Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sepia

Produkter
(logga in för att koppla)

Mamaya

Aktiv medlem
Fick för ett tag sen veta att Kodak slutat tillverka Sepia, synd det nu när jag börjat tycka om den toningen. Någon som vet receptet? Eller någon liknande toning? Viradon och Selen vet jag redan hur den ser ut men det kanske finns fler?

Hej.

Enligt Ansel Adams så bör man låta andra blanda kemikalierna för tonare, kommer inte ihåg om det var endast Selen eller om det gällde alla, då pulvret var så farligt.

Det finns andra tillverkare av Sepia tonare bla Rollei:

http://www.macodirect.de/rollei-sepia-tonerbr250ml-part-250ml-part-p-209.html

Sedan finns även Foma:

http://www.silverprint.co.uk/ProductByGroup.asp?PrGrp=543

Edit: Silverprint levererar nog inte till oss, tror jag, men Foma säljs även hos:

http://www.fotoimpex.de/shop/fotochemie/schwarzweiss-toner/classic-spt-sepia-toner-2x250-ml.html

Samt även Moersch:
http://www.moersch-photochemie.de/content/shop/toner

Tack för tipset, då är det inte helt kört med Sepia. Såg på Photax att Tetenal har en svaveltonare som ska vara som Sepia.

Jag får prova mig fram.

Tänk gärna på att luktande svaveltonare kan förstöra film och papper som förvaras i närheten. Oexponerat material kan bli flammiga och framkallade filmer och papper kan gulna av svavelvätegaserna.

Det finns luktfria tiokarbamidbaserade sepia- och bruntonare som t.ex. Tetenal Triponaltoner. De är också gamla svavelbaserade tonare, men ger inte ifrån sig svavelväte.

Kan även föreslå Moersch SE1 Sephia framkallare för klorbrom och klorsilverpapper. Ger en svag sephiaton direkt vid framkallningen när varmtonspapper (klorbrom eller klor) utan acceleratorer i emulsionen används. Ett papper som säkret lämpar sig utmärkt för detta är Fomalux kontaktkopieringspapper som innehåller enbart klorsilver, men är ganska långsamt och kräver väldigt långa belysningstider. Annars fungerar säkert även Fomabrom graderat och Adox Nuance warmtone /Emaks K888 fint. Multigrade warmtone kan säkert också fungera bra, men jag vet inte om det pappret har aceleratorer i emulsionen, så jag vill inte uttala mig säkert? Fomatone MG Classic 131/132 fungerar nog också bra, de har inte accelratorer som sina namnar Fomatone MG 532/542. Även Fomabrom variant IV 123 tror jag saknar dessa acceleratorer (framkallningsämnen) inbakade, som gör att sephiatonen kan neutraliseras en del.

Tänk gärna på att luktande svaveltonare kan förstöra film och papper som förvaras i närheten. Oexponerat material kan bli flammiga och framkallade filmer och papper kan gulna av svavelvätegaserna.

Det finns luktfria tiokarbamidbaserade sepia- och bruntonare som t.ex. Tetenal Triponaltoner. De är också gamla svavelbaserade tonare, men ger inte ifrån sig svavelväte.

Tack för tipset, hade ingen aning detta.Bra att veta!

Mvh Berit

Kan även föreslå Moersch SE1 Sephia framkallare för klorbrom och klorsilverpapper. Ger en svag sephiaton direkt vid framkallningen när varmtonspapper (klorbrom eller klor) utan acceleratorer i emulsionen används. Ett papper som säkret lämpar sig utmärkt för detta är Fomalux kontaktkopieringspapper som innehåller enbart klorsilver, men är ganska långsamt och kräver väldigt långa belysningstider. Annars fungerar säkert även Fomabrom graderat och Adox Nuance warmtone /Emaks K888 fint. Multigrade warmtone kan säkert också fungera bra, men jag vet inte om det pappret har aceleratorer i emulsionen, så jag vill inte uttala mig säkert? Fomatone MG Classic 131/132 fungerar nog också bra, de har inte accelratorer som sina namnar Fomatone MG 532/542. Även Fomabrom variant IV 123 tror jag saknar dessa acceleratorer (framkallningsämnen) inbakade, som gör att sephiatonen kan neutraliseras en del.

Det här var överkurs för mig men intressant att det finns så många tillvägagångssätt. Var får man tag på dessa produkter?

Mvh Berit

Även Fomabrom variant IV 123 tror jag saknar dessa acceleratorer (framkallningsämnen)

Acceleratorer... hade ingen aning om att det fanns sådant, kanske därför papper som tex Kentmere är så fruktansvärt snabba i framkallaren och, kanske, även kräver kort belysning. Hur vet man vilka papper som har eller inte har sådant, finns det utskrivet på produkterna eller måste man testa sig fram?

Acceleratorer... hade ingen aning om att det fanns sådant, kanske därför papper som tex Kentmere är så fruktansvärt snabba i framkallaren och, kanske, även kräver kort belysning. Hur vet man vilka papper som har eller inte har sådant, finns det utskrivet på produkterna eller måste man testa sig fram?

Man märker det genom att de börjar framkalla i princip direkt och efter bara något 10-tal sekunder har fått en ganska bra svärta. Att det skulle påverka känsligheten tror jag inte, utan det är bara själva framkallningen som accelereras. Det går t.om att få framkallningseffekt genom att börja med stoppbadet på ett sånt papper. Jag gjorde nämligen fel vid ett tillfälle med Fomaton MG 532, då jag normalt har mjuk och hård framkallare i de två första facken men nu tillfälligtvis körde med bara en framkallare. Trodde det var normal-hårdframkallre i fack två, men där hade jag hällt stopp och framkalklren i fack 1. Det tog lite tid och blev lite grynigt med lägre kontrast, men bild blev det ändå, enbart genom att framkalla i stoppet. Att det fungerade berodde nog på att det räcker med att blöta upp emulsionen när det finns framkallningsämne inbakat i den från början. Prova att framkalla i vatten, det fungerar nog ännu bättre än stopp.

Det här var överkurs för mig men intressant att det finns så många tillvägagångssätt. Var får man tag på dessa produkter?

Mvh Berit

Volfgang Moersch kan man handla direkt av, annars finns hans produkter t.ex hos Fotoimpex i Berlin. Photax i Nybro har väl hela Fomas ssortiment, utom det nya kontaktkoperingspapperet Fomalux. Men vill man ha det kan de säkert ta hem det, de gör ju beställningar från Foma regelbundet, brukar inte vara några problem om man frågar dom.

http://gelatin-silver.blogspot.com

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar