualigen vad oergonomiskt det kommer vara.

Men visst, jag förstår tex macrofotografen som kanske inte alltid uppskattar att kräla på marken för att fånga motivet..
 
jeskata skrev:
Det är inte en sån sensor, ljusmätningssensorn är bara nån enstaka pixel, och "svartvit".
I de flesta Nikon-DSLR:er är denna CCD-sensor 1005 pixlar och RGB. Inte för att det räcker till en live-bild, men det är långt ifrån "nån enstaka pixel, och svartvit".
 
jorgene skrev:
I de flesta Nikon-DSLR:er är denna CCD-sensor 1005 pixlar och RGB. Inte för att det räcker till en live-bild, men det är långt ifrån "nån enstaka pixel, och svartvit".

Visst är det så, men täcker den hela bilden? Likformigt?
Jag har faktiskt inte riktigt kläm på hur den sensorn ser ut och är utformad. Det borde man väl iofs kunna se vid spegeluppfällning.

/AnWi
 
jeskata skrev:
Man har fortfarande en mekanisk slutare framför sensorn... anledningen är att de stora sensorerna inte klarar att mata ut data kontinuerligt som i kompakter.

Men det är bara en tidsfråga innan slutaren försvinner och man får möjlighet att fälla upp spegeln på sättet du beskriver. Mekaniska delar är alltid en felkälla och dyrare att tillverka än solid-state-konstruktioner.

Det kanske är möjligt att mata ut data kontinuerligt till en bakre skärm.
Tex D80 med sina 10MP och bakre skärm på 230.000 punkter, där behöver man ju bara visa var 40:e pixel för att fylla ut skärmen. Så det blir ju inte så väldigt mycket data. Om pixlarna skulle bli varma kanske man kan alternera mellan 40 bildpunkter i ett segment.

MEN, finns det inte stor risk för mycket damm på sensorn eftersom den blottläggs betydligt mer?

En variant vore att ha ytterligare en lågupplöst CCD-panel på 230" punkter, som skjuts in någonstans i prismat. Kanske med automatik om inte fotografens öga ligger mot sökaren, då glider den undan för att sökaren ska fungera normalt igen.

Borde väl inte vara omöjligt.
 
Senast ändrad:
Det är just den lösningen som Olympus använder, en extra i sökaren.

Varför en bild pâ bakre displayen skulle underlätta sâ mycket vid makro förstâr jag inte, du mâste ju justera skärpan i pyttemillimeterrörelser, gâr knappt att analysera pâ skärmen.
Tack o lov för riktiga sökare.
 
Det blir väl inte helt enkelt???
Det finns idag tre system som ligger på samma avstånd. Sensorn, mattskivan och AF-systemet. Det enda man skulle kunna göra är att ersätta mattskivan temporärt med en sensor.
Då måste det vara bättre att kombinera AF, exponering och bildsensor i en enhet. Borde i alla fall vara tekniskt lösbart.
Så stort värde tycker jag inte det har. I alla år har vi klarat oss utan då vi använt film.
En vinkelsökare är troligen både bättre och billigare än denna lösning. Se till att kameratillverkaren skickar med en med varje kamera. Då kommer de ner i pris.

/AnWi
 
AnWi skrev:
Det blir väl inte helt enkelt???
Det finns idag tre system som ligger på samma avstånd. Sensorn, mattskivan och AF-systemet. Det enda man skulle kunna göra är att ersätta mattskivan temporärt med en sensor.
/AnWi
Sant, kanske inte enkelt, men det borde kunna gå att lösa.
Ser själv inte behovet som stort, men ju fler digitalkompaktägare som köper sin första Dslr kommer nog behovet att öka.

Tidigare i tråden var det någon som skrev att man kanske inte vill hålla en 2kg klump på armlängds avstånd, men om man aldrig ägt en systemkamera, utan endast en digitalkompakt, så kan nog valet mellan två dslr falla på den med display i realtid.

Skulle inte förvåna mig om den funktionen känns viktigare för många än tex IS i huset.
Om man aldrig tittat genom en riktig sökare utan bara genom den urusla sökaren i digitalkompakten, så är det kanske inte heller så konstigt.
(ja, det finns naturligtvis undantag, men dom flesta kompakters sökare är ju under all kritik).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.