ANNONS
Annons

Sepia toning

Produkter
(logga in för att koppla)

BoBGunnar

Aktiv medlem
Köpte ett kitt(kodak sepia toner) för att testa det här med sepia toning. Efter att ha läst här på forumet så blir jag lite tveksam till tiderna som står på förpackningen. Det står att man ska köra pappret 6-8 minuter i första badet men jag tycker det verkar vara lite länge. Rätt eller fel?

Jag tycker det låter ganska rimligt faktiskt. Nu har jag inte använt just tvåbadstonare själv, men det första badet är väl ett blekbad om jag inte minns galet, blek bilden så mkt du tycker det behövs och ta upp kopian sedan.

Det är beroende på vilket papper du använder. Vissa papper reagerar kraftigt medans en del behöver längre tid.

Det kan nämnas att kopiorna brukar bli lite ljusare efteråt så man bör göra kopian något mörkare om man sedan ska sepiatona den.

Ju längre du bleker, desto kraftigare blir sepiatonen när du återframkallar i sulfidbadet. Men samtidigt är det så att ju mer du bleker, desto mindre djupsvärta får du i slutändan.

När bleket är färskt är det väldigt starkt. Det kan vara en bra idé att blanda det i en tvålitersflaska istället, för att blekningen ska gå lite långsammare.

Jag kan tipsa om Viradon, som tyvärr är svår att få tag på nu. Den tar inte så mycket djupsvärta och ger mindre gult resultat, mer choklad.

Tyvärr säljer Kodak bara sin gamla sulfidbaserade sepiatonare i Sverige och den luktar skunk. Var beredd på att vädra ett bra tag efter att du har tonat.

Såå farligt är det väl inte... Jag har inga problem med ägglukten i alla fall. :)

De luktfria tonarna använder tiourea istället för natriumsulfid, och det är lite farligare för hälsan, om man nu skulle dricka tonaren eller så.

Tack för alla svar. Jo jag har oxå hört att det ska lukta rätt så...uhmm...unket =). Får vädra bra då jag står i mitt kök. Henning, på paketet står det att man ska blanda bleket i ca 1 liter vatten. Men det spelar alltså ingen roll om man tar 2 då? och vart kan man köpa viradon?

Btw, jag har plastpapper som ska blekas.

Anders,

Jo, det spelar roll hur du blandar blekbadet. Men för att göra processen lite långsammare kan du späda badet med 2 eller 1,5 liter vatten istället för 1 liter. Resultatet av blekningen blir detsamma, men det tar längre tid. Förmodligen gör det också att bleket inte håller fullt så länge, men jag upplever inte att det är ett större problem, mitt blekbad har hållit i typ två år. Det är främst av användning som det tar slut.

Och du, jag tycker inte du ska stå i köket... kan du inte vara utomhus? Jag kör i mörkrummet, men det är ju för att jag har ett. :)

Lycka till!

Vet förresten inte vilka som säljer viradon längre, men Kodaks Brown Toner ska vara snarlik. Den finns nog hos Photax. Annars finns ju fotoimpex i tyskland.

Använd inte stinkande tonare i samma rum som film, negativ, fotopapper och fotografier. Svavelångorna kan slöja dem och få dem att gulna.

Luktfria tonare går däremot bra.

Patric,

jag har också läst detta otaliga gånger, men aldrig hört någon berätta att det verkligen hänt dem. Har det hänt dig? Hur stort var rummet, och hur nära fotopapprena var du i så fall? Är lite nyfiken!

Jag kan tillägga att det inte hänt mig, och jag tonar alltid i samma rum som mina fotopapper ligger i.

När jag ofta använde Viradon märkte jag att fotopappren (i kartonger) slöjades väldigt fort. När jag sedan hade några år med endast selentonare så märkte jag inte av det. Satte slöjningen i samband med svavelångorna, men det kan förstås ha berott på annat.

Mörkrummet är ca 2x3 meter.

Svavelångor är i alla fall bevisat skadligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar